Vizualizace veřejných prostor. Foto: Letiště V. Havla

Volnější a přehlednější prostor, méně reklamy. Interiéry pražského letiště čeká zásadní změna.

Potlačit plody živelného rozvoje 90. let a vrátit se do mimořádně kreativních let šedesátých. Tak lze ve zkratce popsat chystanou proměnu největšího českého letiště v Praze. Úpravy příletové haly Terminálu 1 již začaly. Jde o největší zásahy za posledních bezmála dvacet let. Projekt vyjde zhruba na desítky milionů korun.

Hala s prosklenou fasádou do jisté míry dodnes nese znaky typické pro polistopadovou dobu, kdy městská prostranství zaplnily prodejní stánky všeho druhu a zejména reklamní poutače. Letiště Václava Havla je proto oproti jiným evropským leteckým přístavům reklamou extrémně zatížené.

Vedle poutačů, které na několika místech „oslepují“ okna jedinečné fasády, je absurdní umístění stánků, které jsou nalepené zády k této prosklené stěně. Také kvůli tomu je prostor haly pro návštěvníky zmatený a neuspořádaný.

Návrat do uvolněných 60. let

Jan_Pokorny_ fy Chapman Taylor

Architekt Jan Pokorný; foto: Chapman Taylor

„Chceme prostor maximálně uvolnit, znovu provzdušnit a vrátit se tak trochu do konceptu z roku 1968, kdy budovu dostavěli,“ vysvětluje architekt z kanceláře Chapman Taylor Jan Pokorný. Proto by se některé reklamní plochy měly o něco zmenšit. Stánky a restaurace pak čeká stěhování. Zatímco nyní jsou rozmístěny podél chodeb, nově do nich každý cestující de facto vstoupí hned po pasové kontrole. Regály se totiž prolnou s prostorem, kudy lidé procházejí.

Ostatně takhle to zpravidla vypadá i na zahraničních letištích. A je k tomu důvod. Toto uspořádání vynáší obchodům až o třetinu více peněz na tržbách.

„Naši předchůdci budovu terminálu vymysleli velice elegantně a velkoryse. Dnes je však – i kvůli mnohem větším počtům cestujících – uvnitř poměrně stísněná,“ popisuje Pokorný.

Historická hala z konce 60. let byla totiž původně do celé své hloubky zcela otevřená. Nyní ji však zhruba na polovinu člení prostor celnice. Architekti chtějí tuto vestavěnou část obložit lesklým černým lakovaným sklem. Mimo jiné proto, aby se za ně schovaly dnes průchozí rámy, různé pulty, koridory a budky.

Další velmi viditelnou obměnou projdou i světlé podhledy, z nichž například zmizí falešné trámy z devadesátých let a nahradí je uzoučké pásy světel protažené skrz obrovská okna až pod střechu před příletovou halou. Při prostupu ven se však rovněž paprsky zalomí svisle směrem dolů k chodníku, a celou prosklenou fasádu tak rozčlení světelnými rámy.

Umělecké dílo vás vítá v Praze

Letiste Praha archivní 60. léta

Historický záběr ze vchodu do ruzyňského letiště 80. letech 20. století. Foto: Aeroholding.

Dle vzorů ze zahraničí však čeká Letiště Václava Havla ještě jedna výrazná novinka. Celé letiště vyplní tabule s podsvětlenými velkoformátovými grafikami znázorňujícími skvosty Prahy i celé republiky. Lidé je uvidí na volných stěnách při cestě z letadel až po příletovou halu.

„Záměrem je, aby cestující už při vystupování z letadla poznali naše letiště podle odkazů na Česko a Prahu a aby jim prostředí evokovalo začátek dovolené. V případě, že tu budou cestující pouze přestupovat nebo se chystají v Praze strávit pouze krátký čas, mají pamětihodnosti a symboly motivovat k další návštěvě,“ doplňuje mluvčí letiště Marika Janoušková.

Nejde o žádné fotografie, které lze do omrzení okukovat v turistických průvodcích, různých brožurách či mapkách. Jde o svébytné umělecké dílo od studia ReDesign.

„Grafika je tvořená průhlednou jemnou barevnou strukturou. Když na ni budete hledět z půl metru, nebude vám úplně jasné, co zobrazuje. Ovšem když poodstoupíte, vystoupí z plochy třeba Staroměstský orloj, Český Krumlov či střechy pražských domů,“ popisuje architekt Mihailo Mitić z kanceláře Chapman Taylor.

Grafiky představí třeba i funkcionalistickou, kubistickou či secesní architekturu, lázeňská města, hrady, ale pravděpodobně i významné osobnosti kulturního života.

Změní se celý areál

Vizualizace  nového terminálu

Vizualizace veřejných prostor. Foto: Letiště V. Havla

Pražské letiště předpokládá, že jím kolem roku 2030 projde 21 milionů cestujících za rok (dvojnásobek roku 2014) a areálem projede až tři tisíce aut za hodinu. Změny se proto nedotknou jen budov. Radikální proměnou projde i celý areál před nimi.

Do patnácti let se změní dopravní řešení parkovišť, příjezdových ulic k letišti a mělo by vzniknout i přímé napojení na železnici. Cílem je, aby se před terminály nemísila popojíždějící auta, lidé vykládající zavazadla, zastavující autobusy a všudypřítomné taxíky. To dnes pochopitelně leckoho otravuje.

Proměny ruzyňského letiště

4. července 1968 Byla otevřena budova Terminálu 1. Kolektiv architektů kolem Karla Filsaka ji navrhl tak, aby všechny fasádní stěny byly plně prosklené. Prostor tak působil velmi okázale. Do odbavovací haly architekti nechali postavit široké schodiště vedoucí na ochoz s obchody a restaurací.

2006 Až po 38 letech přišlo první velké rozšíření – byl otevřen další moderní terminál, protože kapacita pražského letiště již nestačila přívalu cestujících.

2014 Nárůst cestujících neustává. Nově přejmenované Letiště Václava Havla v Praze odbavilo přes 11 milionů pasažérů.

2016 Chystá se rekonstrukce interiérů prvního terminálu. Prostor příletové haly se pročistí od stánků.

Zavede se tzv. walk-through, kdy lidé cestou k letadlu či od něj procházejí přímo obchody. Vzniknou nová návštěvnická a informační centra. To centrální se již staví. Hotovo má být v červnu.

2030 Letiště má obsloužit zhruba 21 milionů cestujících. V době špičky až 8,7 tisíce za hodinu.

 

Zdroj: MFDnes

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna