Návrh lávky Holešovice-Karlín: 1. místo, Marek Blank, Petr Tej

Břehy Vltavy na severu Prahy by mohl jednou spojit i „horizontální výtah“

Město počítá v horizontu několika let s náhradou Trojské lávky dvojicí nových lávek. Jediným mostem pro auta v oblasti bude nejspíš ten v rámci Pražského okruhu. Do hry se může dostat i „futuristické“ řešení“.

Sever Prahy a hlavně jeho široké okolí jsou na mosty chudé. A od nečekaného pádu visuté Trojské lávky se tento deficit ještě prohloubil. Mezi Holešovicemi a Kralupami nad Vltavou se nabízí kromě pěti přívozů jediná lávka pro pěší v Řeži. Autem se pak přes Vltavu v tomto více než dvacetikilometrovém úseku nedostanete vůbec.

NOVÝ PŘÍVOZ MÍSTO TROJSKÉ LÁVKY

Tato situace od sebe fakticky vzdaluje jinak doslova na dohled blízké sousedy z lidnatých pražských čtvrtí i obcí dále po proudu, kteří obývají protilehlé břehy řeky. Už za několik dnů by měl zřícenou Trojskou lávku dočasně nahradit nový přívoz. Provizorní přemostění mezi Císařským ostrovem a Trojou je plánované v horizontu měsíců a dvojice lávek s jednotným designem pak během několika let.

TRAMVAJOVÝ MOST: ZATÍM BEZ ROZHODNUTÍ

Městský Institut plánování a rozvoje před časem navrhl tramvajový most mezi Podbabou a Trojou s pokračováním do Bohnic. Metropole ale o projektu dosud nerozhodla. Praha také tento týden vybrala dvojici finalistů architektonické soutěže o návrh lávky mezi Holešovicemi a Karlínem přes Štvanici.
Dál na sever se ale kromě zmíněných dvou nových lávek další očekávat nedají. „Byl by to příliš velký luxus. Pokud jde o most pro auta, tak jednoznačnou prioritou je ten v rámci dostavby Pražského okruhu s vyústěním u Suchdola, kde by měla jít dálnice do tunelu. Tím se jednak spojí oba břehy, a jednak se uleví dopravě v celé Praze,“ řekl Pražskému deníku děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos.

KABINA BY JEZDILA PO STRUNOVÉ KOLEJNICI

Pražský deník se seznámil s řešením, které působí zatím poměrně futuristicky. Prahu 6, 7 a 8 by podle tohoto návrhu mohly jednou propojit nadzemní strunové kolejnice, po nichž by kyvadlově pendlovala kabina s cestujícími jakýsi „horizontální výtah“.

Podle jeho propagátora v Česku Zbyňka Domanského by se inovativní technologie dala použít jako „alternativa k masivní konstrukci pro pěší a cyklisty“ už na místě zřícené lávky. Její délka se totiž bohatě vejde do rozpětí dráhy SkyWay, která se už testuje na polygonu v Bělorusku a o kterou už projevily zájem země jako Švýcarsko, Turecko nebo Austrálie.

„Nízké investiční i provozní náklady, minimální technická a žádná zimní údržba, bezpečný automatizovaný provoz, žádná zábrana vůči povodňové vlně, prestižní stavba pro hlavní město,“ shrnul údajné přednosti „horizontálního výtahu“ Domanský.

NOVÁ TECHNOLOGIE JE UŽ PLNĚ FUNKČNÍ
Podle něj je v Evropě dosud málo známá technologie už pl

ně funkční a „těsně před dokončením technické certifikace“. Stavba i provoz dráhy by se prý daly také uvést do souladu s českým právem. „Rád bych dosáhl toho, aby na půdě magistrátu, případně také na veřejnosti, mohla k tomuto návrhu proběhnout seriózní diskuze,“ vyzval Domanský.

ANKETA: JAK SI PŘEDSTAVUJETE IDEÁLNÍ PROPOJENÍ BŘEHŮ VLTAVY?

 

ONDŘEJ HANYŠ: Když jsem bydlel v Bohnicích a studoval v Dejvicích, tak byla absence mostů lehce depresivní. Chtělo by to dodělat plánovaný most Bohnice Suchdol pro osobní auta a dokončit severní obchvat pro nákladní dopravu. Co nejdřív.

 

VÁCLAV KRIESMAN: Jednoznačně to chce most Podbaba Císařský ostrov Troja s tramvajovou tratí a také novou trať Podbaba-Suchdol. Studie už jsou dávno zpracované, jediné, co je v cestě, jsou iracionální argumenty obyvatel Bohnic a vedení Prahy (Krnáčová, Dolínek) a la „nic nepostavíme a neproinvestujeme“. Vlastně jsou to takoví Pat a Mat pražské politiky.

 

VĚRA SVOBODOVÁ: Za most se moc přimlouvám. Můj tatínek je už dávno po smrti a dobře si pamatuji jeho slova: To budete mít děti ohromné, až bude most přes Vltavu v Suchdole budete na horách co by dup!

 

JANA HOZOVÁ: Vyrážím na druhý břeh z Lysolají, kde bydlím, několikrát ročně. Většinou jsem přitom měla dostatek času využít přívoz. Jednou jsem ale musela pracovně do zoo. Na cestě zpátky mi ujel jeden autobus, který jezdí k přívozu v Podbabě, takže jsem vyrazila pěšky. Kvůli dešti a čekání na loď mi nakonec cesta trvala více než hodinu. Jako ideální řešení vidím most s tramvajovou tratí z Podbaby do Troji.

 

JAN KAŠPAR: Na protilehlý břeh vyrážím sporadicky a nejčastěji při tom využívám metro, výjimečně pak přívoz v Podbabě. Pro mé osobní potřeby by postačovala nová lávka pro pěší.

 

JAKUB VÍCH: Nežiju v té oblasti, ale můj otec ano a dost na absenci mostů nadává. Propojení Prahy 6 a Prahy 8 mostem pro auta úplně chybí. Bohužel teď magistrát bude novou situaci řešit alibisticky tím, že radši všechny lávky a mosty k opravě preventivně zavře a zřídí speciální komisi. A až se na to zapomene, tak vše poběží jako dřív. Praha má desítky miliard přebytku rozpočtu, protože neumí investovat, když tedy pominu zbytečné lavičky s wifi a nesmysly za miliony.

 

ZUZANA SLEZÁKOVÁ: Nejčastěji jezdím z domovského Suchdola přívozem. Ideální by to bylo po silnici mimo Suchdol, takže ona „severní varianta“.

 

ONDŘEJ ČECH: Bydlím hned vedle Stromovky v Podbabě a přes řeku jezdím převážně autem městským okruhem na Šutku. Spadlou lávku jsem moc nevyužíval. Lávka ke spojení s Trojou je ale ideální. Přívoz nemůže být blíž než za Podbabou, kde je dnes. Mohla by být možná ještě jedna malá lávka pro pěší na ostrov místo toho esovitého přejezdu, kde jezdí i auta k nové čističce.

 

MARIANNA BLAHETOVÁ: Po lávce jsem chodila často, někdy i každý den. Bude mi moc chybět. Přeji si, aby byla co nejdříve obnovena.

 

Zdroj: pražský deník.cz

 

 

 

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna