Pražské letiště oslaví 80. narozeniny, chystá akce pro veřejnost
Zítra tomu bude přesně 80 let od začátku fungování největšího a nejmodernějšího letiště České republiky. Na počest tohoto významného jubilea připravilo Letiště Praha pro cestující i veřejnost mnohá překvapení. Celoroční oslavy odstartuje 5. dubna výroční let na trase Praha-Piešťany-Brno-Praha s následným nahlédnutím do vize budoucnosti letiště.
Přesně na den výročí 5. dubna chystá pražské letiště ve spolupráci s Českými aeroliniemi a letišti v Piešťanech a Brně rekonstrukci letu, o němž se dobové zdroje zmiňují jako o vůbec první letecké lince, která zahájila provoz na ruzyňském letišti. Dne 5. dubna 2017 v časných ranních hodinách proto odstartuje z pražského letiště Airbus A319 Českých aerolinií s imatrikulací OK-NEP na speciální let OK 80 směr Piešťany. Jako OK 1937 a OK 2017, bude dále pokračovat po trase prvního letu, který 5. dubna 1937 přistál v Praze-Ruzyni; tj. z Piešťan do Brna a zpět do Prahy.
Návštěvníci letiště se mohou těšit také na interaktivní výstavu, která bude dokumentovat vývoj letiště od jeho založení až po vizi do budoucnosti. Tu si budou moci prohlédnout a vyzkoušet v přízemí veřejné části Terminálu 2 již na konci jara 2017.
Červnový víkend otevřených dveří
Pro širokou veřejnost i milovníky letadel chystá letiště víkend otevřených dveří kombinovaný s přehlídkou letištní techniky, letadel a bohatým programem pro děti. Ve dnech 10.–11. června se tak na Letiště Václava Havla Praha slétne i řada zajímavých a historických letounů. V místě statické přehlídky, na prahu bývalé dráhy 22, by se měl objevit kupříkladu veterán Lisunov Li-2.
Další zajímavé informace k historii, současnosti a postupně také k vizi budoucnosti letiště najdete na speciální webové stránce www.letisteslavi80.cz, kterou letiště spustilo právě u příležitosti oslav 80. výročí. Zde budou průběžně k dispozici i informace k aktuálně chystaným akcím.
Marika Janoušková, manažerka externí komunikace a tisková mluvčí Českého aeroholdingu
HISTORIE RUZYŇSKÉHO LETIŠTĚ
První pražské letiště zahájilo provoz v září 1920 ve Kbelích. Nicméně už koncem 20. let bylo jasné, že zdejší plocha rostoucímu zájmu o leteckou přepravu nebude stačit. Vláda ČSR proto v březnu 1929 přijala návrh na vybudování nového samostatného civilního letiště a stát vykoupil pozemek o rozloze 108 ha. V červenci 1931 byla vypsána veřejná soutěž na vybudování letiště.
Doba předválečná: 1929-39
V roce 1930 se na místě tehdy zvaném Dlouhá míle začalo s terénními úpravami a v červenci 1932 začala samotná výstavba. Během ní bylo bez mechanizace přesunuto 570 tisíc m3 zeminy a oseto 90 ha ploch. Využití mechanizace bylo omezeno, aby práce na budování nového letiště přispěly ke snížení nezaměstnanosti v době krize.
Výstavba byla ukončena 1. března 1937 a první letadlo přistálo na novém letišti 5. dubna 1937. Letiště také za odbavovací budovu získalo zlatou medaili na Mezinárodní výstavě umění a techniky v Paříži v roce 1937 a nadčasová hala se na mnoho dalších let stala vzorem pro výstavbu letištních odbavovacích budov po celé Evropě.
Letiště začínalo se třemi nezpevněnými travnatými vzletovými a přistávacími drahami, betonové se teprve začínaly budovat. Hned během prvního necelého roku prošlo letištěm 13 462 cestujících. Celková kapacita letiště byla tehdy zhruba 250 tisíc cestujících ročně. Do vojenské okupace v březnu 1939 byl vybudován základní dráhový systém ve tvaru trojúhelníku a upraven terén celé letištní plochy.
Před osmdesáti lety
Ruzyně odbavila něco málo
přes 13 tisíc pasažérů za rok.
V roce 2016
bylo na letišti odbaveno
přes 13 milionů cestujících
Při zahájení provozu letiště byla nejdelší z pěti travnatých přistávacích ploch dlouhá 1 200 metrů (tehdy unikátní délka).
Dnešní hlavní dráha letiště s označením 06/24 měří 3 715 metrů a vedlejší dráha 12/30 je dlouhá 3 250 metrů.
Období války: 1940-45
Během okupace a 2. světové války spravovala letiště vojenská Fliegerhorst. Němci zrušili veškerou československou leteckou dopravu, převzali letadla a využívali je především pro potřeby armády. Na letadlech byly znaky OK přemalovány na D-A. V provozu zůstala jediná linka: Berlín – Praha – Vídeň, kterou jednou denně zajišťovala Deutsche Lufthansa letadly Junkers Ju 52.
Letištní hangáry využívala německá armáda pro opravy vojenských letadel. Na letišti působila i letecká škola, kde se připravovali piloti bombardovacích letadel. I během války pokračovala výstavba dráhového systému, takže v roce 1945 mělo letiště čtyři dráhy o délkách od 950 do 1 800 metrů.
Díky květnovému povstání se podařilo letiště získat s téměř nepoškozenými dráhami, které tak bylo možné ihned využívat.
Doba poválečná: 1946-59
Po osvobození Československa v květnu 1945 byl na letišti rychle obnoven civilní provoz. V roce 1946 byl také schválen návrh výstavby nové dráhy a dalšího rozvoje letiště. Letiště bylo postupně modernizováno, vzletové a přistávací dráhy byly prodlouženy, byl doplněn systém pojezdových drah a světelné zabezpečovací zařízení na noční provoz. V letech 1947–1948 byla také zahájena výstavba paralelní dráhy směrem na SV a JZ.
Doba normalizační: 1960-89
V roce 1960 rozhodla vláda o výstavbě nového terminálu severně od dosavadního – dostal proto název Sever (dnes Terminál 1). Samotná stavba začala o čtyři roky později a nová odbavovací budova s kapacitou až 2,3 milionu cestujících ročně byla slavnostně otevřena v červnu 1968. Systém vzletových drah byl dále rozšířen a samotné dráhy byly prodloužené až na délku 4,3 km.
Už v srpnu téhož roku prošlo letiště neobvyklou zatěžkávací zkouškou, když na něm přistávala letadla okupačních armád Varšavské smlouvy.
V 80. letech se výrazně omezila vnitrostátní letecká přeprava, a to jednak díky otevření dálnice Praha–Brno–Bratislava a také kvůli zrušení leteckého spojení na vnitrostátních linkách na krátké vzdálenosti z důvodu snah o úspory pohonných hmot.
V roce 1986 byla dokončena rekonstrukce původní odbavovací budovy z roku 1937, která ctila její funkcionalistickou architekturu. Dnes stará budova s názvem Terminál T4 slouží zejména VIP letům a státním návštěvám.
Přelom století: 1990-2011
Už na začátku 90. let bylo jasné, že počet leteckých cestujících v Česku rychle poroste. Proto byl v červnu 1995 položen základní kámen nového odbavovacího komplexu a parkoviště. V červnu 1997 byl zprovozněn vlastní terminál s kapacitou 4,8 milionu cestujících za rok a ve stejném roce vznikl také terminál Jih (dnes Terminál T3), který obsluhuje zejména soukromé lety. O rok později byl zprovozněn moderní cargo terminál, rozmrazovací stojánka a byla modernizována letištní věž.
Zatímco v roce 1995 prošly letištěm více než tři miliony cestujících, dvojnásobku, tedy přes šest milionů dosáhlo letiště v roce 2001.
V roce 2002 byl otevřen Parking C, tehdy největší poschoďové parkoviště ve střední Evropě. Začal se také využívat prodloužený prst B s nástupními prosklenými mosty a pohyblivým chodníkem a skončila rekonstrukce odbavovací budovy. V roce 2005 už počet odbavených cestujících přesáhl hranici 10 milionů.
V září 2005 byla oficiálně otevřena veřejná část terminálu Sever 2 (dnes Terminál 2), který se využívá pro lety v rámci Schengenského prostoru. Po jeho úplném dokončení v lednu 2006 měli cestující k dispozici 27 nástupních mostů a kapacita odbavených pasažérů se zvedla zhruba o 30 procent.
Doba nedávno minulá: 2012-2016
V květnu 2012 byla zahájena generální oprava hlavní dráhy RWY 06/24, která sloužila od roku 1963. Rekonstrukce probíhala v několika etapách a byla dokončena v roce 2014.
V roce 2012 došlo ke změně názvu z Letiště Praha na Letiště Václava Havla Praha. Stalo se tak 5. října 2012, v den výročí narozenin bývalého prezidenta České republiky Václava Havla.
Letiště také v roce 2015 zpřehlednilo a zjednodušilo systém parkování na letišti, které zastřešilo značkou Aeroparking.
Zdroj i foto: Český aeroholding
Komentářů ( 12 )