Děti ulice souboru Future Vision Acrobat z Rwandy spojily síly s Cirkem La Putyka a září na Letní Letné.

Vlídná vize příštího tolerantnějšího světa

Po prvním výstupu politicky nejspíš nejexponovanějšího projektu letošního, 14. mezinárodního festivalu nového cirkusu a divadla Letní Letná v Praze, teprve dojde, proč jednu polovinu scény velkého šapitó Cirku La Putyka pokrývá trávník a druhou, oddělenou průhledným plexisklem, lesklá umělohmotná plocha.

 

Rostislav Novák Jr., Elisée Niyosenga: Hit. Tell the Difference

Režie Rostislav Novák Jr., Elisée Nionsenga, scénografie Antonín Šilar, hudba Jan Křížek, Andrej Rády. Premiéra projektu Cirku La Putyka a Future Vision Acrobat  17. srpna na festivalu Letní Letná Praha

 

Do manéže vstupují pestrobarevné postavy a jejich hemžení ústí do základní výzvy: Tell the difference (Řekni rozdíl). Napadne vás jen pojmenovat určující barvy: modrá, žlutá, červená, bílá, fialová, zelená… Jinak jsou všichni stejní, možná jedni větší, druzí menší, další s mohutnější muskulaturou šponující přiléhavé trikoty. ­

Spolupráci s rwandským souborem Future Vision Acrobat avizovala duše La Putyky Rostislav Novák mladší vytrvale a dlouho. O jejím zrození a společné cestě vzniká také filmový dokument Michala Vargy, jehož premiéru ohlašují na příští léto.

 

Novák a Niyonsenga

Výsledkem spolupráce desetičlenné skupiny mladých Rwanďanů s českými a kanadskými akrobaty je novocirkusový příběh Hit. Tell the Difference. Žádná hitovka, nýbrž v širším slova smyslu strefit, praštit, zasáhnout – a určit ten rozdíl.

Už dlouho se příběh vyprávěný prostředky akrobacie, pohybového herectví, hudby a tance, tedy vším, čím se nový cirkus má podobat spíše divadlu než klasickému cirku, netrefoval do duší diváků tak naléhavě a aktuálně. Ti černí a bílí na scéně pokračují od zvědavosti poznávání jinakosti k rozepřím a neshodám, od předsudků ke sporům, ke snaze ovládnout protivníka až ke konečnému poznání možného soužití, a k vizi od nepřátelství dospět s jinakostí snad i k budoucí duchovní podobnosti a pospolitosti.

Je to myšlenka jednoduchá, srozumitelná a vyprávěná neuvěřitelnými akrobatickými kousky, z nichž nejsložitějšími jsou živé pyramidy Rwanďanů, věže s proskakováním volného prostoru nebo originální člověk „bez kloubů a bez páteře“, akrobacie na trampolíně a také prolínání africké hudby se současnou euroamerickou.

Členové Future Vision Acrobat a jeho guru Elisée Niyonsenga jsou rekrutováni na ulici ze sirotků, z opuštěných dětí bez domova. Jejich příběhy z nedávné genocidy Tutsiů (uvádí se až milión mrtvých) se odrážejí ve vystoupení: Válka nám vzala nejprve otce a z jedné výpravy za obživou se nevrátila ani matka. Zůstali jsme čtyři. Mladší sourozenci dlouho věřili, že se ještě vrátí. Možná si to myslí dodnes.

 

Velký sen: trampolína

K vrcholům osmdesátiminutové reálné fantazie na téma naléhavých problémů současného světa patří akrobacie na trampolíně Naima Ashhaba (to je prosím Čech) ztížená nejprve igelitovým „peřím“ a potom vzduchovým polštářem fólie. V kontrastu k jeho sedmimetrovým saltům rozdíl mezi možnostmi nejlépe určuje féerie Afričanů, kteří to nářadí nahrazují pneumatikou od nákladního auta.

Spolupráce La Putyky s Future Vsion Acrobat má vyvrcholit uskutečněním velkého snu: pořídit trampolínu pro malý kousek afrického kontinentu. Rwanda je velká asi jako třetina Česka a má zhruba stejný počet obyvatel. První zářné vystoupení jejích kumštýřů, zrozené snahou rozdíly viditelně určit, ale místo nenávisti a cynismu šířit spolupráci, odměňuje publikum Letní Letné už pět dnů aplausem vestoje.

 

Zdroj: Právo

 

 

Děti ulice souboru Future Vision Acrobat z Rwandy spojily síly s Cirkem La Putyka a září na Letní Letné.

 

 

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna