Ulehčit Vítěznému náměstí od dopravní zátěže – to je cílem komunikace propojující ulice Evropskou a Svatovítskou
Komunikace se začala připravovat už v roce 2010 a o rok později bylo vydáno územní rozhodnutí. Ovšem iniciativa občanů, s nimiž se ztotožnila i současná radnice Prahy 6, si vyžádala změny projektu. O tom, v jakém stadiu se nyní nachází, informovali občany na prosincovém setkání představitelé radnice městské části a institutu pro plánování a rozvoj hlavního města prahy.
„Při diskusích o obchvatu Vítězného náměstí nejde o to, zda ho budovat, nebo ne. Že je třeba, o tom nikdo nepochybuje. Diskuse se vedou o charakteru nové komunikace, kdy bylo odmítnuto řešení dva a dva jízdní pruhy v každém směru, které by byly oddělené pásem zeleně, a nově se pracuje s variantou, že povede v každém směru pouze jeden jízdní pruh,“ vysvětlil na úvod místostarosta pro dopravu Martin Polách (ANO).
Podle nového konceptu by tedy měla komunikace obsahovat nejen jízdní pruhy, ale i cyklistické stezky, pruh zeleně a chodníky.
Varianta jeden a jeden pruh
„Vítáme změnu projektu do podoby dvoupruhové městské ulice, která nevyvolá další nežádoucí nárůst automobilové dopravy a naopak umožní zkultivovat část Evropské třídy, a to konkrétně snížením jízdních pruhů a přidáním úrovňových přechodů pro chodce,“ souhlasí Lukáš Novák (SZ) a pokračuje: „Mějme se ale na pozoru před nežádoucím transitem skrz univerzitní kampus, kterému je třeba předejít vhodnými dopravními opatřeními.“
Ve prospěch varianty jeden a jeden pruh hovoří fakt, že počet aut projíždějících hlavním městem kulminoval v roce 2008, kdy denně Prahou projelo 680 000 vozidel, od té doby lidé přistoupili k jízdám racionálněji a dnes klesl zhruba na 530 000 vozů denně. Tento pozvolný pokles i nadále pokračuje.
„Spojka mezi Evropskou a Svatovítskou ulicí určitě Vítěznému náměstí uleví. Pro nás Starosty a nezávislé je ale mnohem důležitější posilování veřejné dopravy, v níž vidíme budoucnost. Hlavně té, která jezdí po kolejích. Tedy metra, tramvají a především železnice, jejíž význam v Praze Bude zjevně stoupat,“ dodává místostarosta Jan Lacina (STAN).
Podobný názor má i zastupitelka Helena Briardová (KSČM): „Vytvořit pohodlnější přímé spojení z Evropské do Svatovítské, aby se ulehčilo provozu na Vítězném náměstí, se zdá logické. Ostatně už teď někteří řidiči jezdí do Svatovítské přes Gymnazijní a Generála Piky. Tam ovšem i oni musí čekat, protože Svatovítská je už plná vozů z ostatních směrů. Ani nová komunikace tedy nemůže problém vyřešit, ale jen zmírnit. Dokud bude přes Prahu 6 jezdit tolik vozů, kolik jezdí teď, vždycky se někde budou vytvářet kolony.“
Varianta se čtyřmi pruhy
Jak na setkání vedením radnice konstatovali někteří z občanů, opustit variantu dvou a dvou pruhů oddělených pásem zeleně byla podle nich chyba. Podobné řešení se běžně volí například na sídlištích. Navíc dva pruhy by byly výhodou například v situacích, kdy se stane autonehoda a zablokuje komunikaci. Druhým pruhem by ji šlo objet, když by nebyl potřeba, mohl sloužit k parkování.
„Změnu koncepce obchvatu na variantu 1+1 cítím jako velkou chybu. Jak z časového, tak kapacitního hlediska bylo pokračování v původně schválené variantě dle mého názoru výhodnější. Současné řešení nás vrací o mnoho let nazpět,“ říká zastupitel Jiří Lála (ODS).
Podle Jana Špilara z IPRu Praha však dva pruhy nabádají řidiče k rychlejší jízdě, která je uprostřed města nežádoucí. A pokud dojde k nehodě, půjde ji objet například po stezce pro cyklisty.
Blanka potřebu obchvatu potvrdila, chybí část přes Suchdol
Potřeba obchvatu se zvýšila se zprovozněním tunelu Blanka, kdy doprava v této oblasti velmi zhoustla. Nová komunikace by tak měla odlehčit nejen Vítěznému náměstí, podle odhadů by po ní mělo projet až 11 tisíc vozidel denně v každém směru. Protože z velké části povede opuštěným územím kolem koridoru železniční tratě, její vliv na obytné zóny Prahy 6 by neměl být nějak velký.
„Dopravní situace na Vítězném náměstí se zkomplikovala po uvedení tunelového komplexu Blanka do provozu především ve směru Jugoslávských partyzánů – Svatovítská. Problémy nemůže zcela eliminovat ani znovu zprovoznění Korunovační ulice. Důvodem je především chybějící severozápadní část silničního okruhu přes Suchdol, způsobená obstrukcemi lokálních politiků, a chybějící radiály,“ vysvětluje René Pekárek (ČSSD), zastupitel a předseda kontrolního výboru a pokračuje: „Dalším, bohužel negativním rozhodnutím současné koalice o změně koncepce, došlo k tomu, že se původně připravené propojení Evropské a Svatovítské výrazně odsunulo, protože jsou nutná nová projednání záměru.“
Jde o projekt hlavního města
Stavba obchvatu Vítězného náměstí patří do kompetencí Magistrátu hlavního města Prahy.
„Aby Praha 6 realizaci této důležité komunikace uspíšila, dohodla se s magistrátem, že dočasně převezme přípravu této akce, tedy vypracování technické studie, vydání stanoviska EIA a pak akci opět vrátí do oboru strategických investic hlavního města,“ konstatuje Martin Polách.
Zdroj: Šestka, vizualizace Pudis
Komentářů ( 3 )