Boj o dálniční obchvat Prahy

Čt24 věnovala v úterních Událostech a komentářích nemalou část vysílání názorům týkajícím se dostavby pražského vnitřního i vnějšího okruhu. Včetně plánovaného zákazu pro nákladní auta sjíždět z Pražského okruhu. Nebo protestům proti vybraným variantám.

 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor: Spor Prahy a státu o dokončení dálničního obchvatu se přelil do středních Čech. Právě přes středočeské obce by totiž měly jezdit kamiony, které pražští politici rozhodli vykázat z hlavního města. Ministerstvo dopravy pražský magistrát kritizuje.

Zástupce ŘSD: Silniční okruh kolem Prahy po své realizaci zajistí propojení dálnic a rychlostních silnic …

Michaela POLÁKOVÁ, redaktorka: Vnější Pražský okruh a jeho konkrétní podoba. Projekt, který si mohou lidé prohlédnout pouze na simulacích, realita totiž pokulhává.

Zástupce ŘSD: Celková plánovaná délka silničního okruhu kolem Prahy je 83 kilometrů.

Michaela POLÁKOVÁ: Podobné to je také s vnitřním městským okruhem. Ten by měl navázat na tunel Blanka. Existují dvě varianty a rozdělují pražskou koalici. Magistrát zatím pracoval s variantou 10kilometrového úseku za 40 miliard korun, který by vedl třemi tunely a spojí Blanku s Jižní spojkou. Tuto variantu navrhuje ČSSD a ANO.

Petr DOLÍNEK, náměstek primátorky pro dopravu /ČSSD/ (13. 6. 2017): Je to kompromis pozitivní pro Pražana, že nezastavujeme tedy možnosti, ale zároveň dáváme možnosti vypracování studií, s kterými se dá potom odborně i laicky pracovat.

Michaela POLÁKOVÁ: Naopak Trojkoalice navrhuje využít již existující trasy. Doprava by tak vedla každým směrem jinudy a místo 10 kilometrů by se stavěla jen třetina.

Matěj STROPNICKÝ, zastupitel hlavního města Prahy /SZ/ (13. 6. 2017): Žádné zdržení nenastává, ale město skutečně předtím, než se rozhodne, jestli bude investovat 40 nebo 60 miliard, tak bude mít na stole dvě porovnatelné varianty. Jednu z nich vzešlou ze soutěže.
 

Dostavba Pražského vnějšího okruhu

by měla začít v roce 2019.

Začátek dostavby

vnitřního okruhu

je ale v nedohlednu

Michaela Poláková, Česká televize

 

Michaela POLÁKOVÁ: Vnější okruh zase brzdí vykupování pozemků a schvalovací průtahy. Kvůli chybějícímu klíčovému úseku, který má spojit brněnskou dálnici D1 s dálnicemi na Hradec Králové a Liberec, jezdí velké množství aut přes Prahu. I proto magistrát v červenci zakázal vjezd kamionů na jižní a štěrboholskou spojku a také na Spořilov. Kamionům to zkomplikuje třeba cestu od Hradce Králové směrem na Plzeň a řidiči nákladních aut budou muset hledat náhradní trasu například přes Kolín, Kostelec nad Černými lesy a Sázavu až k D1.

Dispečer automobilové firmy: Laicky, jako když se na to člověk podívá, je tam nájezd nějakých minimálně 30 kilometrů.

Michaela POLÁKOVÁ: Proti rozhodnutí pražských radních se zatím staví ministerstvo dopravy. Dostavba Pražského vnějšího okruhu by měla začít v roce 2019. Začátek dostavby vnitřního okruhu je ale v nedohlednu. Michaela Poláková, Česká televize.

Lukáš DOLANSKÝ: A nejen o těchto tématech už s hosty, kteří tu se mnou sedí ve studiu. Jsou jimi Matěj Stropnický, předseda zelených, dobrý večer.

Matěj STROPNICKÝ: Dobrý večer.

Lukáš DOLANSKÝ: Proti němu sedí Filip Hamplík, Humplík, pardon, předseda pražské ODS. Dobrý večer i vám.

Filip HUMPLÍK, předseda pražské organizace strany, místopředseda klubu ODS, Zastupitelstvo hl. m. Prahy /ODS/: Dobrý večer.

Lukáš DOLANSKÝ: A ve spojení jsme také s Petrem Dolínkem, místopředsedou ČSSD. Dobrý večer i vám.

Petr DOLÍNEK, místopředseda strany, náměstek primátorky hl. m. Prahy /ČSSD/: Dobrý večer.

Lukáš DOLANSKÝ: Já jsem avizoval, nebo rád bych se bavil obecně o dopravní infrastruktuře, ale nedá mi to, musím začít u toho vnějšího okruhu a zeptám se vás, pane Dolínku, jak se vyvíjí ta situace kolem toho plánovaného zákazu pro nákladní auta sjíždět z Pražského okruhu, jak jsme koneckonců viděli v reportáži?

Petr DOLÍNEK: Tak na základě usnesení Rady Prahy, která rozhodla o té nejtvrdší variantě zákazu vjezdu kamionů do Prahy, respektive úseky, které vedou v Praze a nahrazují, suplují ten Pražský okruh. Měl jsem jednání již asi třikrát nebo čtyřikrát s projektanty, kteří intenzivně pracují na vypracování projektu, který určí, kde budou zákazové značky a chtěli bychom to do dvou měsíců tedy předložit příslušnému státnímu úřadu, což je tedy Silniční úřad pro Prahu.

 

Petr Dolínek

Lukáš DOLANSKÝ: Do dvou měsíců, to znamená, že platit by to mohlo od kdy?

Petr DOLÍNEK: Tam potom, co my to předložíme, má stát, respektive státní správa veškeré lhůty dvouměsíční dohromady, a to znamená, že určitě v letošním roce nebo na přelomu letošního roku by mohlo být nejprve nebo na konci letošního a přelomu příštího roku nejprve ten moment, kdy by to mohlo začít platit.

Lukáš DOLANSKÝ: Na přelomu roku, to znamená, že počítáte, že od příštího roku by toto opatření mohlo začít platit?

Petr DOLÍNEK: Samozřejmě v ideálním stavu to tak je. Také to je věc očekávaná, to znamená, každý by se na ni mohl připravit předem.

Lukáš DOLANSKÝ: Pane Stropnický, vy jste byli pro jako součást rady, protože aspoň tak to bylo prezentováno, že to bylo jednomyslné. Je to dobré řešení?

Matěj STROPNICKÝ: Tak my ho vnímáme spíš jako symbolický vzkaz Ředitelství silnic a dálnic a ministerstvu dopravy, že jako nelze dál čekat tady s tímhle tím úsekem Pražského okruhu, protože v téhle té části my jsme jako smířeni s tím, že je nezbytný, protože tranzit mezi Německem a, řekněme, střední, středovýchodní Evropou, tak je prostě nezbytný a vede právě tudy a tahle ta objízdná trasa, to je samozřejmě fikce. Ta prostě nemůže nikdy obsluhovat tu kamionovou dopravu, která na téhle té trase vede. Čili ten vzkaz je jasný.

Ředitelství silnic a dálnic, neumíte postavit dálnici, nemáte ještě ani vykoupené pozemky, neumíte přizpůsobit ten projekt tomu, že v tom místě bydlí taky lidi nějaký, že tam musíte postavit protihlukový stěny, že to musíte dát dál od těch obydlí. To jsou všechno věci, který jim vzkazovali běchovický lidi celý léta, ale Ředitelství silnic tomuhle nebylo schopno prostě přizpůsobit ten projekt a tohle to je výsledek.

Lukáš DOLANSKÝ: No a jaký smysl ten symbolický krok má, kromě toho jenom, že to je takový vztyčený prst směrem, když sám říkáte, že to nikdy fungovat ani nemůže?

Ministr Prachař

veškeré přípravy

na dostavbu Pražského okruhu

v úseku právě mezi D1 a D11

zastavil a vymyslel největší šílenství

v posledních dvou desetiletích v oblasti dopravy,

a to je vymyslení té regionální varianty

Petr Dolínek

 

Matěj STROPNICKÝ: No, je to co nejdůraznější apel na ministerstvo dopravy, že tady v téhle té věci prostě zásadně selhalo v minulosti, ale jak říkám, my jsme nebyli úplně ti, kdo to navrhli, nicméně, ano, stojíme za tím rozhodnutím, bereme to jako vzkaz nahoru, takhle to dál nejde.

Lukáš DOLANSKÝ: Pane Humplíku, je to k něčemu takový symbolický akt?

Filip Humplík

Filip HUMPLÍK: No, mě trošku překvapuje, že to je symbolický akt. Mně to připadá, že to je něco, jako když vám teče přehrada a vy do ní strčíte takhle prstíček a říkáte, že tím to celé zastavíte. Řekněme si jasně, jak to je. Předseda vlády ze sociální demokracie, ministr dopravy je z hnutí ANO, pražská primátorka je z hnutí ANO, pan Dolínek je ze sociální demokracie. Tři roky se vůbec nic nestalo, teď dělají symbolický akt? Já mám pocit, že je to trošku málo.

Lukáš DOLANSKÝ: Pane Dolínku, já vás nechci zkoušet, ale víte, kdy se začal stavět první úsek Pražského okruhu Slivenec – Třebonice?

Petr DOLÍNEK: Tak to je podle mě víc než 20 let, ale podle mě je tam důležité spíš něco jiného. Tam …

Lukáš DOLANSKÝ: Tak, já se omlouvám, já … hned vám dám prostor. Je to víc než 20 let, je to přesně 40 let. Bylo to v roce 1977 a bylo to shodou okolností na podzim, takže budeme slavit takové neslavné výročí 40 let. Ta moje otázka zní, proč po 40 letech, a je to v zásadě banální a laická otázka, proč po 40 letech ten okruh, vnější okruh stále není hotový? Kdo za to může?

Petr DOLÍNEK: Tak já jsem měl stejný dotaz před rokem a čtvrt na ministerstvu dopravy, ale musíme si uvědomit, že když nastoupila garnitura za ANO na ministerstvo dopravy, pod vedením pana Prachaře, tak pan Prachař veškeré přípravy na dostavbu Pražského okruhu v úseku právě mezi D1 a D11 zastavil a vymyslel největší šílenství v posledních dvou desetiletích v oblasti dopravy, a to je vymyslení té regionální varianty, což je úplná jakoby hrobka nebo úplný hrob toho, jak se připravovala výstavba a my vlastně poslední dva roky nic jiného neděláme, než se vracíme teďka zpátky do nějakých normálních kolejí a možné výstavby.

Takže samozřejmě to je jedna věc, druhá věc je, že jsme přizpůsobovali naše zákony, zákon Evropské unie a tam, díky tomu se změnily podmínky pro vydávání EIA a které i nebyly platné, no a do toho si musíme přiznat, že je řada (nesrozumitelné) starostů menších městských částí v Praze, kteří prostě rádi přijímají peníze z pražské kasy, ale nechtějí nést i odpovědnost za Prahu a prostě blokují to, takže si ukažme prsty na starostku Horních Počernic, na starostu Suchdola a … dalších starostech, kteří prostě ve své sobeckosti, kde jim jde o zájem třeba o svůj dům nebo něco podobného, prostě tady mají jako rukojmí milion 200 tisíc Pražanů.

Lukáš DOLANSKÝ: Já se omlouvám, pane Dolínku, a teď opět říkám, že to je laická otázka, není to trochu nefér celý ten balíček vzít, smotat ho do kuličky a hodit ho směrem ke starostce, paní starostce Suchdola?

Petr DOLÍNEK: Tak tam je starosta na Suchdole, ale …

Lukáš DOLANSKÝ: Nebo, pardon, starostovi Suchdola?

Petr DOLÍNEK: Ale to je především vůči ministerstvu dopravy, před 4 nebo 3,5 lety, když začalo dělat ty nesmysly kolem regionálního o kruhu, ale hlavně musíme si uvědomit ten rozdíl.

Městský okruh staví Praha, Pražský okruh staví stát, vláda a do toho prostě ti místní starostové dělají všechny naschvály pro to, aby to nemohlo být postaveno a samozřejmě v posledních letech, a já neříkám, že to je špatně, se více dbá na ochranu těch, co žijí v území, kde se má stavět a díky tomu se všechno komplikuje. Ale tady nám chybí zásadní zákon, zákon o liniových stavbách.

To znamená, zákon o výstavbě silnic a železnic. Ten zákon už dávno měl být připraven a tady opět ministr za ANO selhal a nebyl schopen to připravit. Prostě v té dopravě musím říct, že z toho celého ranku vlády je to jeden z nejzoufalejších výkonů, protože jinak musím říct, že v jiných oblastech myslím, že vláda uspěla.

Lukáš DOLANSKÝ: Pane Stropnický, stejná otázka. Není to tak, že si prostě politici mezi sebou přehazují, kdo za to může, kdo za to nemůže, kdo co kde udělal, jestli to bylo hnutí, nebo nebylo hnutí ANO?

 

Matěj Stropnický

Matěj STROPNICKÝ: No, ano, trochu to tak vypadá, popravdě řečeno a musím říct, že mně to třeba není úplně příjemné poslouchat. Já prostě vidím tady kontinuálně víc než 10 let spor o to, jestli ta dálnice, jak velkou bude mít křižovatku, Ředitelství silnic vždycky přijde s tou nejmegalomanštější stavbou, která je prostě jako přehnaná, aby to bylo hodně drahé, a to se opakuje za jakékoli vlády.

Proti tomu prostě lidé protestují a protestují proti tomu právem a pane náměstku, žádná liniová stavba se stejně neobejde bez připomínek veřejnosti a těch dotčených obcí, a to je přece správně! Vždyť ti lidi tam mají svoje nemovitosti, ti lidi tam jako do toho investovali, ti lidi tam žijou a my se jich musíme zeptat a stát musí umět připravit takový projekt, který prostě bude vyhovovat i lidem, který v tom místě žijou.

Lukáš DOLANSKÝ: Tak, já jsem na vás nezapomněl, dám jenom velice stručný prostor panu Dolínkovi, jestli chce zareagovat, velice stručně, prosím.

Petr DOLÍNEK: Tak já jsem říkal, že je namístě, aby se mohli lidé vyjadřovat, na druhou stranu se mi podepsalo přes 45 starostů středočeských obcí pod vyjádření proti regionální variantě. To znamená, musí se vždycky rozhodnout a já zastávám ten názor, co kolega Stropnický, což je překvapivé, že stát musí umět rozhodnout a musí umět tu investici prosadit a zde určitě selhal.

Lukáš DOLANSKÝ: No, tak jako strany spolu sedíte v radě, tak nevím, jestli je to překvapivé.
 

Jsem přesvědčen o tom,

že Pražský okruh

je klíčová stavba

pro Českou republiku

i pro Prahu, i pro Středočeský kraj

a musíme ji dokončit

co nejdříve

Filip Humplík

Petr DOLÍNEK: Ale, tak je to vláda, není …

Filip HUMPLÍK: Opakuju to, že my jsme jako ODS, a mám pocit, že to nabídla i TOP 09, nabídli panu Dolínkovi, že to podpoříme i v rámci Zastupitelstva hlavního města Prahy. Pochopitelně jim je přednější koalice, je to koalice dneska, který říkám koalice politických trafik.

Pan kolega Stropnický, který předtím vlastně zničil metropolitní plán, dnes je šéfem toho dopravního výboru, který nefunguje. To jsou věci, které dneska to tady vidíme. Prostě ANO není schopné se dohodnout se sociální demokracií, sociální demokracie není schopná se dohodnout se zelenými a tito lidé mají tady tvořit pro nás dopravu. Opakuju …

Lukáš DOLANSKÝ: A tohle je podle vás, tohle je podle vás … a vy jste politik a vím, že opoziční, ale tohle je vzkaz těm lidem v těch autech, těm lidem v těch kamionech, že někdo se není schopný s někým domluvit. Já nechci používat opět těch 40 let, ale to je poměrně dlouhá doba, za to v okolních zemích postavili ledacos.

Filip HUMPLÍK: To znamená, že tady spousta lidí blokuje ty stavby jenom z toho důvodu, že to má jako jakési výpalné. Já jsem přesvědčen o tom, že Pražský okruh je klíčová stavba pro Českou republiku i pro Prahu, i pro Středočeský kraj a musíme ji dokončit co nejdříve. A my jako ODS říkáme, i bez toho, že bysme na ni dostali dotaci z Evropské unie.

Dokončeme ji, je to přece 15 miliard korun, když je to rozloženo na 5 let, tak jsou to 3 miliardy ročně. Současná vláda Prahy 3 miliardy ročně nebyla schopná z rozpočtu vyčerpat. To znamená, tam není žádný problém v tom, abysme tu stavbu dokončili i bez dotací z Evropské unie.

Lukáš DOLANSKÝ: Pane Stropnický, vy jste chtěl reagovat.

Matěj STROPNICKÝ: Ano, tak já se teď nebudu vyjadřovat k těm jako personálním útokům vůči mně, jo …

Lukáš DOLANSKÝ: Klidně můžete, jestli chcete.

Matěj STROPNICKÝ: Ne, ne, ne, já bych tím nerad ztrácel čas, pro mě je jako důležitější vlastně tady tohlec to téma. Myslím si, že by stát měl, jednak samozřejmě tu stavbu dostavět, ale jednak, měl by si taky říct, co se stane potom, až bude, protože ve chvíli, kdy bude souvislá dálniční síť mezi Německem, přes Českou republiku do … do, do, do, do Rakouska, do, na Slovensko a dál na východ, tak v tu chvíli ten řidič, který bude váhat někde u Hamburku, jestli pojede radši přes Německo a přes Rakousko, nebo jestli to zkrátí přes Českou republiku, tak samozřejmě pojede přes Českou republiku, protože to bude mít kratší a tady ta dálniční síť v tu chvíli už bude hotová …, to znamená, my musíme …

Lukáš DOLANSKÝ: … ale pak je tady spousta českých řidičů, kteří se rozhodují, jestli pojedou po okreskách, když jedou na Vídeň, nebo kudy mají vlastně jet.

Matěj STROPNICKÝ: Rozumím, ale zkusím dokončit tady tuhlenc tu úvahu. Myslím si, že stát musí souběžně s … jakoby s napojením téhlec té dálniční sítě přijít, ale i s tím, že ty kamiony nejsou trvale udržitelný řešení, že potřebujeme postupně připravovat ten stát na to, my jsme tranzitní země a můžeme z toho buď mít neustále rozbité silnice a fronty, anebo z toho můžeme jako docela významně finančně těžit a myslím si, že je potřeba, abychom nebyli hloupí a začali, pokud možno, na tomhlec tom prostě vybírat. To znamená, jednak přesouvat kamiony na železnice a jednak pracovat na tom, aby mohlo být zvýšeno mýtné, tak aby prostě z těch kamionů bylo možné ty silnice stavět a opravovat.

Lukáš DOLANSKÝ: Nechám vám reagovat.

Filip HUMPLÍK: To přece není jenom o tom, jestli kamiony jezdí přes Českou republiku, to je o tom, že v Praze dneska lidé trpí na Spořilově, na Praze 10, na Praze 15 smogem, protože ty kamiony pochopitelně jezdí přes Prahu. Pokud ten okruh nedobudujeme, tak prostě Češi v Praze, Pražáci budou trpět. Tak … takhle jednoduché to je. Tam nic není, žádná jiná varianta. Co nejdřív ten okruh dostavět.

Matěj STROPNICKÝ: Já úplně souhlasím, ale tady je prostě sídliště Černý Most, které, přes které celá tahle ta trať, jako celá tahle ta trasa samozřejmě povede. To znamená, ten problém se jako přesouvá ze silnice na silnici, ale je právě potřeba se jako zamyslet už teďko nad tím, jestli ty kamiony dlouhodobě jsou prostě to udržitelný řešení přepravy zboží.

Lukáš DOLANSKÝ: Vy jste o dva kroky dál, než, než máme tu síť v tuto chvíli a já, jestli dovolíte, tak já tu debatu, a myslím si, že to s tím souvisí, vlastně z toho okruhu přesunu o jedno patro výš a začnou u vás, pane Dolínku, a to je celá dálniční síť. Proč je pro Českou republiku a pro české politiky vlastně tak složité dokončit tu kompletní dálniční síť u nás?

Petr DOLÍNEK: Tak určitě tomu nenahrávaly časté změny ve vedení Ředitelství silnic a dálnic. Tak vlastně v tom, jak se mění různé priority, podle toho, odkud třeba přichází ministr nebo něco podobného, ale ta snaha tam bezesporu těch základních projektantů určitě vždycky byla.

Ale musíme určitě více zatlačit, udržet nějakou koncepčnost v té výstavbě a také je důležitá druhá věc, a to je, za prvé u nás teda nefunguje něco jako vyvlastnění ve věci té prospěšné stavby jednoduše a také není ten zákon právě o těch liniových stavbách, o těch dálničních stavbách, silničních, železničních a dalších, a to, když je nemáme, tak máme prostě velmi chabé nástroje.

Samozřejmě je v pořádku, že ti, co žijí v těch místech, kde jim ta výstavba vadí, že mají silné nástroje, ale i ten stát musí mít silné nástroje. Nemá je, a to je, myslím si, že prohra stávajícího ministerstva dopravy, že 4 roky, kdy byla stabilní koalice ve sněmovně, kdy se daly prohlasovat důležité zákony v intencích Evropské unie, takže to neudělali.

Lukáš DOLANSKÝ: Říká místopředseda ČSSD, člen vládní strany? Rozumím tomu správně?

Petr DOLÍNEK: Ano, ale ministerstvo dopravy nemělo ČSSD na starosti a musíme si přiznat, že ministerstvo dopravy je prostě jeden z nejslabších článků celé vlády. Je to zoufalost, co často předvádí a byť pan premiér na to často upozorňoval, tak dokud sám nezasáhl, tak se ty věci neměnily.

Třeba výstavba právě Pražského okruhu stagnovala, nebo byla dokonce torpédována tímto ministerstvem do okamžiku, než premiér minulý rok bouchl do stolu, založil pracovní skupinu a od té doby se ta práce opět rozběhla. Totéž třeba výstavba železnice mezi Prahou a letištěm. Pokud se sám pan prezident nezačal sám intenzivně orientovat a respektive začal se tomu intenzivně věnovat, tak prostě to bylo nikde. Podívejme se na VRTky takzvané.

To jsou vysokorychlostní tratě železniční, ty jsou naprosto klíčové pro Českou republiku, vůbec pro propojení měst a nejenom v rámci Čech, ale celé Evropy a tak tam se stagnovalo, dokud s tím nezačal loni na podzim něco pan premiér dělat. To ministerstvo je prostě šílenost a my všichni se snažíme všichni v rámci krajů a měst maximum se snažit realizovat, i když oni jim moc nepomáhají.
 

Samozřejmě je v pořádku,

že ti, co žijí v těch místech,

 kde jim ta výstavba vadí,

že mají silné nástroje,

ale i ten stát

musí mít silné nástroje

Petr Dolínek

 

Lukáš DOLANSKÝ: To se zdá jako, kdybyste mluvil o vládě, kde opravdu jste nebyli součástí. Pane Stropnický, …

Petr DOLÍNEK: Ale, když to ministr nezvládá, …

Lukáš DOLANSKÝ: Pardon, pardon, pardon.

Petr DOLÍNEK: Když ministr nezvládá své ministerstvo, tak je to těžké.

Lukáš DOLANSKÝ: Ano, je tam ale premiér. Já vás nechám, pane Stropnický, dokončit myšlenku.

Matěj STROPNICKÝ: Tak já myslím, že to vlastně není touhle koalicí, stávající vládní, že to je za každé koalice. Tenhle stát prostě staví draho, pomalu a nekvalitně. To je, jako v té dopravě, v těch dopravních stavbách je ta jako, ta, ta marže pro ty politický strany, jak to většinou prostě bývá, a proto ty stavby jsou předražený, proto máme nejdražší kilometr prostě dálnice v celý Evropě téměř, která se potom ale velmi rychle rozpadne, a proto je pak zase znovu celá rozkopaná.

Tak tyhle ty marže tady prostě máme, jako ty tady máme obrovský a ten problém přece není v tom, že prosadíme zákon o liniových stavbách, který bude vyvlastňovat jako za minulýho režimu, kterej se nebude s lidma bavit o tom, jestli kolem jejich baráku, jestli přes jejich pole povede prostě dálnice nebo železnice.

Takhle přece se nedá stavět v demokratickým státě. Podívejte se do států okolo. Ty umí stavět, ty se totiž dohodnou s těmi lidmi, ty vyjednávají, protože berou ty občany jako partnery, a to je úplně zásadní přístup, který my bychom teda, jako zelení, do té výstavby vnesli, protože pro nás je ten občan partner a ten stát musí umět přijít a nabídnout těm lidem v tom místě nějakou kompenzaci například za to, že ta stavba tam povede, ne vyvlastnění! Vždyť podívejte se na soukromníky, ti jako velmi často nemají problém. Podívejte těch logistickejch center, kolik vyrostlo.

Lukáš DOLANSKÝ: Nakolik na tom má svůj vliv i ODS?

Filip HUMPLÍK: Tak já jenom děkuji Matěji Stropnickému za to, že nám řekl, že Strana zelených má nějaké marže ze staveb, my žádné marže z toho nemáme. To si dělám legraci, to si dělám legraci trošku.

Matěj STROPNICKÝ: Ne, ne, ne, ne, to jsem neřekl, to jsem neřekl. Tak pozor …

Filip HUMPLÍK: Nicméně jenom chci připomenout, poslední stavby, které se v Praze udělaly a dokončily, tak byly za ODS. Poslední „parking ride“, které se v Praze udělaly, byly za ODS.

Lukáš DOLANSKÝ: Pojďme o patro výš, pojďme na tu celou republiku.

Filip HUMPLÍK: Za vlády ODS ta rekonstrukce například dálnice D1, ta byla připravena, vysoutěžena za ODS. Od té doby se nestalo vůbec nic. Tady je spousta řečí, možná někteří sní, někteří vypráví o tom, co bude, sociální demokracie má premiéra, který se tváří, že, a pan Dolínek to potvrzuje, že poslední 3 roky vlastně byl někde úplně jinde. Nikdo nic nedělal. Poslední věci, které se staly, byly za ODS.

Lukáš DOLANSKÝ: Dobře, Stránský, Budínský, Říman, Řebíček, Bendl, Stanjura, to jsou všichni vaši ministři dopravy.

Filip HUMPLÍK: Ano.

Lukáš DOLANSKÝ: Pokud tedy v tom případě za ODS to bylo všechno, jak vy říkáte, tak že se zastavělo, proč tedy nemáme těch kilometrů dvakrát tolik?

Filip HUMPLÍK: Vždyť to všichni víme. Tady je, dneska se děje to, že české děti opět torpédují dálnice a dneska ta legislativa je taková. To jsou lidé, kteří můžou, jsou to tři lidi nebo čtyři lidi, kteří napadnou, ani tam nebydlí, veškeré procesy, veškeré procesy, které už jsou schválené a v tu chvíli se to všechno vrací zase na začátek a tím se to strašlivým způsobem prodlužuje. Já neříkám o tom automatickým vyvlastňování, ale pochopitelně je nějaký státní zájem, který musíme přece respektovat.

Lukáš DOLANSKÝ: D11 a Děti Země, to je, to je přece argument.

Matěj STROPNICKÝ: Namysli jste měl asi Děti Země, ano, jednak to byly teda Děti Země, které poukazovaly při dálnici D8, teďko, když dám jiný příklad, stavba ODS, jak bych řekl pan Humplík, no, tak to byla ta stavba, která, na kterou se potom sesunul ten svah a Děti Země od začátku poukazovaly na to, že je potřeba v tom nestabilním podloží v sousedství toho lomu skrz České středohoří, že je prostě potřeba postavit tunel a …

Lukáš DOLANSKÝ: Dobře, proč tedy D11 a Děti Země teď napadly stavební povolení?

Matěj STROPNICKÝ: To znamená, já se, já se tím jenom snažím říct, že ty připomínky těch ekologických organizací mají často racionální základ, a že se z nich dělají prostě jenom čerti. A to prostě je nespravedlivé a je potřeba jako to taky občas vidět. Tady tenhle ten příklad to potvrdil. Případ dálnice D11, pokud vím, tak Děti Země v tomhle případě poukazují na to, že stát lže a říká, že má vykoupené pozemky, které ve skutečnosti vykoupené nemá. To znamená, že nemůže stavět, to znamená, že nemůže stavět.

Lukáš DOLANSKÝ: Pane Dolínku, je, nebo jsou organizace typu Dětí Země takovým správným korektivem, nebo to jsou organizace, který, které velmi často zdržují ty stavby zbytečně?

Petr DOLÍNEK: Ale správný je podle mě každý, který má jako místní znalost a je tedy schopný se k projektu vyjádřit, protože často samozřejmě projektanti nemůžou znát všechny detaily a když někdo má jakoukoli informaci, nebo podnět tedy přínosný, nechť ho vznese. Samozřejmě je potřeba si říct, že nemůže se vždycky proces vracet na začátek, ale že prostě je vždycky potřeba za prvé, aby stát opravdu uměl někdy přiznat svoji chybu a říct: Ano, tady ta korekce je namístě nebo nějaká změna projektu.

Na druhou stranu, aby se nemohl někdo pořád dokola odvolávat, ale aby vždycky byl, byl nějaký, nebo aby byl nějaký krok nebo nějaký stupeň, po které, po kterém, když se dostane stát nebo investor, tak prostě už ho nemusí opakovat znovu, když už splní nějaké podmínky …

Lukáš DOLANSKÝ: Poprosím …

Petr DOLÍNEK: Ale jenom, já jsem chtěl říct jednu věc.
 

Jsou lidé, kteří můžou,

jsou to tři lidi nebo čtyři lidi,

kteří napadnou,

ani tam nebydlí,

veškeré procesy,

které už jsou schválené

a v tu chvíli se to všechno

vrací zase na začátek

a tím se to strašlivým způsobem

prodlužuje

Filip Humplík

Lukáš DOLANSKÝ: Ano, stručně.

Petr DOLÍNEK: Ale tady tyto dohady mezi námi jsou poměrně zbytečné, protože důležitější je se velmi rychle dohodnout a začít stavět a ne si říkat, kdo to nezvládl.

Lukáš DOLANSKÝ: Vy jste mi vlastně vzal tu moji poslední otázku a poprosím velmi stručnou odpověď. Když to utneme a řekneme, dobře, dohady jsou zbytečné, mají politici a máte vy politici, a začnu u vás, pane Dolínku, konečně vizi, aby, aby se dálnice dostavěly? Stručná odpověď, prosím.

Petr DOLÍNEK: Já myslím, že jednoznačně tam ta vize je delší dobu, ale bez harmonogramu realizace a ten je potřeba velmi rychle zpracovat a nechat schválit.

Lukáš DOLANSKÝ: Pane Humplíku?

Filip HUMPLÍK: Říkám jednoznačně, co nejrychleji dostavět a říkám, i bez dotací z Evropské unie.

Lukáš DOLANSKÝ: Pane Stropnický?

Matěj STROPNICKÝ: Za nás je ta cesta především vyjednávání s těmi občany, protože to je jediný způsob, jak odstranit stížnosti, které se proti každé stavbě kdykoli objeví.

Lukáš DOLANSKÝ: Pánové, já vám děkuju za debatu v dnešních Událostech, komentářích. Těšilo mě, mějte se hezky, na shledanou.

Filip HUMPLÍK: Děkuji taky, na shledanou.

Matěj STROPNICKÝ: Hezký večer, na shledanou.

Petr DOLÍNEK: Děkuji, hezký večer.

 

Zdroj: Čt 24

 

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna