Starosta Hofman: Stavební omezení kvůli hluku letadel jsou už zbytečná

Obec, kterou už pátým rokem vede, se nachází hned vedle Letiště Václava Havla a podle jeho slov si na tuto skutečnost místní obyvatelé už dávno zvykli. Starosta Milan Hofman ale tvrdí, že stavební omezení kvůli hlukovým pásmům procházejícím obcí už nejsou příliš aktuální, neboť byly vyhlášeny téměř před dvaceti lety.

Jak vlastně vznikl název obce Přední Kopanina?

Předpokládá se, že název vznikl díky tomu, že se tady těžila zlatá opuka, ze které se například stavěly domy v Praze, Pražský hrad i naše rotunda. Odtud tedy název Kopanina. Dnes už se tady netěží, licence vypršela a lom je v tuto chvíli opuštěný. První zmínka o obci je z roku 1285.

Jak by podle vás měla obec vypadat na konci vašeho čtyřletého mandátu?

Jsem v zastupitelstvu sedmnáctý rok a pátý rok jsem starosta. Naše vize je pořád stejná, Kopanina je hezká a malebná součást Prahy a chci, aby se posunula do 21. století. Ještě nedávno tady nebyla ani kanalizace, sítě nebo infrastruktura. Takže se snažíme to tady postrčit, abychom byli součástí Prahy s normálním vývojem.

Co obyvatelům Přední Kopaniny v současnosti nejvíc chybí?

Máme tady vyčerpanou kapacitu naší čističky, která funguje na hranici kapacity. Další růst proto podmiňuje výstavba nové čističky a to se právě v posledních dnech podařilo dojednat. Technologie bohužel neumožňuje zvýšení kapacity, proto musíme mít zcela novou. K tomu by mělo dojít příští rok, takže to je na dobré cestě.

Další investice v obci nejsou v plánu?

Například připravujeme krásný velký projekt parku na místě bývalé skládky. Bude realizován hned za rotundou v ulici Maří Magdaleny a má mít přes tři tisíce metrů čtverečních. Na to bohužel ale nemáme žádný příslib jiného financování, takže park budeme zřejmě postupně budovat vlastními silami.

V sousedství obce leží mezinárodní Letiště Václava Havla, vnímáte ho spíše jako zátěž, nebo přínos?

Letiště je tady už z doby před válkou a lidi si za tu dobu už zvykli. Když jsem se sem po letech vrátil, začalo se mluvit o paralelní dráze. Byly tady radikálnější názory, které ji odmítaly, a při referendu lidé tehdy stavbu odmítli, ale postupně se odpor stal neznatelným. Naopak řada lidí projekt začala podporovat, protože nová dráha by měla část hluku odvést na druhou stranu obce, kde jsou pole. Toto téma ale v tuto chvíli není úplně aktuální.

Takže s letištěm v současnosti nemáte žádné problémy?

Hluk tady samozřejmě sledujeme. Jsou lidé, kteří chtějí vědět, jaké jsou přesné zátěžové hodnoty, ale hluku postupně ubývá, protože jsou letadla modernější a klesá počet pohybu na letišti. A to navzdory tomu, že mírně rostou počty cestujících. Je to dáno tím, že jsou letadla objemnější a možná lépe obsazená. Nedávno tady například přistál Airbus A380 s pěti set padesáti lidmi na palubě, kdyby létala taková letadla všechna, tak tady bude pohybu minimálně polovina.

A co jiná omezení s letištěm spojená?

Pro nás je v současnosti problém, že jsme tady pořád omezeni předpisy. Jsme v hlukovém pásmu B, kde platí nejvyšší stavební omezení. Chceme, aby se to změnilo, protože měření, podle kterých bylo hlukové pásmo vyhlášeno, pochází z poloviny 90. let a tyto hodnoty už dnes neplatí.

Jak si představujete, že by to fungovalo, když hluk z letadel v obci prokazatelně je?

Chceme, aby tato lokalita z hlediska stavebního zákona byla posuzována jako kterákoliv jiná. V Praze hraje hluk roli skoro všude a nejsou tam takové restrikce. Stavebník by měl prokázat, že udělal opatření proti hluku, ale ne, aby byl plošný zákaz v oblasti, kde je pásmo B, což je v našem případě asi jedna třetina obce. Brzdí se tím rozvoj.

Přináší letiště obci také nějaký užitek?

Některým lidem přináší práci. Například sousedi byli piloti, byli tu i technici letadel. Ale nelustruji, kdo kde pracuje. Na letišti pracují tisíce lidí, někteří z nich jsou i z Přední Kopaniny.

Přední Kopanina je zelený okraj Prahy se zástavbou rodinných domů. Stěhují se sem ve větší míře mladé rodiny s dětmi? A jak je to s kapacitou mateřské a základní školy?

To je právě problém hlukových pásem B i A. Ani v jednom totiž nesmí stát školní zařízení. Do školy jezdí rodiny do Nebušic, se školkou to je velký problém. Tu by lidé určitě uvítali. Jinak rodiny se sem skutečně stěhují a vítám tady každoročně více nových občánků. Z toho mám opravdu radost.

Počet obyvatel se už blíží tisíci…

Podle posledního sčítání máme oficiálně 708 obyvatel, ale celá řada lidí tady bydlí a přitom zde nemají trvalý pobyt. Jednak v obci máme velkou chatovou osadu U Preláta, kde možná sto až dvě stě lidí trvale bydlí, a další jsou v nájmu a nejsou hlášeni. Takže reálně se počet obyvatel určitě blíží tisícovce.

V podzimních komunálních volbách kandidovalo v obci pouze jedno sdružení Za Kopaninu krásnější, což je minimálně v rámci Prahy raritní úkaz. Kdo teď kontroluje vaši práci?

Naše zastupitelstvo je spíš jakýsi zájmový spolek, který chce pro obec něco udělat. Navíc se tady snažíme nedělat rozhodnutí, která nemají širokou shodu v zastupitelstvu. Kdyby tomu tak nebylo, tak se určitě brzy objeví protikandidátka. Byly ale v minulosti pokusy, že zde kandidovaly i jiné strany.

Symbolem obce je rotunda Maří Magdaleny, v jakém stavu je v současnosti?

Stavba patří církvi, která ji po revoluci zásadně rekonstruovala, takže dnes je v prvotřídním stavu. My jsme opravili parčík před ní i s přístupovou cestou a barokní kapličku, kde je dnes muzeum. Protože všechno, co je za zdí hřbitova, je už naše.

Stala se Přední Kopanina díky památce oblíbeným místem pro víkendové výletníky z Prahy?

Ano, u nás jsme na křižovatce cyklostezek. Když je hezky, jde o stovky lidí za víkend. Proto také stezkám věnujeme velkou pozornost. V současnosti jednáme s letištěm o možnosti, že cyklostezky navedeme směrem k nim, aby lidé mohli dojet na kole až na vyhlídkové terasy v terminálech, což by bylo velmi atraktivní. Letiště už si nechalo zpracovat studii cyklostezek. Teď například řešíme, jak překonat dálnici. Na nedávném jednání padl dokonce návrh, že bychom využili Kopaninského potoka, který je zatrubněný pod dálnicí a vedle by vznikla štola, kudy bychom navedli cyklisty na letiště. To se nám zdá jako jediné kvalitní a bezpečné řešení.

Pražský deník
Matěj Ludvík
http://prazsky.denik.cz/zpravy_region/starosta-hofman-stavebni-omezeni-kvuli-hluku-letadel-jsou-uz-zbytecna-20150716.html

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna