Praha bojuje za okruh: zakáže vjezd kamionů

Magistrát se nehodlá smířit až s čtyřletým zpožděním dostavby klíčového úseku Pražského okruhu u Běchovic. V reakci na rozhodnutí vlády chystá regulaci kamionové dopravy.

Dostavba Pražského okruhu už není pro stát prioritou. To ve středu naznačila vláda svým rozhodnutím vyřadit ze seznamu prioritních staveb tento projekt. Nedočká se tak výjimky od Evropské komise, která by umožnila realizaci v dohledné době.

Praha na tento krok okamžitě zareagovala svoláním mimořádného jednání rady, jehož cíl byl jasný: vzepřít se těmto plánům. „Budu žádat premiéra Sobotku dopisem, aby nás s paní primátorkou přizval na jednání vlády, kde se bude rozhodovat o vyřazení této stavby. Budeme zároveň odesílat na Evropskou komisi podklady, které dokazují nutnost této stavby,“ prohlásil náměstek Petr Dolínek.

Metropole však nemá příliš možností, jak rozhodnutí vlády zvrátit. Není totiž investorem Pražského okruhu, tím je právě stát.

Pokud by k vyřazení Pražského okruhu skutečně došlo, nové projednávání vlivů stavby na životní prostředí by znamenalo zdržení projektu o tři až čtyři roky. Původně se mluvilo o tom, že by stavba mohla začít v roce 2019, vzhledem k tomu, že samotné práce mají trvat další tři roky, zprovoznění by bylo v nedohlednu.

PRAHA ZARAZÍ VJEZD AUTŮM NAD 12 METRŮ

V odvetě Praha hodlá do čtrnácti dnů rozhodnout o přísné regulaci nákladních aut na území hlavního města. „Budeme jednoznačně prosazovat zákaz vjezdu automobilů nad dvanáct metrů. Je mi to líto, ale kamiony budou jezdit po jiných částech republiky. Poté, co nám stát nevyšel vstříc, Praha udělá vše proto, aby ochránila své obyvatele. Použijeme k tomu všechny nástroje, které nám legislativa umožní,“ sdělil Dolínek.

V tuto chvíli magistrát dopracovává seznam komunikací, kam by nemohly kamiony vjíždět. Věcný záměr by měl jít do rady a následně do připomínkového řízení.

Rázný krok magistrátu ale nakonec nemusí být vůbec realizován, upozorňuje dopravní expert ÚAMK Petr Vomáčka. „Jestli se zakáže vjezd nákladních vozidel do Prahy, musí existovat alternativní objízdná trasa. Pokud by ji magistrát nedoložil, což by v tomto případě šlo velmi těžko, může být tento záměr napadnut například správcem komunikací, občanskými sdruženími, obcemi nebo Středočeským krajem,“ upozorňuje Vomáčka.

MINISTERSTVO SE KRITICE METROPOLE BRÁNÍ

Vyřazení vnějšího okruhu kolem Prahy ze seznamu prioritních staveb, které mají získat ve zrychleném řízení stanovisko o vlivu na životní prostředí, zdůvodnila mluvčí ministerstva životního prostředí Petra Roubíčková tím, že projekt není dostatečně připraven. Takovým prý nechce Evropská komise umožňovat zrychlené řízení ani je platit z evropských fondů.

K vydání územního rozhodnutí ale podle Dolínka chyběl jen dopis z ministerstva. To však Roubíčková odmítla. „Že Praha nemá územní rozhodnutí, není z nějakých důvodů a dopisů ministerstva životního prostředí. Pan Dolínek hledá viníka, nicméně na špatné straně,“ uvedla.

ZDRŽENÍ DOSTAVBY OKRUHU KRITIZUJE I OPOZICE

S postupem vedení Prahy výjimečně souhlasí i někteří zástupci opozice. Také jim se nelíbí odložení projektu. „Pokud kvůli neschopnosti Dana Ťoka z ANO dojde ke zpoždění dostavby okruhu o několik let, je to na ručník do ringu ze strany ministra dopravy a jeho veřejnou omluvu všem obyvatelům Prahy,“ reaguje zastupitel ODS Filip Humplík.

Úsek číslo 511 Běchovice – dálnice D1 má být dlouhý 12,5 kilometru a stát by měl vyjít na více než 14 miliard korun. Jeho hlavním úkolem je odlehčit přetížené Štěrboholské radiále, nebo například obyvatelům Spořilova. Zejména obyvatelé Běchovic se ale obávají přílišného zahlcení těžkou dopravou a žádají přistavět vlastní obchvat.

Naposledy byla v roce 2010 přistavěna část Pražského okruhu na jihozápadě v úseku Vestec – Lahovice – Slivenec s napojením na dálnici dálnici D1. První úseky byly otevřeny v roce 1984, pod názvem R1, s dobudováním celého Pražského okruhu se tehdy počítalo pro rok 2015.

*          *          *

Fáze výstavby Pražského okruhu

510 Satalice – Běchovice 3,45 km 1993

511 Běchovice – D1 12,57 ? km

512 D1 – Vestec 8,75 km 2010

513 Vestec – Lahovice 8,34 km 2010

514 Lahovice – Slivenec 6,03 km 2010

515 Slivenec – Třebonice 7,41 km 1983

516 Třebonice – Řepy 3,3 km 2000

517 Řepy – Ruzyně 2,51 km 2001

518 Ruzyně – Suchdol 9,4 km ?

519 Suchdol – Březiněves 6,68 km ?

520 Březiněves – Satalice 13,15 km ?

ZDROJ: MAGISTRÁT HLAVNÍHO MĚSTA PRAHY

Pražský deník

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna