Občané druhé kategorie

Když jsem ještě navštěvoval místní Základní školu Mikoláše Alše, padla kdysi při rozhovoru se spolužákem řeč na současného starostu Ing. Petra Hejla, který tenkrát v městské části působil jako místostarosta. Kamarád jej trošku dětsky naivně nazval „hodným pánem, který se tu na Suchdole o nás všechny pěkně stará.“ Tenkrát mi to bylo vcelku jedno, mojí největší starostí bylo dostat se na střední školu a komunální politika nebyla zrovna středobodem mého zájmu. Dnes si však občas zpětně kladu otázku, koho měl těmi lidmi, o které je v naší obci dobře postaráno, vlastně na mysli. Najít správnou odpověď je těžké, stoprocentně jsem si však jistý jednou věcí – rozhodně tím nemyslel suchdolské občany žijící na Kamýcké.

V této ulici bydlím celý svůj život, tedy 27 let, a upřímně řečeno, kdyby se mě někdo zeptal, co se tu za ty roky změnilo k lepšímu, musel bych reagovat stručně. Nic. Přitom problémů k řešení je tu více než dost. Tím zdaleka největším je velký provoz aut, jenž měl v minulosti na svědomí mimo jiné několik vážných zranění chodců. Jako by si představitelé Sdružení občanů Suchdola, kteří jsou až příliš zaneprázdněni svým „donquijotským“ bojem s větrnými mlýny (rozuměj se silničním okruhem a rozšiřováním letiště v Ruzyni), neuvědomovali, že část suchdolských obyvatel už tu jejich bájnou „dálnici“ před domem dávno má.

Jak jsem se doslechl od bývalé zastupitelky, semafory, které by dokázaly alespoň na moment zbrzdit tok automobilů a umožnit lidem bezpečný přechod, pan starosta nechce. A to prý z toho důvodu, že auta čekající na zelenou by emisemi znečišťovala ovzduší… Z tohoto pohledu je zarážející, že na Suchdole se může beztrestně vytápět kdejakým svinstvem, ale jakmile jde o zvýšení bezpečnosti občanů, tak je těch pár výfukových plynů ve vzduchu rázem na škodu. Vskutku zajímavý přístup.

No dobrá, když panu starostovi Hejlovi a spol. nejsou semafory kvůli znečišťování životního prostředí po chuti, co tedy zkusit kruhový objezd? Ten měla ve svém programovém prohlášení rada městské části ještě za bývalého starosty Čížka ve volebním období 2002-2006, ale k realizaci stavby nakonec nedošlo, a to údajně kvůli nesouhlasnému stanovisku České zemědělské univerzity… Pokud je projekt ze stejných příčin odmítán i dnes, je na místě ptát se současného vedení MČ, čí zájmy má vlastně přednostně hájit, suchdolských občanů, anebo ČZU? Jistě, všichni stojíme o to, aby vztahy s univerzitou byly co nejlepší, nicméně obyvatelé Suchdola by měli při politickém rozhodování vždy stát na prvním místě.

Dokud se problém s vysokou frekvencí aut na Kamýcké nevyřeší, je pro mě prakticky nepředstavitelné, aby tudy v budoucnu jezdila tramvaj. Už nyní je vyjíždění z parkovacího stání do ulice za současného provozu záležitostí několikaminutového čekání a pakliže by se k tomu přidala ještě nutnost vyhýbat se tramvaji, neměla by tato celkem běžná denní rutina daleko ke kaskadérskému kousku. Je však otázkou, jestli tyto argumenty budou s ohledem na dosavadní nečinnost někoho ze Sdružení občanů Suchdola zajímat. Bylo by přitom záhodno, aby konečně začala být věnována stejná pozornost z hlediska rozvoje všem částem obce a nejenom těm, kde mají radní svá bydliště. Pokud by se tak nestalo, doporučoval bych Suchdolákům na Kamýcké, aby se pro příště poohlédli po jiné straně, jež jejich zájmy zohlední lépe. Do té doby bohužel zůstávají v rámci Suchdola občany druhé kategorie, kteří jsou panu starostovi a dalším členům zastupitelstva za SOS dobří jen jednou za čtyři roky, kdy se jde k volbám.

Ing. Přemysl Víška

Komentářů ( 2 )

  1. / OdpovědětIng. arch. Ivan Vavřík
    Vážený pane Ing. Víško, bydlíme na Kamýcké v těch bytovkách z roku 1960 a nelze v létě větrat ani v noci pro silný provoz. Rád půjčím panu Hejlovi a Benešovi stan, ať si tam zkusí přespat. Samozřejmě silniční okruh J rozbije dopravu před Suchdolem na východ do Bohnic a na západ na Ruzyň. Tím se Kamýcká zklidní (já si ji pamatuji ještě, když měla povrch z kočičích hlav a jezdil po ní s koňmi pan Brejcha). V tuto chvíli, kdy se otevře Blanka, která bude provádět tu dopravní práci na východ a na západ až v centru, tak my, co bydlíme na Kamýcké, tak to schytáme ještě více. Princip je jasný - rozmělnit dopravu před Suchdolem. Ten sen SOS zvaný Ss to nevyřeší, protože většina zdrojů tranzitní dopravy by zůstala mezi Ss a Suchdolem. (Černý Vůl, Velké Přílepy a veškeré obyvatelstvo, co bydlí v satelitech severně od nás a jezdí za prací do Prahy přes Suchdol a Horoměřice). Navíc silniční okruh J je veden Suchdolem v podzemí (a ovlivňuje okolí asi jako tunel Mrázovka na Smíchově), ale my na Kamýcké tu "dálnici" jak správně říkáte, schytáváme na povrchu a 50 metrů od oken ložnic.
    • / OdpovědětIng. Přemysl Víška
      Dobrý den pane architekte, souhlasím s Vámi. Ti, co bydlí v klidnějších částech Suchdola jako oba zmiňovaní pánové, si samozřejmě nedokáží dost dobře představit, s čím se tu na Kamýcké musíme potýkat. Kdo ví, třeba by opravdu pomohlo, kdyby si starosta Hejl a docent Beneš alespoň na jednu noc vyzkoušeli, jaké to je spát zde v létě s otevřeným oknem. Možná by potom projevili větší pochopení a přesměřovali svou pozornost z komunitních projektů (Komunitní zahrada, Jóga smíchu atp.) pro úzkou skupinu občanů na to, co je opravdu důležité pro všechny - zvyšování bezpečnosti a zlepšování kvality života suchdolských obyvatel.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna