Lídři slibují urychleně dostavět okruh

MF DNES se zeptala zástupců stran, jak chtějí v parlamentu řešit problémy Prahy v dopravě. Levicový nebo pravicový politik – urychleně dostavět Pražský okruh chtějí všichni. Alespoň to vyplývá z odpovědí lídrů pražských kandidátek politických stran, které mají podle dlouhodobých průzkumů největší šanci dostat se po říjnových volbách do lavic Poslanecké sněmovny.

Hlavní město dlouhodobě trápí především automobilová doprava. Řidiči denně v kolonách tráví desítky minut a vyhlídky na rychlé zlepšení tady nejsou. Příměstskou i tranzitní dopravu by měl z velké části odvádět právě zmiňovaný vnější obchvat Prahy, ale zatím stojí jen jeho část na jihozápadním okraji metropole. Státu, který má jeho budování na starosti, se ho dlouhodobě nedaří dostavět. Typickou ukázkou je například úsek číslo 511, který má spojit dálnici D1 s „hradeckou“ D11.

Řada lídrů mezi svými prioritami zmiňuje také rozvoj železniční dopravy. Tady státní správce železnice v minulosti zaspal. Až na výjimky zastaralé trati na území Prahy a Středočeského kraje kapacitně nestačí a přes zvyšující se zájem cestujících řada příměstských vlaků už častěji jezdit nemůže. Vůbec nejpalčivějším problémem je podle některých železniční spojení s Kladnem, kde navíc chybí odbočka na letiště.

Jak nynější sliby politiků skutečně dopadnou, je otázka. Protože jejich strany už měly v posledních letech dost času tristní stav zlepšit, ale příliš se jim to nepodařilo.

 

SOUBOJ LÍDRŮ CO UDĚLAJÍ PRO PRAŽSKOU DOPRAVU?
JANA ČERNOCHOVÁ (ODS)

Praha potřebuje tři zásadní věci. Dostavět vnější okruh, dostavět vnitřní okruh a masivně navýšit kapacitu v P+R parkovištích a v parkovacích domech ve městě. Jako poslanec mám reálnou možnost ovlivnit pouze jednu z těchto věcí, a to dostavbu vnějšího okruhu. Tam je investorem stát, a ne Praha.

S kolegy budeme vyvíjet tlak na Ředitelství silnic a dálnic a ministerstvo dopravy, aby byl vnější okruh dostavěn co nejdříve bez ohledu na to, zda budou peníze z dotací EU, nebo ze státního rozpočtu. Klidně to lze vládě přikázat i zákonem, protože tato dopravní stavba není rozhodně jen v zájmu Prahy, ale je v zájmu celé země.

 

PETR DOLÍNEK (ČSSD)

Chtěl bych vyzvat všechny své kolegy a zároveň konkurenty, kteří v Praze kandidují, aby se zavázali, že bez ohledu na politickou příslušnost budou prosazovat zákony a kroky, které pomohou těm nejvíce potřebným dopravním stavbám: potřebujeme větší kapacitu příměstských i nákladních vlaků, rychlodráhu na letiště, posílení meziměstských spojů, ale především dokončit Pražský okruh.

Tam bychom měli spojit síly i se středočeskými poslanci a tuto stavbu přes nechuť ministerstva dopravy a ŘSD prosadit. Já osobně bych chtěl, aby u veřejných staveb nemusely kraje, města a obce platit DPH. Přineslo by to o pětinu peněz navíc, třeba u Městského okruhu jde o miliardy korun.

 

DANIEL HERMAN (KDU-ČSL)

Jako člověk, který v Praze léta žije a pracuje, vnímám několik jejích dopravních priorit. První je koordinace pražské a středočeské dopravní politiky. Praha je coby přirozené centrum kraje denně zatížena skoro třemi sty tisíci dojíždějících. Její dopravní strategie to musí zohlednit – kapacitou záchytných parkovišť i rozšířením příměstské dopravy včetně výhledového protažení tramvajových linek do nejbližších pražských satelitů.

Pro pohyb v intravilánu Prahy je důležité dokončit vnější i vnitřní Pražský okruh, vybudovat trasu metra D a významně posílit železniční dopravu, která se musí stát plnohodnotnou alternativou silniční a podzemní dopravy – včetně vybudování trati až k Letišti Václava Havla.

JIŘÍ KOBZA (SPD)

Doprava v Praze je prioritní otázkou. Chceme funkční propojení zejména osobní dopravy Středočeského kraje a Prahy vybudováním velkokapacitních záchytných parkovišť v okrajových částech Prahy nebo přilehlých obcích Středočeského kraje, propojených na funkční spolehlivou a levnou MHD.

Za zvážení stojí poskytnout lidem, kteří parkují na P+R, MHD vůbec zdarma.

Jsme jistě i pro protažení tramvajových linek a metra do okrajových částí Prahy nejenom k P+R parkovištím, ale i s ohledem na usnadnění života místních lidí, kterých zde žije velký počet. Pražský okruh je nutné dobudovat, tranzitní dopravu vyvést mimo Prahu, a kde to bude možné, do podzemí. To považujeme za dlouhodobě nejšetrnější řešení.

JAKUB MICHÁLEK (PIRÁTI)

Výstavba infrastruktury musí razantně zrychlit, jinak se toho nedožijí ani naše děti. Základ je dokončit Pražský okruh. Trasování nelze tlačit přes sílu, ale je třeba, aby inženýři a odborníci připravili všechny reálné varianty, které budou následně komplexně zhodnoceny z hlediska životního prostředí, ceny a dalších faktorů.

Další jsou železnice: naší prioritou je co nejdříve začít stavět trať do Kladna s odbočkou na letiště a promyslet vysokorychlostní železnici do Brna. Také je potřeba zjednodušit zákony tak, aby využívání digitálních platforem, jako je Uber či Liftago, neprovázely obstrukce. Výhledově také musíme vytvořit dobré podmínky pro další rozvoj elektromobilů a samořídících aut.

 

MARTA SEMELOVÁ (KSČM)

Prioritu vidíme v dostavbě dálničního, takzvaného Pražského okruhu, za jehož dostavbu je odpovědný stát, a v dokončení stavby vnitřního, tedy Městského okruhu, včetně radiálních a dalších navazujících komunikací.

Za další je nutné dokončit přípravu a zahájit stavbu trasy metra D, připravit výstavbu nových tramvajových tratí a výstavbu železničního spojení s letištěm. Jako poslankyně prosazuji, a to i formou interpelací, aby se urychlila příprava a výstavba okruhu, nyní především v úseku Běchovice – D1, a vyčlenily se potřebné finanční prostředky na tuto stavbu, ale i na výstavbu metra D, na níž se stát v minulosti významně finančně podílel. Za důležitou považuji také výstavbu záchytných parkovišť na okraji města s navazující městskou hromadnou dopravou.

 

KAREL SCHWARZENBERG (TOP 09)

Praha je specifická tím, že v žádné etapě svého vývoje nedokončila dopravní systém, který plánovala. Zásadně chybí dostavba Pražského okruhu, který by dopravě výrazně ulevil. Tím pádem nemůže dojít k naplnění vize, že z Prahy zmizí automobilové kolony. Stejně neuspokojivá situace je v železniční síti, která je až na několik výjimek zastaralá, a dokonce pamatuje doby c. k. Rakouska i začátku první republiky. Praha má jinak velmi výkonné metro a je škoda, že ještě nebyla schopna začít stavět takzvanou trasu D, která by pomohla řešit velmi špatnou hromadnou dopravu do obrovských sídlišť Jižního Města.

Současné vedení města rovněž není schopno postavit jediný kilometr nových tramvajových tratí, které můžou ekologicky nahradit stávající autobusy, a přece jenom nabídnout lepší dostupnost menších sídlišť na okraji města. Od toho se bude odvíjet moje politika směrem k obvodu, za který kandiduji, to je celá Praha. Stát rozhoduje o výstavbě a modernizaci železniční sítě a vnějšího Pražského okruhu. Tudíž se budu snažit přimět ministerstvo dopravy, aby investovalo do těchto staveb, které mají navíc svým významem přesah do celé republiky. Pokud se bude ekonomice dařit, tak si dokážu představit i státní podporu výstavby nových tramvajových tratí a zejména podporu takzvané čisté mobility, kam patří nová moderní bezemisní auta.

 

MARTIN STROPNICKÝ (ANO)

Jsme pro zachování rozsahu městské hromadné dopravy a současnou podporu výstavby tramvajových tratí, zlepšení návaznosti jednotlivých druhů městské hromadné dopravy, zkrácení přestupního času a lepší využívání možnosti a kapacity příměstské dopravy s cílem přitáhnout více cestujících na úkor individuální automobilové dopravy.

Jednotlivé městské části by měly větší slovo při tvorbě tras, časování a návaznosti linek MHD tak, aby DP Prahy sloužil skutečně cestujícím, nikoli kmotrům na Britských Panenských ostrovech. Jsme pro podporu vzniku nových vnitroměstských zastávek a nových přestupních uzlů železniční dopravy a přizpůsobení stávajících nádraží a zastávek ve spolupráci se Správou železniční dopravní cesty potřebám moderní kolejové dopravy.

Jako podstatné vnímáme dokončení obou silničních okruhů a radiálních komunikací. A to tak, aby trasa dálnice nevedla tam, kde si spřátelený podnikatel zakoupil pozemky a nyní čeká na jejich zhodnocení. Uvedený přístup mimo jiné zahrnuje prosazení vedení vnějšího okruhu dále od města současně s výstavbou mostu pro vnitroměstskou dopravu mezi Bohnicemi a Suchdolem a opuštění představy, že východní část okruhu povede sídelními útvary, jako jsou Běchovice nebo Černý Most. Nutná je také revize trasy vnitřního okruhu tak, aby neohrozila vzácnou oblast Povltaví.

 

Zdroj: MfDnes

Komentářů ( 2 )

  1. / OdpovědětIvan Vavřík
    STAN se nevyjádřili, protože se stydí přiznat, že Hejl na Suchdole a Lacina na Praze 6 ho ve variantě J (jak rozhodl i Nejvyšší správní soud v brně) nechtějí dostavět.
  2. / OdpovědětIvan Vavřík
    Totiž, co je vůbec STAN a "starostové"? Jak to že mluví za starosty? Napřiklad "starostovi" Hejlovi napsalo 20 dalších starostů - skutečných - z obcí ve Středočeském kraji, že zásadně nasouhlasí s jeho nesmyslnou dopravní variantou Ss a že chtějí urychlení vybudování varianty J.

Napsat komentář: Ivan Vavřík Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna