„Když se zavře Blanka, zavřeme Prahu 6.“

Dlouhý had aut vinoucí se stovky metrů ulicemi Svatovítská, Milady Horákové, Jugoslávských partyzánů i přes Vítězné náměstí a za volantem rozzlobení řidiči. Podobné situace v Praze 6 nezřídka nastanou, pokud se dočasně uzavře vjezd do komplexu Blanka.

Tunel na Prašném mostě ústí v centrální části Dejvic, a pokud tady vznikají kolony, má to negativní dopad i na řadu dalších komunikací ve stotisícové městské části. Podobné nesnáze působí občasná uzávěra Blanky i na břevnovské Patočkově ulici.

Obyvatelé Prahy 6 na špatnou dopravní situaci dlouhodobě upozorňují a radnice už iniciovala několik dílčích opatření, to vůbec nejrazantnější ale chystá až nyní. Tři čtvrtě roku před komunálními volbami přichází s návrhem instalovat na okrajích svého území takzvané světelné závory. Jednat se má o semafory na některých příjezdových komunikacích ze středních Čech, které by byly napojeny na světelnou signalizaci u ústí do Blanky. Jejich úkolem by bylo v přímé návaznosti na uzavírání a otevírání tunelu regulovat příval aut už na hranicích Prahy 6.

 

SVĚTELNÉ ZÁVORY OD SUCHDOLA, SEDLCE A LYSOLAJ

Cílem je, aby auta čekající na vjezd do tunelu stála ještě před obytnými částmi Prahy 6, a tím se snížil provoz uvnitř městské části a na příjezdových radiálách k Blance.

„Městská část připravuje materiál, jehož smyslem je regulace dopravy na území Prahy 6 tak, aby se ze silnic nestávalo parkoviště a zvýšila se průjezdnost,“ potvrzuje radní Prahy 6 pro dopravu Roman Mejstřík (ANO).

Ve zkušebním provozu by mohly světelné závory začít fungovat ještě letos na severním okraji Prahy 6 ve směru od Suchdola, Sedlce a Lysolají. Pomoci mají zejména ulici Jugoslávských partyzánů, která vede na Vítězné náměstí a denně po ní projede 17 až 19 tisíc aut.

„V případě uzavírání Blanky budou semafory pouštět takové množství aut, aby docházelo k jejich plynulému odjezdu jak do tunelu, tak i jinam do centra Prahy,“ slibuje Mejstřík a dodává, že pokud se opatření osvědčí, vznikne podobné také na Patočkově ulici ve směru od Karlových Varů.

 

     

Radnice aktuálně projednává a zvažuje efektivitu navržených variant. Výsledný návrh řešení následně schválí rada Prahy 6, poslední slovo však v každém případě bude mít magistrát. Tomu se však pro mnohé kontroverzní plán vůbec nelíbí.

„Světelné závory jsou zde jako téma pana Koláře (starosta Prahy 6 Ondřej Kolář z TOP 09 – pozn. red.) poněkolikáté. Je to jen populismus a odvádění pozornosti od opravdových řešení,“ zlobí se náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

 

UZAVÍRKA ZHRUBA JEDNOU TÝDNĚ

Pozitivně se k záměru nestaví ani starosta Suchdola Petr Hejl (SOS). Právě této městské části by se totiž pilotní provoz světelných závor významně dotkl.

„Nemám o tom z radnice Prahy 6 žádné informace a nikdo se nás na to neptal. Nedokážu si to ale představit. Už jen proto, že mezi Vítězným náměstím a Suchdolem denně cestuje 10 tisíc studentů zemědělské univerzity a autobusy je už teď nestíhají vozit,“ obává se další případné komplikace Hejl.

Podle něj za současný stav může především špatné trasování Blanky. Kdyby byla vybrána varianta s výjezdem v Podbabě místo u Prašného mostu, enormní dopravní zatížení by se podle starosty Suchdola okolí Vítězného náměstí z velké části vyhnulo.

Pokud Praha 6 opatření přesto prosadí, život řidičů to ovlivní poměrně významně.

„K uzavírání Blanky dochází zcela nepravidelně, v průměru tak jednou týdně. Někdy je to otázka pěti minut, jindy se to protáhne až na jednu hodinu,“ říká Jakub Karlíček, mluvčí společnosti Satra, která Blanku spravuje.

Podle Karlíčka systém automaticky uzavře tři tunely, které tvoří Blanku, v důsledku přetížené dopravy na navazujících komunikacích na povrchu. Pokud hrozí, že by se narůstající kolona mohla přesunout až do tunelu, bývá nejprve v celé jeho délce snížena rychlost na 50 kilometrů v hodině a poté je provoz zastaven, než se situace zlepší. Uvnitř tunelu totiž nesmí žádná vozidla stát.

„Praha 6 chce mít zázračné semafory, které v určitých případech zabrání vjezdu na její území. Jinými slovy hodlají celý problém vzít a přesunout ho ještě o kus dál,“ dodává Karlíček.

 

Zdroj: MfDnes.cz

Foto: SN

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna