Petr Dolínek: Místo jednání se kvůli obchvatu soudit považuji od starostů za podraz

Nemám rád mediální nátlakové akce, nemám rád nejrůznější spektakulární prohlášení, ani kroky, které neumožňují kompromis. Celou svou politickou kariérou jsem upřednostňoval věcné jednání a snahu najít smírné a široce přijatelná řešení, což se mi mnohokrát osvědčilo jako naposledy při jednáních o dokončení tunelového komplexu Blanka.

Poté, co jsme všichni „utrpěli vítězství“ a můžeme po letech Blankou jezdit, chtěl jsem se věnovat dalším letitým problémům a na prvním místě mezi mými prioritami je určitě dokončení vnějšího okruhu kolem Prahy. Byl bych rád, abychom se konečně bez emocí a vydírání dohodli, jakým způsobem celý pražský obchvat dokončíme, kudy povede nejméně škodlivá cesta a jak bude okruh napojen na celostátní dálnice i pražské komunikace. Ať už se jedná o jihovýchodní část okolo Běchovic, nebo o severovýchodní část mezi Ruzyní a Březiněvsí.

T02

Kontrola v tunelovém komplexu Blanka

Chtěl bych jako náměstek pro dopravu i jako sociálně-demokratický politik jasně říci, že okruh dokončit musíme, a že k tomu dospějeme jen – na základě diskuse a všestranného kompromisu. V případě Běchovic například navrhuji svolat jednání pražského zastupitelstva přímo do této městské části tak, abychom debatu vedli v místě, kterého se bude týkat. Jsem ochoten podpořit obchvat Běchovic, případně nějaká další řešení, ale je potřeba jednat.

Nikdy nebudeme všichni spokojeni, vždy obchvat povede územím, kde někteří obyvatelé budou mít horší kvalitu života. Jde o to, aby dopady byly co nejmenší. Vzhledem k tomu, že obchvat je ve stávající trase navrhován už desítky let, nejsem příznivcem toho, aby se začaly vymýšlet jiné trasy, protože podle současného návrhu už se Pražané řadu let chovají a například tomu odpovídají v daných lokalitách i ceny nemovitostí.

Po otevření tunelu Blanka se na nárůstu dopravy v Praze 6 (a tím více na trase od Suchdola a dalších městských částí na severovýchodní straně Prahy) ukazuje, jak je obchvat důležitý a jak jeho neexistence znepříjemňuje život právě v těchto městských částech. Most přes Vltavu by prostě významně dopravě v těchto obcích ulehčil, jde o to jenom najít rychlé řešení.

Proto mne skutečně mrzí, že je v tuto chvíli nemožné vést diskusi s politiky z obcí v okolí severovýchodní části okruhu, tedy například Suchdola, Lysolají, Nebušic a dalších. Starostové těchto obcí totiž podali v minulých dnech na Hlavní město Prahu žaloby v souvislosti s navrženými zásadami územního rozvoje, což může přinést zbytečně jen blokování rozhovorů o jakémkoliv racionálním řešení. Chtěl bych tedy jasně deklarovat, že okruh musí být, že se nakonec stavět bude, a že by pro všechny strany bylo lidsky slušné, správné a politicky prozíravé rozumně se konečně dohodnout.

Chtěl jsem jednat a nabídnout variantu částečně zahloubeného okruhu, který by podle mého názoru vyřešil všechny problémy s hlukem, hygienickými předpisy a odstranil by většinu námitek lidí v okolí ruzyňské-březiněvské části vnějšího okruhu. Chtěl jsem nabídnout řadu kompromisů i kompenzačních řešení. Bohužel se místo u jednacího stolu sejdeme před soudem.

Velice mne mrzí, že si na to starostové nevyžádali souhlas svých zastupitelstev, že se do tohoto zbytečného a výsostně politického sporu zapojila i akademická obec a k žalobě se připojila některá pracoviště Akademie věd; jsem velmi nešťastný, že se zase vracíme na začátek, zvlášť poté, co většina námitek byla v Zásadách územního rozvoje vypořádána a mohla se skutečně věcně řešit podstata problému.

Nabízím starostům, kteří žalobu podali, vstřícnou ruku k jednání za předpokladu, že stáhnou žalobu. Jinak budu postupovat tak, aby se celá Praha nestala rukojmím několika místních politiků, ale i spekulantů a budu navrhovat kroky k dostavbě okruhu bez kompromisů v zájmu většiny Pražanů.

 

Petr Dolínek
Náměstek primátorky hl. m. Prahy pro oblast dopravy a evropských fondů

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna