Messerschmitt Me 262 Schwalbe (Vlaštovka). Foto Wikipedia

Trochu z historie Ruzyňského letiště z konce II. světové války.

Ruzyňské letiště bylo po celou dobu okupace využíváno jednotkami Luftwaffe. Především se jednalo o školní útvary. Teprve na samém konci války začaly prostory ruzyňského letiště využívat jednotky bojové.

Na letišti byly při ústupu z Evropy do středních Čech shromážděny zbytky bojových leteckých útvarů z Rakouska a východního Pruska, které byly už obsazeny Rudou armádou. Pro většinu letadel to byl let poslední, neboť nacistické Německo zoufale postrádalo letecký benzín. A tak se v areálu ruzyňského letiště nashromáždilo množství letadel.

Značná část byla zničena hloubkovými nálety amerických mustangů, kteří se snažili zničit poslední zbytky leteckých sil kdysi zdatné Luftwaffe. Okolí letiště bylo jedno velké vrakoviště, ale přesto se zbytek pilotů snažil zasáhnout do posledních obranných bojů v okolí Prahy.

Dne 8. května večer opustil německý létající a pozemní personál letiště a pokusil se o ústup k Plzni. Zbytek letadel bez kapky benzínu zůstal stát opuštěný…

Nejlepší stíhačky II. světové války, proudové Messerschmitt Me 262 Schwalbe (Vlaštovka), jejichž značný počet zde zůstal, se staly vzorem pro vývoj proudových letadel vyráběných v 50 letech v Československu.

http://www.pilotinfo.cz/z-historie/valka-na-letisti-v-praze-ruzyni

https://hloubkari.wordpress.com/2013/10/19/435820-aktualizovano-nemecke-me-262-utocily-na-vlasovce-a-povstalce-u-prahy/

https://hloubkari.wordpress.com/2013/08/31/587731-granat-utrhl-letounu-1-lt-snedeckera-nad-ruzyni-vrtuli/

https://cs.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_Me_262

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna