Jednání o dostavbě pražského okruhu

Hostem pořadu ČRo Plus v první listopadový den byl i náměstek primátorky Prahy Petr Dolínek. Tématem byla především dostavba Pražského okruhu, respektive silnice 511 i protesty městských částí Praha-Suchdol nebo Praha-Lysolaje.

 Lucie VOPÁLENSKÁ, moderátorka: Zítra se má sejít společná pracovní skupina pražského zastupitelstva a zástupců Středočeského kraje k dostavbě pražského okruhu. Vláda před časem vyřadila dokončení okruhu mezi D1 a D11 ze svých priorit. A Praha oznámila, že od ledna zakáže vjezd kamionů na své území. Pro Středočeský kraj to pochopitelně znamená velký problém. Ve spojení jsme nyní s Petrem Dolínkem, zastupitelem a náměstkem primátorky za ČSSD. Dobrý večer.

Petr DOLÍNEK, pražský zastupitel, náměstek primátorky /ČSSD/: Dobrý večer.
LV: Pane Dolínku, co budete zítra probírat? Budou to především varianty zákazů vjezdu kamionové dopravy na území metropole?

Petr DOLÍNEK: Ne, v žádném případě. Především se jedná o ty zásadní komunikace kolem Prahy, které mohou právě odkanalizovat takzvaně dopravu nákladní. A to znamená, je to okruh pražský, je to především silnice 511 a ta je stěžejní, teďka nejlépe investičně připravená ze všech těch možných okrajových částí kolem Prahy. A takže to je asi hlavní stěžejní téma.

Schválili jsme kroky, že bude společná dohadovací skupina Praha a střední Čechy. A dohadovací není negativně myšleno, je to myšleno jakoby, jak se dohodnout, ne jak se nedohodnout. Ta Praha bude projednávat konkrétní projekt. A my máme subdodavatele, který nám během pár týdnů dodá finální návrh projektu zamezení vjezdu kamionů do Prahy nebo na konkrétní komunikace v Praze. A potom se o tom budeme bavit.

LV: Vy jste zmínil tu část, která je, jak jste řekl, nejlépe investičně připravená. Nicméně dostavba celého toho pražského okruhu vázne a měla by začít podle slibu premiéra a posledních zpráv snad na konci roku 2019. Tak připomeňte, proč až tak pozdě. Je to kvůli procesu EIA, kdy se nepovedlo vyjednat výjimku?

Petr DOLÍNEK: Ono to právě tak optimistické není. Právě tato nejlépe připravená akce se bude stavět až nejdříve 2019 a potom až ty další části budou někdy 2022, 2023, 2024, v těch dalších letech. Právě není to jenom kvůli EIA, protože EIA jsme už měli, ale bohužel zákon, který byl přijmut na základě tlaku Evropské komise, který tu EIA upravuje jinak trošičku, nám přikázal udělat ji znova, tu EIA, což ten proces projdeme teďka v příštích měsících a zvládneme ho.

Tak ale zároveň tam narážíme i na protest třeba městské části Praha-Suchdol nebo Praha-Lysolaje, které jsou zatíženy jak samozřejmě příletovým koridorem z ruzyňského letiště, tak i potenciálním okruhem kolem Prahy, byť je u nich podzemí, je v nějakém zahloubeném tunelu, ale přece jenom je to pro ty místní velmi nekomfortní. Je samozřejmě …

LV: Stejně tak je problém na straně Běchovic třeba. Čili řekl byste, že hlavní problém představuje právě neshoda mezi metropolí a těmi buď částmi města, nebo dokonce s některými obcemi Středočeského kraje? Je to tak?

Petr DOLÍNEK: Ne, ne. Třeba Praha-Běchovice jako městská část už nemá problémy s 511, co je ta propojka mezi D1 a hradeckou dálnicí. Naopak my jsme našli nějaké možnosti, jak najít společný dialog, byť jsou tam samozřejmě třeba zastupitelé za Stranu zelených, kteří požadují nějaké jiné úpravy, ale nemůže být každý uspokojen. Ale ta taktika města nyní je neprojednávat okruh jako celek, protože my už ho máme v územním plánu (výpadek signálu) územního rozvoje, ale projednáme ty datové etapy. A ta etapa 511 budí nejmenší emoce, protože skutečně pomůže městu, odlehčí Jižní spojce a dalším úsekům.

Zároveň ty další etapy, které jsou připraveny, můžeme projednávat i jednotlivě, protože se může stát, že můžeme najít řešení, že tam bude méně pruhů, nebo bude více zahloubená nějaká část té komunikace, a proto to nemůžeme podle mě brát nikdy jako jeden velký celek, ale brát to, že každá obec, každá městská část je individuální.

Cítíme velkou podporu ve Středočeském kraji, v jejich obcích, protože třeba Říčany a další města ve Středočeském kraji jednoznačně podporují stávající variantu, protože ta varianta skutečně rozkládá tu odpovědnost jak mezi Prahou, tak středními Čechy. Není to tak, že by Pražané řekli, my jsme ten okruh udělali ve středních Čechách, a vy si to užijte, jak chcete, nám je to jedno. Tak to není, že by Středočeši řekli: u nás my to odnášíme. Čili ta varianta, která je nyní navržena, skutečně rozkládá vlastně ty následky toho okruhu, které tam samozřejmě nějaké drobné jsou. Pro někoho větší, pro někoho menší, tak rozkládá mezi oba dva kraje.

LV: Budete se třeba společně i snažit v případě shody a dohody spolupráce působit na vládu, aby to třeba zpětně zařadila opět mezi své priority, nebo tady už prostě cesta nikudy nevede a je to dané, že dřív než v roce 2019 se stejně nezačne?

Petr DOLÍNEK: Víte, ono už to technicky nejde udělat rychleji. 2019, ten rok 2019 je vlastně stěžejní rok, když půjde všechno ideálně. Tady je velmi důležité si uvědomit, že pan premiér Sobotka, jako pan ministr Ťok jasně vyjádřili, že v zásadě to priorita vládní je. Ale bohužel to není priorita, kterou jsou schopni naroubovat na ty evropské projekty a evropské zrychlené peníze.

Takže vláda řekla, a to je velmi důležité pro mě jako pro Pražana a podle mě pro většinu těch, kteří zde žijí, že vláda řekla, i kdyby na to nebyly evropské peníze, my to chceme postavit. A to je něco, co se prolomilo. To nebývalo. Takže nyní teďka my víme, že to je vládní priorita, ale bohužel ne v tom zrychleném režimu, a proto musíme udělat všechny kroky pro to, abychom nejrychleji dostali všechna povolení, aby stát mohl začít stavět.

LV: Říká Petr Dolínek, pražský zastupitel a náměstek primátorky za Českou stranu sociálně demokratickou. Já vám děkuji za rozhovor, mějte se moc hezky, na slyšenou.
Petr DOLÍNEK:
Děkuji, krásnou noc, na slyšenou.

LV: A ve studiu jsem nyní s komentátorem týdeníku Echo24 Petrem Holubem. Dobrý večer.

Petr HOLUB, komentátor týdeníku Echo24: Dobrý večer.

LV: Petře, co je podle tebe největším problémem dostavby pražského okruhu? Je to ta EIA, nebo je to něco jiného, třeba výkup pozemků?

Petr HOLUB: Ten problém je v tom, že Ředitelství silnic a dálnic nedokáže získat stavební povolení. Nedokáže ho získat kvůli odporu okolních obcí, když to řeknu zjednodušeně, a od toho se odvíjí všechny ty konflikty, které se například týkají i hodnocení vlivu stavby na životní prostředí. To je ta …

Protože Ředitelství silnic a dálnic, tím pádem i ministerstvo dopravy a tím pádem i Středočeský kraj i pražský magistrát tu přípravu zanedbaly. Podle evropské legislativy se totiž musí posuzovat nejméně 2 varianty té plánované stavby. A tady byla posuzována jenom jedna varianta. A to už teď přes Evropskou komisi neprojde.

LV: Čili budou muset být 2 varianty, bude se muset dodělávat nějaká druhá, nebo jsou 2 varianty?

Petr HOLUB: Tak o tom paradoxně je teď stále ještě spor, protože jak Praha, tak Středočeský kraj, a je tady i podpora ministerstva dopravy, trvají na té původní variantě. Zatímco ty okolní obce říkají, že není možné o té trase plánovaného okruhu rozhodnout bez toho, aniž by se posoudila ještě jiná varianta. Ten problém potom se může zase eskalovat, s tím, že když se rozhodne o té původní trase, že to je jediná správná, tak určitě někdo dá toto rozhodnutí ke správnímu soudu a tam to může dopadnout dost špatně.

LV: V úseku od dálnice D1 k Vestci je vlastně už funkční úsek pražského okruhu, ale hrozí mu uzavření, protože i po 6 letech zůstává ve zkušebním provozu. Kritizoval to Nejvyšší správní soud. Kdo může za tuto věc a jak se bude pravděpodobně vyvíjet?

Petr HOLUB: Ono to právě souvisí s tím, jak jsou u nás připravovány stavby. Někdy ta příprava je tak špatná, že i když se třeba ta silnice dostaví, to je právě tato část okruhu, tak ji není možné zkolaudovat, protože nejsou k dispozici potřebná povolení, tudíž se to obchází tím způsobem, že se i na dlouhou dobu jede jenom ve zkušebním provozu.

A protože si okolní obce stěžovaly, že už by s tím zkušebním provozem se mohlo skončit, tak jim Nejvyšší správní soud dal zapravdu. Úplně stejný problém nastane u tunelu Blanka, ve kterém je také pouze zkušební provoz. Tunel Blanka by neměl být kolaudován, pokud nebude dokončena severní část pražského okruhu, což tedy nelze v nejbližších, řekněme, 10 letech předpokládat.

LV: Nelze předpokládat dokončení v 10 letech. Kdy lze předpokládat začátek stavby, je prý onen rok 2019. Věříš argumentu, že dříve by se to vůbec nedalo stihnout ani technicky, papírově, přes jednání, přes povolení a tak dále?

Petr HOLUB: Technicky by to stihnout šlo, ale ten termín začátku stavby dříve než za 2 roky je prakticky nemožný, protože ta studie EIA, územní řízení, to přece jen chvíli trvá. Ten rok 2019, pokud by to všechno šlo takto hladce, to je takový celkem bezpečný termín. Jenomže kde berou politici jistotu, že to půjde hladce, to by mě tedy zajímalo.

Lucie VOPÁLENSKÁ: Říká Petr Holub, komentátor a analytik Echo24. Díky za návštěvu ve studiu, na slyšenou.
Zdroj: ČRo Plus

 

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna