Referendum o hluku aneb Jak hlasovat proti svým zájmům
Zastupitelstvo obce vyhlásilo na 5. a 6. října 2018 referendum, aby dle jeho vyjádření občané stanovili další postup městské části „při projednání hlukové problematiky a ochrany obyvatel před nadlimitním leteckým provozem“. Už formulace otázky v sobě skrývá čertovo kopyto farizejské manipulace s lidmi, které „normálnímu“ člověku ani nedovolí odpovědět ve svém zájmu. Proč? O tom, že zastupitelé úmyslně zamlčují svou dosavadní aktivitu proti rozšíření letiště, o což v tomto případě jde, nemluvě.
Nejde totiž vůbec o položenou otázku, ale o snahu po prohraných soudech s hlavním městem Prahou, Letištěm Praha a Správou letiště Praha, v nichž se část okolních obcí s několika občany hlavně Suchdola (v případě kasační stížnosti i s místostarostou Václavem Vikem) pokusila v minulých letech blokovat výstavbu paralelní dráhy, získat jakoby či zjevně podporu občanů obce pro další soudy.
Jak jinak chápat úvod otázky referenda, zda souhlasíte či ne, aby starosta, tedy ing. Petr Hejl, rada i zastupitelstvo (s nadpoloviční většinou SOS) „využívali všech zákonem daných možností k omezení hluku z provozu ruzyňského letiště“? Podpořte další soudy!
Tedy máme se nadále bránit výstavbě paralelní dráhy, i když „ing. Petr Hejl, rada i zastupitelstvo s nadpoloviční většinou SOS“ s využitím dosavadních zákonem daných možností neuspěli ve svém blokačním úsilí?
Dobře, potud by byla otázka jasná. Jestliže bych však celé té partě jako občan v té věci nechtěl dát svůj hlas, čemu svým NE vlastně chci pomáhat?
Nesouhlasil bych v referendu s tím, aby se prali o to, „aby na zastavěném území městské části nebylo rozšířením ochranného hlukového pásma umožněno a legalizováno překračování obecně platných hygienických limitů pro letecký hluk.“? Tedy svým NE bych vlastně chtěl schvalovat a dokonce legalizovat překračování obecně platných hygienických limitů pro letecký hluk!!!
To je mi ale vykutáleně formulovaná a zastupitelstvem (s většinou SOS) schválená otázka referenda! (Musela dát kocourkovským radním hodně práce.)
Takže kdo nejde s ing. Hejlem (a SOS) a souhlasí s rozšířením letiště, což je v našem národním i státním zájmu, opakuji se, tak umožňuje a dokonce legalizuje překračování obecně platných hygienických limitů pro letecký hluk! Je tomu ale opravdu tak?
Demagogie finanční i věcná
Nechci rozšiřovat údaje, které zazněly na středeční besedě o hluku. Jen bych si dovolil připomenout začátek postoje vedení obce za starosty ing. Petra Hejla k letišti. Předem řekněme, že v roce 2002 byl vyhlášen program Žijeme společně a založeno Sdružení obcí dotčených provozem letiště, jehož je Suchdol členem, jehož smyslem je pomáhat řadou nejen finančních aktivit obcím dotčeným provozem letiště. Výsledky jsou přes soudní aktivitu vedení radnice vidět na fotbalovém Slavoji i na hřišti na Výhledech, třeba.
V roce 2008 se na letiště obrátilo vedení Suchdola s požadavkem, jak kdysi přiznal sám starosta ing. Petr Hejl, aby přispívalo MČ na její rozvoj 50 mil. Kč za rok! Letiště mu bohužel odpovědělo až po jednom a půl roce. Odtud nevole s jeho vedením.
Před časem jsem byl účasten jednání s jedním z ředitelů Letiště Praha, který vzpomněl, že tento požadavek považovali až za korupční a proto na něj nereagovali. Po čase chtěli obnovit věcnou komunikaci. Výsledek? Žaloba obcí a občanů, zastupovaných u soudu naším panem starostou.
Není limit jako limit
Otázka referenda obsahuje termín „obecně platné hygienické limity“. Základem je samozřejmě znalost zákona č. 258/2000 Sb., kde zvláště v Dílu 6: Ochrana před hlukem, vibracemi a neionizujícím zářením, Hluk a vibrace je charakterizováno ochranné hlukové pásmo a jeho limity. Každý by si ho měl přečíst. Nicméně držme se srozumitelných formulací, i když ani po přečtením podkladů v Suchdolských listech č. 3 s údaji k referendu se člověk nedozví o rozdílných výpočtech limitů hluku v české legislativě, v Evropě, natož ve Světové zdravotnické organizaci WHO.
Jenom stručně: v české legislativě jsou určeny hlukové limity letovým dnem vypočítaným z provozu 6 měsíců, od května do října, včetně dne a noci, s hodnotami 60 decibelů za den, 50 decibelů za noc. S přelety mezi 80 a 90. Tedy každý rok aktuálně.
V celé Evropě přelety letadla nemají limity, hlukový certifikát určuje počet mezi 85/75, nejhlučnější noc je při výpočtech vyloučena.
Světová zdravotnická organizace vypočítává celodenní optimální limity na den z celého roku a to ještě v hodnotách minulých 10 let!
Proto je česká norma přísnější, protože pracuje s aktuálními hodnotami, navíc v nejfrekventovanější části roku.
Kdo si přečte dlouhodobě radnicí používané argumenty s „limity“ hluku, manipulace se srovnáváním českých hodnot s hodnotami WHO, tak vidí, jak jsou farizejská.
O tom, že teprve zanesení části území do „hlukového pásma“ přináší pomoc letiště, ani nemluvě. Takže snaha o určení co nejmenšího hlukového pásma je v určitém slova smyslu vlastně kontraproduktivní.
Jistěže letecký provoz Suchdol a okolní obce zatěžuje. Je to civilizační záležitost, která vyžaduje obrany a regulace. V úvahu se však – zvláště od onoho roku 2008 s požadavkem na sólo 50 milionů pro Suchdol – musí vzít i technický rozvoj leteckého průmyslu. Hlučnost letadel atd. To vše přece hraje roli.
Škoda, že i o tom vedení obce nikoho neinformuje.
Takže kdo chceme jít proti letišti, volte ANO, kdo vnímáte jeho provoz i rozšíření jako součást života, zaškrtněte NE. Z té otázky to nepoznáte.
František Cinger
Komentářů ( 13 )