Vítězný návrh mostu ze soutěže v roce 1999

Praha 6 tlačí na Babiše: Prosaďte most přes Vltavu mezi Suchdolem a Bohnicemi

Dostavba Silničního okruhu kolem Prahy se pro Prahu 6, ale i pro celé hlavní město stala existenční otázkou. Praha 6 je chybějící severozápadní částí okruhu postižena na hraně únosnosti, chce tedy vyvinout tlak na nového premiéra.
 

SOBOTKA JE NECHTĚL, TAK SI PRAHA 6 POVOLALA VLASTNÍ EXPERTY

Před rokem svolal premiér Bohuslav Sobotka pracovní skupinu pro přípravu Pražského okruhu“, ve které ale účast Prahy 6 odmítl. Zástupkyně starosty pro strategický rozvoj Eva Smutná proto sestavila expertní skupinu městské části, do které pozvala odborníky na velké dopravní stavby a životní prostředí.

„Máme nového premiéra a my po něm budeme požadovat, aby se dostavba silničního okruhu kolem Prahy stala pro novou vládu prioritou. Všichni vnímáme, že se okruh dotýká celé naší země,“ řekla po zasedání komise Eva Smutná. „Vyvineme maximální úsilí pro to, aby se stavba, kterou minulá vláda zcela nepochopitelně vyřadila ze seznamu prioritních staveb, začala budovat v nejkratším možném termínu,“ dodala místostarostka.

Místostarostka chce most hlavně rychle
Expertní komise řešila také návrhy přemostění přes Vltavu, kde preferuje užitnou variantu před budováním uměleckého díla. „Stačí se podívat na Trojský most, který nakonec stál jednou tolik. Nasvícený most je sice pěkný na pohled, v případě okruhu ale preferujeme rychlost výstavby a tomu odpovídající konstrukci. V Alpách se také budují hlavně jednoduché a funkční mosty,“ říká k tomu Eva Smutná, povoláním architektka.
 

PRAHA UŽ JEDEN PROJEKT MOSTU MÁ – JENŽE DVACET LET STARÝ

Původní projekt přemostění už existuje dvě desítky let, nad jeho použitelností ale visí velký otazník. Radnice Prahy 6 jednoznačně podporuje stávající (jižní) trasu silničního okruhu a zároveň odmítá pokusy o redukci stavby, neboť tři pruhy v každém směru jsou i do budoucna logickým předpokladem.

 

V roce 1999 byl při architektonicko-konstrukční soutěži vybrán ke zpracování podrobné projektové dokumentace návrh kolektivu Stavební fakulty ČVUT.

Autorem návrhu je kolektiv prof. Jiřího Studničky (Tomáš a Martin Šenbergerovi, Tomáš Rotter, Jiří Schindler, Svatopluk Kobr).
 

Základem navrženého třípatrového mostu je dvojice ocelových oblouků spojených příčkami, s patkami na březích Vltavy. Délka mostu je 470 metrů, výška horní mostovky nad řekou je 79 metrů, výškový rozdíl horní a dolní mostovky je 10 metrů a pod dolní mostovkou je zavěšena ještě lávka pro pěší a cyklisty. Horní mostovka je určena pro směr k Suchdolu a Ruzyni, dolní pro směr k Bohnicím a Březiněvsi. Každá mostovka má tři jízdní pruhy šířky 3,75 metru, jeden odstavný pruh o šířce 4 metry a dva úzké nouzové chodníčky o šířce 0,75 metru. Zespodu zavěšená lávka pro chodce a cyklisty má šířku 3,5 metru. Celý most je v podélném sklonu 1,7 %.
Jižní trasa má však své odpůrce, ti se domnívají, že navržený most je ze statického hlediska, a zvláště pak z hlediska bezpečnostních rizik, nevhodný. Další jejich argumentem je cena. Z výsledků analýz společnosti Mott&Macdonald vyplývá, že by jižní varianta stála bezmála 16 miliard korun, do čehož se nezapočítává výkup pozemků v ceně zhruba 6,4 miliardy korun.
Severní varianta, která překračuje Vltavu poblíž Řeže, by stála 7 miliard, ceny za pozemky by tak vysoké nebyly.

 

Dlužno ale dodat, že analýza proběhla před deseti lety a čísla se ta dobu určitě změnila.

 

Další fotky:

 

http://nasregion.cz/praha/praha-6-tlac…pres-vltavu-mezi-suchdolem-a-bohnicemi

 

Váš komentář ( 1 )

  1. / Odpovědětjan.tlusty@volny.cz
    Most je velmi potřebný. Už mnoho let se o něm uvažuje, ale stále se nic konkrétního neděje. Líbili by se mi dokonce mosty dva. Jeden by měl lokální význam a druhý, dálniční, by byl umístěný o kus dál.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna