Přečetli jsme: Nejkrásnější i nejzachovalejší most v Praze? Určitě Čechův

Z okna své kanceláře má architekt Zdeněk Lukeš naši metropoli jako na dlani. Není divu, že mu učarovala. Zdeněk Lukeš píše odborné i populární knihy, články do novin, učí dějiny architektury. Mosty jsou jeho vášní.

■ Které pražské mosty jsou ve skutečně dezolátním stavu?
I ze zpráv v tisku je zřejmé, že různých mostních konstrukcí v Praze jsou poškozeny desítky, nejde jen o mosty přes Vltavu, řeší se například i terasa před obchodním centrem DBK na Budějovické nebo různé lávky a viadukty. Z velkých mostů je nutná oprava Libeňského, Hlávkova či Barrandovského. U všech těchto mostů došlo vlivem značného provozu a zanedbané údržby k poškození železobetonové konstrukce, a tím k ohrožení jejich statiky. V dobrém stavu není ani Železniční pod Vyšehradem nebo Branický, známý jako Most inteligence.

■ Jak reflektujete situaci kolem Železničního mostu? Myslím jeho uzavření pro pěší…
Na jeho nedobrý stav upozorňuji již léta. Přitom kdyby se zbavil rzi, řádně ošetřil a nasvětlil, jednalo by se o jeden z nejkrásnějších mostů. Nechápu, proč k tomu už dávno nedošlo.

■ Který pražský most je váš nejmilovanější? A proč?
Mám rád Čechův most, ten je sice nejkratším mostem přes Vltavu, ale konstrukčně i výtvarně velmi zajímavým. Svým secesním stylem navíc ladí s Pařížskou ulicí. Líbí se mi i některé železobetonové lávky na pražské ostrovy od architekta Vlastislava Hofmana ze 30. let. Jsou elegantní. Třeba lávka na Slovanský nebo Dětský ostrov.

■ V tomoto století byly významně opraveny dva mosty – již zmíněný Čechův most a dále Hlávkův most.
Čechův most se opravoval poměrně nedávno a zdá se, že dobře. Hlávkův most byl v 60. letech rozšířen na dvojnásobek, přičemž vzala za své i jeho výzdoba na jedné straně. Později se tam dávaly odlitky reliéfů ze štěrbiny uprostřed mostu a obnovily se i plastiky Jana Štursy na holešovické straně. To, co tam vzniklo – ta mimoúrovňová křižovatka s nesmyslnými podchody, je ale hrozné. Navíc už je tento mimořádně zatížený most opět v bídném stavu. Až ho začnou opravovat a zavřou – to bude teprve dopravní kolaps!

■ Co říkáte na nový Trojský most, jak obstojí v evropské konkurencí?
Architektonicky se mi líbí, je možná zbytečně technicky komplikovaný a drahý, ale zase si myslím, že na mostech přes Vltavu v Praze by se šetřit nemělo. Jde přece také o nepřehlédnutelná umělecká díla.

■ Která přemostění Praze chybí?
Na prvním místě chybí most ze Suchdola do Bohnic – tedy zásadní součást vnějšího dopravního okruhu. Dokud se ten nepostaví a okruh na severu nedokončí, bude dopravní situace v Praze dál katastrofální. Mimochodem, o nutnosti jeho výstavby se hovořilo už ve 20. letech minulého století. To je už bezmála sto let.

■ Které pražské mosty jsou technologicky či umělecky skutečně významné, evropského formátu?
Tak samozřejmě vedle Karlova třeba ten Čechův nebo taky Nuselský most – ten je unikátní svou délkou i tím, že kombinuje automobilovou a pěší dopravu s tubusem metra. Plánován byl už za přání republiky, kdy proběhly dvě velké soutěže, ale výstavby se dočkal až v 70. letech.

■ Které evropské město je pro Prahu těžko dostižitelný vzor z hlediska urbanismu, s akcentem na mosty?
Těžko říci, takových měst je řada, ale rád vypíchnu méně známou slovinskou metropoli Lublaň a irský Dublin. Mezi lublaňskými mosty vyniká Plečnikovo slavné trojmostí, pýchou Dublinu je zase moderní most Jamese Joyce od španělského architekta Santiaga Calatravy.

■ Jaký předvídáte vývoj kolem kontroverzního Libeňáku?
Podle mě se teď všichni budou nejmíň deset let hádat, jestli zbourat celý most, nebo jenom jeho část. Naštěstí ale ten most není z hlediska dopravního zase tak zásadní, takže si na to časem zvykneme.

 

Zdroj: Metro, foto: paroplavba.cz

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna