Návrh Ateliéru D3A na nový Sedlec.

Praha plánuje u Suchdola novou čtvrť

V souvislosti s novou tramvajovou tratí, kterou hlavní město plánuje z Podbaby do Suchdola, bude pražské zastupitelstvo hlasovat o dvou změnách územního plánu. Přijetí změn je potřebné pro vznik nové čtvrti místo dnešního brownfieldu v Sedlci a pro záchytné parkoviště P+R na budoucí konečné zastávce tramvaje.

 

Obě změny zastupitelstvu doporučila ke schválení rada města na jednání minulý týden. Zastupitelé tak budou o obou změnách rozhodovat na zasedání tento čtvrtek.

 

První změna, označená jako Z 3000, řeší dnešní brownfield v Sedlci. Zde pojede v budoucnu tramvaj do kopce mírnou serpentinou a právě podél její dráhy by měla vyrůst nová čtvrť. Architektonické studio D3A, které pro město zpracovává podkladovou studii pro změny územního plánu, dává důraz na dodržení místního krajinného rázu a uměřenou výstavbu vesměs obytného typu. Předpoklad je, že by zde mohlo najít domov cca 5 000 lidí. Zde město ještě čeká jednání s desítkami vlastníků pozemků.

 

   

 

 

„Tramvaj je důležitá pro univerzitu i pro obyvatele Suchdola. Proto chceme co nejdříve dosáhnout změn, které umožní tramvaj vyprojektovat. Kolem tramvajové trati logicky vznikají místa pro zástavbu, tramvaj by neměla projíždět zemí nikoho. Výstavba ale musí být v souladu s místním krajinným rázem. Studie předpokládá, že bude vesměs čtyřpatrová,“ uvedla Petra Kolínská, náměstkyně primátorky a radní hl. m. Prahy pro územní rozvoj.

 

 

     

 

Druhá změna s číslem Z 2976 se týká území budoucí tramvajové smyčky na Výhledech. Zde by mělo vyrůst záchytné parkoviště, které umožní řidičům přijíždějícím ze severozápadu zaparkovat a jet dále do města tramvají. Studie zde navrhuje v zájmu menšího záboru zemědělské půdy nízký parkovací dům. Parkovací kapacita má být přibližně 375 míst.

 

Obě změny byly doporučeny jak Komisí pro změny územního plánu, tak Výborem pro územní rozvoj a územní plán.

 

    

 

Účelem výstavby tramvajové trati do Suchdola je především zvýšení kapacity místní veřejné dopravy. Současné přeplněné autobusy často v dopravních špičkách stojí v kolonách společně s auty a jízdní doba se neúměrně prodlužuje. Jde o jeden z asi třiceti záměrů na rozšíření stávající tramvajové sítě po celém městě. Dle aktuálních průzkumů využívá autobusy z Prahy 6 do Suchdola cca 23 000 lidí denně. Dopravní predikce říkají, že tramvaj by mohlo využívat cca 30 000 cestujících.

 

„Kromě úbytku automobilového tranzitu skrze Suchdol by se tak místní mohli těšit i na přímé tramvajové propojení do centra města bez nutnosti přestupu,” dodává k tomu Petra Kolínská.

 

Vít Hofman, tiskový mluvčí Magistrátu hl. m. Prahy

 

Foto i návrhy: Ateliér D3A

 

 

Komentářů ( 2 )

  1. / OdpovědětVavřík
    Suchdol je součást celého města Prahy. Suchdol tramvajovou trať potřebuje, neboť doprava autobusy z Dejvic je již na hraně kapacity a je neekologická. Suchdol je součástí hlavního města Prahy a je v rámci koncepce rozvoje Prahy definováno, že budou přednostně zastavovány nevyužívané skladové prostory (haly i deponie), areály a ne cenné zelné plochy, přírodní parky a zemědělská půda. To je typický příklad možné zástavby této části Nového Sedlece v dosud extenzivně využívaném prostoru a navíc může zde vzniknout i obchodní a společenské vybavení, které Suchdolu citelně chybí.
    • / OdpovědětPřemysl Víška
      Tramvajová trať sama o sobě mi nevadí, dokonce by mohla být v případě, že pomůže snížit přeplněnost autobusů, i užitečná. Jinou otázkou je, kudy taková trať Suchdolem povede. Pokud by vedla přímo po Kamýcké, mohl by to být pro místní obyvatele rodinných domů vážný problém. Z vlastní zkušenosti vím, že při současném vysoce frekventovaném provozu na Kamýcké je někdy umění z parkovacího stání vyjet, natož kdyby se člověk měl ohlížet ještě na tramvaj. To už by se běžný start cesty do práce rovnal téměř kaskadérskému kousku... Řešením je buď vést tramvajovou trať Suchdolem jinudy, či snížit dopravu na Kamýcké a udělat z ní pouze místní komunikaci (k tomu by mohla pomoci výstavba okruhu, ale o tom nechce pan starosta ani slyšet). Zjednodušeně řečeno, je potřeba najít nějaký rozumný kompromis, který výrazně nesníží kvalitu života obyvatel Suchdola, žijících na Kamýcké ulici a v blízkém okolí. Mrzí mě, že z představitelů politických stran na Suchdole toto ve své odpovědi pro Suchdolské listy zmínil pouze pan Bor a ostatní pouze vyjádřili souhlas s výstavbou tramvajové trati bez dalších připomínek.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna