
Rychlíkem do Berouna, Rakovníka nebo Příbrami na jízdenku Pražské integrované dopravy. Cestující od února ušetří
Až o třetinu se zlevní lidem cestování na dalších železničních linkách ve Středočeském kraji. Od 4. února 2018 bude možné nově cestovat na Berounsku, Příbramsku, Hořovicku i Rakovnicku vlaky Českých drah také na jízdenky Pražské integrované dopravy. Do systému se zapojí kromě osobních vlaků i rychlíky. Ve vlacích bude možné využívat jak předplatní kupony Pražské integrované dopravy, tak nově i jízdenky PID pro jednotlivou jízdu. Nejvíc ušetří ti, kteří dojíždí pravidelně.
RYCHLÍKEM NA JÍZDENKY PID AŽ DO RAKOVNÍKA, KAŘEZU NEBO PŘÍBRAMI
Největší novinkou bude od 4. února možnost cestovat do těchto nových oblastí Středočeského kraje na jízdné Pražské integrované dopravy všemi rychlíky. Týká se to těchto linek:
- R16 (Praha – Beroun – Zdice – Hořovice – Kařez)
- R24 (Praha – Kladno – Stochov – Lužná u Rakovníka – Rakovník)
V úseku Praha – Kladno jízdné PID v rychlících již platí, nově se od 4. 2. 2018 připojuje na této lince do systému PID úsek Kladno – Rakovník).
- R26 (Praha – Beroun – Zdice – Lochovice – Příbram)
„Intenzivně jsme jednali s Českými drahami, abychom systém Pražské integrované dopravy rozšířili do rychlíků i v dalších částech Středočeského kraje. Železnice je nepostradatelná v rychlém dojíždění do Prahy pro desetitisíce lidí každý den,“ zdůrazňuje radní Středočeského kraje pro oblast dopravy František Petrtýl. „Jen z Berouna a jeho bezprostředního okolí jezdí do Prahy každý den několik tisíc lidí. Pokud jste chtěli jet vlakem na jízdenku PID do Prahy, mohli jste doteď využít jen pomalejší osobní vlaky. Proto rozšiřujeme nabídku i o 19 rychlíků, které z Berouna do Prahy v pracovní dny jezdí. A stejně tak se zlepší cestování rychlíky v Příbrami, Jincích, ve Zdicích, Hořovicích, Kařezu, Rakovníku nebo třeba ve Stochově a Novém Strašecí.“
CESTUJÍCÍ UŠETŘÍ
Příklad: Jak ušetřit s časovým kuponem PID
Za měsíční traťovou jízdenku ČD na trase Hořovice – Praha-Smíchov zaplatí cestující starší 15 let dnes 2520 Kč, resp. 1890 Kč, pokud cestuje na traťovou jízdenku se slevou IN25. Pokud nově využije měsíční časový kupon PID pro Prahu plus šest pásem, vyjde ho měsíc cestování na 1900 Kč, a to včetně možnosti cestovat MHD po Praze. Pokud nevyužívá městskou dopravu, měsíc dojíždění z Hořovic na Smíchov ho bude stát jen 1560 Kč. Ještě víc lze ušetřit při pořízení čtvrtletních kuponů PID pro šest pásem, konkrétně na trase Praha-Smíchov – Hořovice je pak úspora až 3060 Kč. |
„Kromě toho, že je cesta rychlíkem do Prahy mnohem pohodlnější než autem nebo autobusem, bude také pro řadu cestujících nově levnější,“ doplnil ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje (IDSK) Pavel Procházka. „Především ve srovnání s klasickými traťovými jízdenkami ČD budou lidé počítat úspory ve stokorunách měsíčně. Navíc na jednu jízdenku dojedou do Prahy a dál na ni mohou přestoupit na tramvaje, metro nebo autobusy. Bude to mnohem pohodlnější.“
Dojíždění vlakem v rámci systému PID (cestující starší 15 let)
Tabulka srovnává ceny traťových jízdenek ČD pro uvedené relace s cenami předplatních kuponů PID |
||||||
Měsíční varianta | Čtvrtletní varianta | |||||
ČD | ČD s IN25 | PID | ČD | ČD s IN25 | PID | |
Hořovice – Praha-Smíchov | 2520 Kč | 1890 Kč | 1560 Kč
1900 Kč (vč. Prahy) |
6660 Kč | 4995 Kč | 4200 Kč
5080 Kč (vč. Prahy) |
Příbram – Praha-Smíchov | 3080 Kč | 2310 Kč | 1780 Kč
2110 Kč (vč. Prahy) |
8140 Kč | 6105 Kč | 4800 Kč
5680 Kč (vč. Prahy) |
Zdice – Praha-Smíchov | 2128 Kč | 1596 Kč | 1350 Kč
1680 Kč (vč. Prahy) |
5624 Kč | 4218 Kč | 3600 Kč
4480 Kč (vč. Prahy) |
Beroun – Praha-Smíchov | 1792 Kč | 1344 Kč | 1130 Kč
1470 Kč (vč. Prahy) |
4736 Kč | 3552 Kč | 3000 Kč
3880 Kč (vč. Prahy) |
Hořovice – Beroun | 1036 Kč | 777 Kč | 700 Kč | 2738 Kč | 2054 Kč | 1800 Kč |
Zdice – Beroun | 616 Kč | 462 Kč | 460 Kč | 1628 Kč | 1221 Kč | 1200 Kč |
Příbram – Beroun | 1792 Kč | 1344 Kč | 920 Kč | 4736 Kč | 3552 Kč | 2400 Kč |
Příbram – Jince | 756 Kč | 567 Kč | 460 Kč | 1998 Kč | 1499 Kč | 1200 Kč |
Rakovník – Praha-
Veleslavín |
2716 Kč | 2037 Kč | 1780 Kč
2110 Kč (vč. Prahy) |
7178 Kč | 5384 Kč | 4800 Kč
5680 Kč (vč. Prahy) |
Rakovník – Kladno | 1904 Kč | 1428 Kč | 1130 Kč | 5032 Kč | 3774 Kč | 3000 Kč |
Zapojení těchto rychlíků do systému Pražské integrované dopravy ulehčí i dnešním osobním vlakům, které jsou především ve špičkách velmi vytížené. „Předpokládáme, že řada cestujících využije nově rychlíky, a tím se uvolní kapacita v osobních vlacích pro další cestující. Vidíme to třeba v Benešově u Prahy, kde je možné rychlíky využívat na jízdné Pražské integrované dopravy od dubna 2017. Lidé si vždy velmi rychle najdou ten nejvýhodnější způsob cestování. Tímto opatřením nejenže přinášíme cestujícím další možnost, jak v rámci PID cestovat, ale zároveň jim tím šetříme čas i peníze za jízdné a ve výsledku nabízíme našim klientům větší komfort cestování. Proto nemám obavu, že by o to nebyl na Berounsku, Příbramsku nebo Rakovnicku zájem,“ dodává Petr Tomčík, ředitel organizace ROPID.
NOVĚ TAKÉ VLAKEM S JÍZDENKAMI PID PRO JEDNOTLIVOU JÍZDU
V integrovaných osobních vlacích i rychlících na Příbramsku, Hořovicku, Berounsku i Rakovnicku lze nově využívat také krátkodobé přestupní jízdenky PID pro jednotlivou jízdu. I ty jsou často výhodnější než klasické jízdné ve vlaku, zvlášť v situaci, kdy cestující nemá slevovou kartu ČD.
„Na řadě tratí Středočeského kraje už je možné jízdenky PID pro jednotlivou jízdu využívat, nově se přidá dalších sedm úseků,“ říká ředitel Regionálního obchodního centra ČD Jakub Goliáš. „Na všech zastávkách ale zatím nemáme žluté označovače jízdenek pro jednotlivou jízdu. Než jimi stanice a zastávky vybavíme, umožníme cestujícím nákup jednotlivých jízdenek PID a jejich označení přímo v pokladnách stanic Beroun, Hořovice, Jince, Kladno, Kladno město, Křivoklát, Příbram, Rakovník, Stochov a Zdice. Zákazník si sám zvolí datum a čas začátku platnosti jízdenky pro jednotlivou jízdu a pak už ji nemusí označovat.“
Cenové srovnání
Jízdenky ČD pro jednu cestu a jízdenky PID pro jednotlivou jízdu |
||||
Trasa | ČD
obyčejná |
ČD
Sleva IN25 |
PID | PID v případě, že má cestující kupon pro území hlavního města (např. roční za 3600 Kč nebo jiný) |
Hořovice – Praha-Smíchov | 90 Kč | 68 Kč | 62 Kč | 46 Kč |
Příbram – Praha-Smíchov | 110 Kč | 83 Kč | 68 Kč | 54 Kč |
Zdice – Praha-Smíchov | 76 Kč | 57 Kč | 54 Kč | 40 Kč |
Beroun – Praha-Smíchov | 64 Kč | 48 Kč | 46 Kč | 32 Kč |
Hořovice – Beroun | 37 Kč | 28 Kč | 24 Kč | — |
Zdice – Beroun | 22 Kč | 17 Kč | 18 Kč | — |
Příbram – Beroun | 64 Kč | 48 Kč | 32 Kč | — |
Příbram – Jince | 27 Kč | 20 Kč | 18 Kč | — |
Rakovník – Praha-Veleslavín | 97 Kč | 73 Kč | 68 Kč | 54 Kč |
Rakovník – Kladno | 68 Kč | 51 Kč | 40 Kč | — |
* Příklad: Jak ušetřit s jízdenkou PID pro jednotlivou jízdu
Cestujícím, kteří nedojíždí vlakem každý den, se vyplatí vyzkoušet jízdenky PID pro jednotlivou jízdu, úspora může být i více než 50 %. Například při cestě z pražského smíchovského nádraží do Berouna stojí obyčejné jízdné ČD 69 Kč, jednotlivá jízdenka PID vyjde na 46 Kč, a pokud má cestující Lítačku s kuponem pro Prahu (pásma P, 0, B), dokoupí si do vlaku už jen jízdenku PID za 32 Kč. Stejným vlakem může také nově jet například až do Kařezu za 68 Kč s jízdenkou PID (za 54 Kč, pokud máte na Lítačce roční kupon pro území hlavního města) namísto obvyklých 110 Kč, což je cena obyčejné jízdenky ČD.
|
VÝHODA I PŘI CESTOVÁNÍ NA PLZEŇSKO
Výhody nové integrace pod křídly Pražské integrované dopravy pocítí i zákazníci za hranicemi kraje. „Okruh využití jízdenek PID je ještě větší, ocení to lidé hlavně směrem na Plzeň. Nově na ně můžete dojet až do Kařezu, kde tarif Pražské integrované dopravy navazuje na systém Integrované dopravy Plzeňska. Jednotlivé i časové jízdenky PID mohou lidé nově použít tak, že si koupí například jízdenku PID z Berouna do Kařezu a z Kařezu dál využijí jízdné Integrované dopravy Plzeňska. I to je cesta, jak za vlak výrazně ušetřit,“ doplnil ředitel IDSK Pavel Procházka.
Na základě iniciativy Středočeského kraje a organizátorů dopravy se povedlo v uplynulém roce zapojit do systému jednotného jízdného všechny významné rychlíkové linky v regionu. Naposledy se mapa rychlých železničních spojení rozšířila v prosinci, kdy na ní přibyly přímé vlaky z Benešova, Kolína a Kutné Hory.
Nově integrované železniční úseky od 4. února 2018 – kompletní přehled | ||
Trať | Linka | Úsek |
120 | S50 | nově v úseku Kamenné Žehrovice – Stochov – Lužná u Rakovníka – Rakovník |
120 | S51 | Rakovník – Lužná u Rakovníka |
162 | S53 | Rakovník – Lubná |
161 | S57 | Rakovník – Rakovník západ |
170, 200 | S60 | nově v úseku Králův Dvůr-Popovice – Zdice – Lochovice – Příbram |
170 | S70 | nově v úseku Králův Dvůr-Popovice – Zdice – Hořovice – Kařez |
174 | S75 | nově v úseku Beroun-Závodí – Zbečno – Křivoklát – Rakovník |
172 | S76 | nově v úseku Vižina – Lochovice |
Nově integrované rychlíkové linky | ||
171, 170 | R16 | Praha – Beroun – Zdice – Hořovice – Kařez |
120 | R24 | nově v úseku Kladno – Stochov – Lužná u Rakovníka – Rakovník |
170, 173, 200 | R26 | Praha – Beroun – Zdice – Lochovice – Příbram |