Unikátní laboratoř pro studium lidského chování

Dne 8. února bylo za účasti nejvyšších představitelů akademické obce ČZU slavnostně otevřeno nové pedagogické a vědeckovýzkumné pracoviště – Laboratoře pro studium lidského chování. Jde o jedinečný projekt minimálně v rámci střední Evropy.

HUBRU-otevreni web 2

Otevření Laboratoře pro studium lidského chování

Toto pracoviště bylo vybudováno ve Výukovém pavilonu T v rámci výzvy číslo 3.4 – Podpora infrastruktury pro výuku spojené s výzkumem z Operačního programu Výzkum a vývoj pro inovace. V laboratořích bude možné měřit například míru dopadu reklamy na člověka, ověřovat koncové produkty či některé marketingové strategie prodejců. Bude možné realizovat vysoce sofistikované focus groups s měřitelnými vybranými atributy, jež jsou spojené s vnímáním – tedy s objektivními daty.

Nejdůležitějším výstupem projektu bylo vybudování dvou laboratoří – kolaborativní laboratoře použitelnosti a stanice virtuální reality. Nedílnou součástí laboratoří jsou také mobilní sety pro měření biometrických údajů – eye tracking a biofeedback. A v neposlední řadě je třeba zmínit i pořízení vysokokapacitní síťové, serverové a datové infrastruktury zajišťující velmi náročné přenosy, ukládání, zpracování a distribuci dat.

Kolaborativní laboratoř použitelnosti

Myšlenka kolaborativního testování vznikla na Katedře informačního inženýrství. Kolaborativní testování je specifické v tom, že v jeden okamžik řeší zadaný úkol několik účastníků testu. Každý z participantů se měří jako jednotlivec, ale zároveň je součástí týmu. V rámci zkoumání se zaznamenává průchod testovacím scénářem, verbální projevy, mimika obličeje, řeč těla, rozhovor uživatelů i jejich dotazování a jiné biometrické údaje. Laboratoř použitelnosti dokáže díky své jedinečné architektuře sledovat až 10 testovaných jedinců najednou a dokáže tak snížit časovou náročnost i celkové náklady testování.

HUBRU-web 3V možnostech této laboratoře jsou nejen klasické studie použitelnosti, ale také kolaborativní usability testy, real-world user experience, behaviorální výzkum, testování komerčních produktů a služeb včetně mobilních aplikací, testování médií (online, offline média, tiskové a POS materiály, reklamní TV spoty), focus group výzkumy a testování kvality výukových a zkušebních testů.

Laboratoř budou moci využívat nejen akademičtí pracovníci, ale také studenti. Již nyní byli zapojeni do prvních výzkumů studenti předmětu Interakce člověk a počítač. O laboratoř je také velký zájem z  praxe, o spolupráci se hlásí množství firem. Protože se jedná o první laboratoř svého druhu na světě, probíhá také práce na vytvoření metodiky pro kolaborativní testy.

Stanice virtuální reality

Stanice virtuální reality slouží k navození iluze přítomnosti, případně pohybu v „jiné“ realitě přenesené AV záznamem nebo vytvořené počítačovým programem. Základní využití stanice spočívá v simulaci reálných situací a ve snímání chování jedince v dané situaci spolu se záznamem vybraných parametrů biologické zpětné vazby.HUBRU-web1

Základní technologie stanice virtuální reality je tvořena ze čtyř projekčních stěn (přední, levá, pravá a spodní), speciálních zrcadel s přední odraznou vrstvou pro zadní projekci, čtyř 3D HD projektorů s obrazovým procesorem a řídícího a trackovacího počítače. Dalšími prvky jsou pak speciální brýle pro 3D, trackovací systém pro zjištění polohy uživatele, prostorové ozvučení, technologie monitoringu chování a techniky pro tvorbu 3D videa a software pro zobrazování a vývoj 3D modelu. Pro první využití stanice byl instalován hardware a software pro simulaci řízení motorového vozidla.

 

 Ing. Ondřej Hradecký, Ing. Tomáš Martínek

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna