Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) říká: Auto má být až poslední varianta

■ Ve středu se rozšíří parkovací zóny, v neděli začnou jinak jezdit tramvaje. Není změn příliš mnoho najednou?

Spíše se to sešlo, než by to tak bylo plánováno. Zase konec prázdnin a začátek školního roku vybízí k tomu, využít pro změny ten čas. Zóny jsme chtěli zavádět už na jaře, městské části ještě nebyly připraveny. Po dohodě s nimi jsme odložili rozšíření do Prahy 5 a 6 právě na srpen. Vlastně se zóny s tramvajemi sešly dobře. Se zónami zároveň pozitivně měníme trasy a dostupnost tramvajové dopravy. Dává to alternativy, aby lidé nemuseli jezdit autem.

■ Tramvajové linky se měnily před dvěma lety, teď znovu. Je to opravdu nutné?

Nelze říci, že se měnily. Za náměstka Josefa Noska (býv. ODS), a to jsou čtyři roky, se škrtaly. Dělalo se to za účelem ekonomické úspory. Když jsem před dvěma lety nastoupil, slíbil jsem, že napravím tak způsobené nešvary. Návrh, který jsem zdědil po předchůdcích Jiřích Nouzovi a Pařízkovi (oba TOP 09), jsem ale hodil do koše. Vznikl návrh kvalitnější, který jsme konzultovali s městskými částmi, obyvateli i s řidiči tramvají. Máme minimum negativních ohlasů. Hlavně to není změna pro změnu, reálně dochází ke zvýšení objemu přepravy po Praze.

■ Městu tentokrát nevadí, že to bude dražší?

Je třeba si říci, jaké jsou preference. ODS má preferenci škrtit všechny výdaje a vyrovnávat je na obyčejných lidech, kteří jsou odpovědní a používají MHD. Myslím si, že musíme najít jiné výdaje, na nichž ušetříme. Musíme nabídnout kvalitní MHD, aby automobil byla až poslední varianta pro přepravu Pražanů. Plně zároveň respektuji řidiče, ale prioritou musí být kvalitní MHD. Ukazuje se, že změna nebude stát 130 miliónů korun ročně, ale méně, možná i pod 100 miliónů. Jsou to adekvátní peníze.

■ Praha a střední Čechy se snaží o integraci veřejné dopravy. Jak vnímáte kritiku z hejtmanství, i od hejtmana Miloše Petery (ČSSD), která se týká parkovacích zón?

Praha a střední Čechy mají teď nejlepší vztahy, co kdy měly, a máme velké úspěchy.

Memorandum o křižovatce Beranka v Horních Počernicích napomůže s tranzitní dopravou. Chystáme memorandum pro Vesteckou spojku k dálnici D 3. Integrace dopravy by plně měla proběhnout do roku 2018 včetně Kladna.

Před zónami nastala řada důležitých opatření. Snížili jsme cenu jízdného, integrujeme dopravu ze středních Čech, posílili jsme tramvaje a budeme upravovat autobusovou síť ve východní části Prahy. Posílily se vlaky, připravovali jsme se dlouhodobě.

■ Je hlavním smyslem zón přimět Středočechy, aby přestali jezdit autem do Prahy?

Nemyslím, v Praze 7, v níž jsou zóny dávno, se nikdy nemluvilo o tom, že jde o Středočechy a Ústečany. Nikdy tam taková hysterie nevznikla. Praha 5 má zase střední Čechy a Plzeňský kraj. Jde teď jen o pokračování placených zón. Zóny si vybrali sami voliči tím, jaké reprezentace vybrali před dvěma lety na radnice.

Pobouřilo mě, co jsem slyšel ze středočeských obcí, třeba z Roztok u Prahy. Řekli, že v Praze se přece nemůže řešit parkování na jejich úkor, nebohých obcí, mají přece právo přijet a parkovat v Dejvicích. Mohlo by se stát, že ti jiní budou parkovat u nich, v Roztokách. Jak to, že jim přijde divné, že nemohou parkovat v Dejvicích a že by někdo mohl parkovat u nich?

Nesmíme zapomínat, že doprava se má řešit tam, kde vzniká. S rodinou jsme byli v kempech v Dánsku. Od stanu jsme popojeli k nejbližšímu nádraží, auto odstavili a vlakem jeli do Kodaně. Jízdenka fungovala po celé Kodani, večer jsme se vrátili k autu, pak do kempu. V zahraničí je veřejná doprava prostě standardní postup. Důležitá je ta jízdenka.

■ Avizoval jste pro podzim úpravu tarifů na MHD. Už je návrh jasnější?

V příštích dnech zveřejníme přetrasování autobusů, s městskými částmi jsme se na nich historicky dohodli. Tarif je další hlavní věc. Máme za sebou roční zkušenost sníženého jízdného, máme zkušenost s rozpočtem na objednanou dopravu, který zastupitelstvo seškrtalo o čtvrt miliardy. U tarifu nepůjde jen o hraní si s jízdenkami, ale o hledání dalších produktů, třeba propojení jízdenky s parkováním. Vytvořit dobrou tarifní politiku pro město bude těžší část práce, přičemž nedotknutelná zůstává cena roční jízdenky a nejkratší jednorázové jízdenky za 24 korun.

Zdroj: Právo

 


Záchytná parkoviště P + R ( Park and Ride, „zaparkuj a jeď“) jsou u následujících stanic metra:

  • trasa A – stanice Skalka I, ul. Rabakovská
  • trasa A – stanice Skalka II, ul. Na Padesátém/Pod Strání
  • trasa A – stanice Depo Hostivař, ul. Černokostelecká/Sazečská
  • trasa B – stanice Zličín I, Řevnická
  • trasa B – stanice Zličín II, Řevnická
  • trasa B – stanice Nové Butovice, ul. Bucharova/Seydlerova
  • trasa B – stanice Rajská Zahrada, ul. Cíglerova
  • trasa B – stanice Černý Most I, ul. Chlumecká
  • trasa B – stanice Černý Most II, ul. Chlumecká
  • trasa C – stanice Nádraží Holešovice, ul. Vrbenského
  • trasa C – stanice Ládví, ul. Střelničná/Davídkova
  • trasa C – stanice Chodov, ul. Roztylská
  • trasa C – stanice Opatov, ul. Chilská
  • trasa C – stanice Letňany

a dále u železničních stanic:

  • Praha-Radotín, ul. Prvomájová
  • Praha-Běchovice, ul. Českobrodská

P+R

Zdroj: http://www.prague.eu/cs/prakticke/doprava/po-praze/


 

„DALŠÍ ZÓNY ZATÍM NEZAVÁDĚJTE“

Kraj zmírnil pondělní apel na Prahu. Další parkovací zóny chce zavádět po výstavbě parkovišť

Právě dnes (24. srpna) v Praze 5 a v Praze 6 začaly platit nové parkovací zóny, modré čáry, které mají z Prahy vytlačit auta přespolních, často těch, kteří dojíždějí ze středních Čech. Středočeské hejtmanství se na poslední chvíli snažilo zatáhnout za záchrannou brzdu. V pondělí krajští radní ostře vystoupili proti zavedení nových parkovacích zón. Uvedli, že žádají odložení jejich zavedení do doby, než se postaví příslušná infrastruktura, tedy záchytná parkoviště. Celá věc má jeden háček, jejich výstup přišel pozdě a neměl naději na úspěch. Žádnou.

Podle Petra Dolínka (ČSSD), pražského náměstka pro dopravu, je stanovisko středočeských radních spíše jen předvolebním výkřikem.

„Vzhledem k tomu, že provoz zón začíná ve středu, je jasné, že už těžko můžeme něco měnit, o parkování jsou Středočeši dlouhodobě informováni. Chápu radní Středočeského kraje, že se v předvolebním čase snaží donutit Prahu k podpoře svých obyvatel, kteří do Prahy dojíždějí za prací, ale nepovažuji to za nejšťastnější,“ reagoval včera pro MF DNES Dolínek. Za jakýchkoli jiných okolností by byla Dolínkova reakce zarážející, neboť stejně jako on také hejtman Miloš Petera je sociální demokrat.

To, že požadavky jsou nesplnitelné, si zřejmě od včerejška uvědomilo i vedení Středočeského kraje. Stanovisko radních se trochu zmírnilo. Jinými slovy. Rétorika hejtmana se posunula od „zrušte čerstvě zavedené zóny“ na „prosím, nezavádějte žádné nové zóny“.

„Pokud by se nějaké další parkovací zóny plánovaly, měla by se jejich příprava pozastavit do té doby, než se vybuduje příslušná infrastruktura, tedy záchytná parkoviště,“ upozornil hejtman Petera.

Záchytná parkoviště P+R by dle Petery nemusela vznikat jen v Praze, ale mohou vyrůst také v obcích v okolí Prahy. Při setkání s premiérem Bohuslavem Sobotkou (ČSSD) včera dokonce navrhl zapojení státu do řešení této problematiky.

Nová záchytná parkoviště

„Ve spolupráci se státem bychom chtěli vytvořit podmínky pro převod státní půdy na obce, které by chtěly záchytná parkoviště budovat na území středních Čech. S panem premiérem jsem se na tom shodl,“ sdělil Petera.

Proč se kraj proti parkovacím zónám ozval až nyní? Podle poslankyně Věry Kovářové (STAN) prostě zaspal, Petera se však takovému pohledu brání.

„Problém parkovacích zón jsme samozřejmě vnímali i v minulosti. Měli jsme připravené projekty na budování parkovišť, kvůli pozastavení dotačních titulů však nedopadly. Nebýt toho, některá záchytná parkoviště už mohla stát. Navíc tlak ze strany spoluobčanů postupně sílil, jak se zavedení zón přiblížilo,“ tvrdí.

O vybudování záchytného parkoviště kraj podle Petery už jedná například v Nymburce. „České dráhy tam u nádraží odprodaly část pozemku. Právě u nádraží by taková parkoviště měla vznikat. Lidé se pak po kolejích do centra Prahy dostanou daleko snáze než po silnici,“ domnívá se hejtman.

Sama Praha výstavbu záchytných parkovišť nyní nechystá. Praha 5 před časem uvedla, že by ráda vybudovala tato parkoviště na třech místech městské části, ale konkrétní kroky neučinila. Vhodné místo pro parkoviště dosud nenašla ani Praha 6, kde se v minulosti mluvilo o záchytném parkovišti například Na Dlouhé míli.

Vedení Prahy chce jednat se Středočeským krajem o vybudování záchytných parkovišť P+R na území kraje. Prostřednictvím Prahy by na jejich vybudování podle Dolínka mohly jít z evropských fondů až dvě miliardy korun.

„Naši úlohou by nebylo je plánovat ani vybudovat, ale administrovat pro Středočeský kraj finanční prostředky z evropských fondů,“ řekl Dolínek.

Praha dokončuje analýzu

Spolupodílet by se hlavní město mohlo podle Dolínka na stavbě parkoviště P+R například v Roztokách u Prahy. Tady by řidiči stejně jako v Nymburce mohli nechat své vozy a do centra Prahy dojet vlakem. V minulosti se – zatím však bezvýsledně – mluvilo o podobném parkovišti také u nádraží v Úvalech.

Institut plánování a rozvoje (IPR) v současné době dokončuje analýzu, ve které vybere vhodné pozemky pro výstavbu parkovišť P+R. Institut by ji měl vedení Prahy dodat příští týden a to bude následně řešit majetkoprávní záležitosti. Rovněž zamýšlí změnit některá komerční parkoviště v Praze 11 na P+R – město postupně vypovídá smlouvy více než 90 provozovatelům soukromých parkovišť. Konkrétní stavbu zcela nového parkoviště P+R však Praha letos neplánuje. Praha má podle výroční zprávy Technické správy komunikací šestnáct záchytných parkovišť P+R s kapacitou přes tři tisíce stání. Určena jsou primárně pro mimopražské řidiče, kteří zde zanechají svůj automobil a do centra Prahy jedou MHD. Nejvytíženější parkoviště jsou u metra C, například na Chodově nebo v Letňanech. Cena za stání na parkovištích zapojených do systému MHD je 20 korun.

 

Zdroj: MfD, Viktor Votruba, s přispěním Pavla Svačiny, Martina Bajtlera a ČTK

 

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna