Rádi bychom zlepšili situaci i v okolí Vítězného náměstí. Nyní analyzujeme příčiny, říká Petr Dolínek. Problémů v dopravě se nebojí

Tunelem Blanka v současné době projíždí ještě více automobilů, než se původně očekávalo. Magistrát zamýšlí vylepšit směrový naváděcí systém a udělat opatření, která by pomohla zmenšit zácpy například na Strakonické silnici nebo v okolí Vítězného náměstí. Po loňském otevření tunelového komplexu Blanka čekají letos pražskou automobilovou dopravu další významné změny. Konkrétní informace sdělil v rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz náměstek pražské primátorky Petr Dolínek.

■ Tunel Blanka už slouží deset měsíců. Splnil to, co si od něho město slibovalo?

Rozhodně. Pražané se ho naučili využívat velmi rychle. V některé dny tudy projede až 70 000 aut, což je více, než se čekalo. Ulevilo se Letné, Veletržní, Malé Straně, zmizely zácpy z Holešoviček…

■ Jinde ale problémy přibyly…

Ano, víme o tom, zhoršila se situace na Strakonické, v Patočkově ulici a někdy také v okolí Vítězného náměstí.

■ Dá se to za současného stavu komunikací nějak řešit?

Pokusíme se například změnit systém světelných závor ve vjezdu do tunelu Mrázovka od Strakonické a celý systém automatizovaného řízení dopravy v této oblasti. To do jisté míry pomůže.

Rádi bychom zlepšili situaci i v okolí Vítězného náměstí. Nyní analyzujeme příčiny, dopravní problémy jsou totiž nepravidelné. Každopádně ale na tomto kruhovém objezdu chceme změnit vedení pěší dopravy, aby více vyhovovalo chodcům a současně přispělo k plynulejšímu pohybu ostatních druhů dopravy.

Rovněž připravujeme vylepšení dopravního značení souvisejícího s Blankou. Dnes tam jsou značené výjezdy a směry na jednotlivé městské čtvrtě, ale člověku, který Prahu nezná, by se více hodilo vědět, který pruh ho následně povede například do bývalého východního Německa na sever, a kudy se jede například na Mnichov.

DSC01430■ V návaznosti na otevření Blanky měly podle názoru některých skupin následovat kroky ke zklidnění některých lokalit. Například Smetanova nábřeží a rovněž severojižní magistrály. Dělá se v tomto smyslu něco?

Smetanovo nábřeží uzavírat nechceme, tam není pro místní dopravu žádná lepší alternativa. Jiná je ale situace na magistrále. V polovině srpna by rada měla projednat projekt humanizace této důležité komunikace.

■ V čem to bude spočívat?

Postupně, v několika fázích, by měla být přebudována na městský bulvár v celém rozsahu od Holešovic až po křížení s Jižní spojkou. Automobilová doprava tam sice zůstane zachována, ale pruhů bude méně. Konkrétně 2+1 v každém směru, přičemž ten nejvíce vpravo bude preferenční pro autobusy a odbočování. Přibudou přechody pro chodce se semafory a zeleň. Cílem je, aby tato silnice přestala dělit hlavní město na dvě poloviny.

■ Nezpůsobí to ale neřešitelné dopravní zácpy?

Nemyslím si. Už dnes většina aut, která se pohybují po magistrále, tuto silnici nevyužívá pro tranzit skrze hlavní město, ale vjíždí na ni a zase vyjíždí z přilehlých oblastí. Tuto obslužnou roli magistrála musí plnit i nadále. Ostatní vozy musíme i díky lepšímu dopravnímu značení včas odklonit.

■ Kdy se se zužováním magistrály začne?

Pokud bude zmiňovaný materiál schválen, půjde to velice rychle. Alespoň provizorní řešení s instalací oddělovacích panelů je možno udělat během několika měsíců.

■ V některých částech Prahy už probíhá instalace nových typů parkomatů a vyznačují se parkovací zóny. Ví se už, kdy odstartuje ostrý provoz?

Nejdříve to bude v příslušných oblastech Prahy 5 a 6, a to 24. srpna. O týden později, 1. září, bude následovat rozšíření zóny v Praze 3 na Jarově, to ovšem ještě podle starých pravidel, a 1. října se připojí Praha 8.

parkovačky■ Zmínil jste stará pravidla, jaká tedy budou ta v nově zřizovaných zónách?

Zůstanou zachovány modré a oranžové zóny s obdobným účelem jako dosud v původních zónách. Nebude ovšem už zelená, nýbrž smíšená fialová. Nově si nyní budou moci lidé prostřednictvím mobilní aplikace zaplatit i parkování v modré zóně. Další novinkou je, že už auta nebudou mít za sklem ani příslušné povolení, ani parkovací lístek. Rezidenti budou mít svá auta s příslušnou registrační značkou zaregistrovaná po zaplacení ročního poplatku, návštěvníci rovněž budou zadávat u parkomatů nebo přes mobil číslo svého vozu. Novinkou je rovněž to, že v noci a o víkendu se ve všech nových zónách bude moci stát neomezeně a zdarma.

■ Budou existovat z platných sazeb pro parkování nějaké slevy? Například pro důchodce či majitele ekologických aut?

Ano, senioři budou platit ročně rezidenční poplatek pouze 360 korun, majitelé klasických elektromobilů dokonce pouze stokorunu. Skútry a motocykly zaparkují zadarmo. Nyní jednáme také o snížení poplatku pro právnické osoby a živnostníky.

■ Kdy se starý systém platný v městských částech Praha 1, 2, 3 a 7 sjednotí s tím novým?

Do roku 2018, až vyprší staré smlouvy s provozovatelem. Pak třeba už bude elektromobil za roční poplatek sto korun parkovat kdekoli v jakékoli zóně všech městských částí. Stejná pravidla budou platit rovněž pro auta zapojená do carsharingových projektů.

Dolínek■ Praha nemá vnitřní ani vnější obchvat. Úsek u Běchovic, který by měl propojit dálnice D1 a D11, bude muset získat novou příslušnou dokumentaci a není v seznamu prioritních staveb. Dá se v současné době říci, kdy se konečně dostaví?

Dokumentace pro územní rozhodnutí by se mohla shromáždit během příštího roku. To znamená, že stavba by mohla započít v roce 2020 a skončit zhruba o tři roky později.

■ To je ještě hodně dlouhá doba. Na severním úseku obchvatu asi není situace lepší. Nebo se mýlím?

Nemýlíte. Ze strany zdejších obcí není žádná vůle k řešení. Nyní se snažíme u ŘSD prosadit, aby se u Suchdola nebudoval žádný sjezd a celý úsek by byl zahloubený, čímž by se maximálně snížily negativní dopady. Plníme tím přání vedení městské části.

■ Když jsme spolu mluvili před půldruhým rokem, měl jste nějaké návrhy, které by zdaleka nestály tolik jako obchvat a mohly přispět ke zlepšení plynulosti dopravy. Konkrétně například semafory s odpočítáváním času zbývajícího do rozsvícení zelené rovněž pro automobily nebo vypínání semaforů v noci. Uskuteční se to?

Vypínání semaforů v noci není z bezpečnostních důvodů možné. A účinnost zmíněného odpočítávání na semaforech si nejprve chceme vyzkoušet v pilotním projektu na jedné průjezdové trase a pak rozhodneme o jeho případném plošném nasazení.

■ Již na jaře jste informovali, že projekt emisních zón v hlavním městě se odkládá na neurčito. Znamená to, že se úplně vzdáváte možnosti vytěsnit z tohoto území stará auta vypouštějící do vzduchu obrovské dávky nebezpečných plynů a částic?

Myslíme si, že lepším regulačním opatřením než emisní zóna bude mýto. Předpokládám, že v tomto funkčním období připravíme dostatečné podklady pro to, aby mýto, zřejmě v elektronické podobě, mohlo během několika příštích let začít fungovat.

Foto: Radek Pecák, Magistrát hl. m. Prahy + František Cinger

Zdroj: aktuálně.cz/Radek Pecák

 

 

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna