Zkušenost: Tunel nad Spořilovskou zabere park

Střechu tunelu, který v budoucnu zakryje rušnou Spořilovskou ulici, zabere park s rozlohou čtyři hektary. Podobný rozměr má například Václavské náměstí. Metropole prozatím vyčlenila na tuto prioritní akci 2,6 miliardy korun.

Podle starosty Prahy 4 Petra Štěpánka (Trojkoalice/SZ) za poslední desítky let uprostřed metropole tak velká zelená plocha nevznikla.
„Je to unikát, protože jinak parky vznikají spíš za městem, například v roce 2008 Letňanský lesopark. Náš park bude první tak velký v urbanizovaném území,“ upozornil.

Vedle zastřešení a nové zeleně se počítá také s prodloužením tramvajové tratě na Chodovec.

„Zastřešení bez tramvají nemá smysl. Říkám lidem, když půjdete proti tramvaji, nedočkáte se ani tunelu,“ uvedl pro Právo.
Tento měsíc se sešli architekti s veřejností, aby posbírali náměty, jak by nová zeleň měla vlastně vypadat. Smyslem je mimo jiné opětovné propojení starého a nového Spořilova, které rozděluje právě vytížená dopravní tepna. Na setkání zazněly klasické požadavky – lavičky, hřiště, prostranství pro psy, místo setkávání.


Podle Štěpánka v této části Prahy 4 vznikne park lehkých dřevin

 
„Nemůžete na tunel navrstvit metry hlíny. Takže to budou desítky centimetrů, na kterých nelze vysázet cokoli. Objeví se břízy, javory, stromy, které snesou poměrně drsné prostředí. Půda se bude vysoušet, promrzat,“ přiblížil s tím, že tato zelená oáza bude pravým opakem hustých smrkových lesů, na něž jsme zvyklí. „Bude to lehký, vzdušný park,“ slibuje.
V současné době se zjišťuje, zda bude potřeba velká EIA neboli posouzení vlivu stavby na životní prostředí. Od toho se odvinou termíny realizace. „Když by se nemusela dělat, dva tři roky zabere plánovací fáze, realizace pak zhruba stejně. Když bude EIA potřeba, počítejme zhruba dva roky navíc,“ odhaduje starosta.
O řešení Spořilovské ulice se diskutuje řadu let. Místní trápí desetitisíce svištících aut a kamióny. Ty sice pojedou jinudy, až bude dokončen obchvat na jihovýchodě Prahy, nicméně auta na této silnici stále zůstanou.
Proto se nakonec přistoupilo k vybudování tunelu. Architekti jej nakreslili necelý kilometr dlouhý od autoservisu na bývalém Bratislavském náměstí poblíž dnešní konečné tramvaje 11 do kopce směrem k Jižnímu Městu. Už je vlastně vyhloubený, jelikož silnice vede v zářezu mezi svahy. Zbývá tedy strop a boční stěny.
Tramvaj by částečně vedla po jeho střeše. Později, pokud Praha 11 projeví zájem, může dojet Klapálkovou ulicí až na Jižní Město.
 

Zdroj: Právo

Foto: Vizualizace Praha 4

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna