Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) řekl: Nechat Pražany 20 let umírat je špatně

■ Opravdu Praha zakáže kamiónům delším než 12 metrů vjezd na své území?

Ten plán původně nebyl spojován se stavbou 511 Pražského okruhu, s úsekem propojujícím dálnici D 1 a hradeckou D 11. Nečekal jsem ale, že stát nezvládne přípravu výstavby. Museli jsme proto bohužel zrychlit přípravu vyhlášky vedoucí k zákazu pro auta nad 12 metrů délky. Protože ministr pro životní prostředí Richard Brabec (ANO) nebyl schopen zabezpečit možnost výstavby, musíme ochránit zdraví a život Pražanů a rychle jednat.

■ Proti stavbě 511 je odpor. Základní argument proti ní zní, že okruh má vést kolem Prahy. Proč město stále prosazuje variantu kolem Běchovic?

Praha neprosazuje variantu kolem Běchovic, ale trasu, která bude nejrychleji zhotovená. Stavba 511 je v územním plánu i v zásadách územního rozvoje Prahy, které jsme u soudu uhájili bez problémů. Je to nejrychlejší cesta, jak ulevit statisícům Pražanů od kamiónů. Přijde mi zvláštní, jestli paní Miloslava Pošvářová říká polopravdy a bojuje proti dlouho připravované stavbě, projednávané s obcemi, občany. Většina starostů i městských částí stavbu podporuje. Navazuje na již existující okruh kolem Prahy i na část okruhu mezi Běchovicemi a Černým Mostem. Má odvést kamiónovou a tranzitní dopravu z širšího centra Prahy.

■ Černý Most je v Praze. Proč trvat na plánu okruhu z 60. let 20. století, když zde ještě neexistovala zástavba?

Tento laciný argument používá předseda zelených Matěj Stropnický a někteří další. Je jedno, jestli je plán z 60., 90. nebo jakých let. Musíme si uvědomit, že i ve středních Čechách žijí lidé, normální lidé jako Pražané. Ta silnice prostě někde vést musí. Je potřebná. Sebestředný pražský pohled dát ji do středních Čech, bude to tam lepší, je špatný.

Přijde mi zvláštní, že proti této stavbě brojí starostové městských částí, které s tím nemají nic společného, jako je Suchdol. Neprojednává se okruh kolem Prahy, projednává se stavba, která má zlepšit zdraví Pražanů. Studie ukazují, že se kvůli dopravní situaci na Spořilově rodí více chronicky nemocných dětí a u nemocných je vyšší pravděpodobnost nádorů. Nechápu hyenistický přístup některých lidí vůči této stavbě.

■ Jenže stavbu 511 se nepodařilo prosadit dvacet let. Není tedy namístě diskutovat o jiné variantě?

Není a nejde o to, že by se dvacet let neprosadila. Stát neměl finanční prostředky na to, aby mohl začít stavět všechny dopravní stavby. Ministři dopravy v minulosti byli převážně z Vysočiny nebo z Moravy. Posilovali dopravní síť na Moravě, což bylo důležité pro hospodářství. Připravenost 511 nebyla taková jako u jiných staveb. V posledních letech jsme to ale odpracovali. Projekt se upravil tak, aby vznikly protihlukové valy a zdi, aby se rozšířil zelený pás, stromy.

Drtivá většina městských částí kolem stavby s tím souhlasí, podporují to také další, v nichž se zvýší kvalita života. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) jako investor natočilo spot o variantní trase středními Čechami, podotkl bych, že zajímavé může být vlastnictví pozemků. Video ukazuje, že bychom museli bourat rodinné domy a další zástavbu. Opravdu není řešení někam okruh přeložit. Hypotéza, že dvacet let nebudeme stavět, znamená, že dvacet let necháme umírat lidi v Praze, a to je špatně. ¨

■ Když se změnil projekt, neměl by se znovu vyhodnotit vliv na životní prostředí EIA? Stará EIA je z roku 2002 a výhrady k ní trvají.

Projekt se nezměnil jako celek, dořešila se jen opatření, která se týkají hluku. Je to běžný postup. Nemůžeme přece nyní říci, že lidé, kteří dříve dělali EIA, byli hloupí. Zjevně odpovídala pravidlům. EU neustále modernizuje předpisy, ale měla by přece uznat, že projekt podle jejích tehdejších pravidel má mít právoplatnost i nadále.

■ Zmíněná bývalá šéfka kontroly ŘSD Miloslava Pošvářová chce nechat policii prošetřit vazbu naplánování stavby 511 na skupování pozemků. Nemyslíte, že v tom může být zakopaný pes?

Nemyslím si o tom vůbec nic. Je to věc státu, ŘSD je státní instituce. Jestli se děly nepravosti na úrovni státu, nechť je to prošetřeno a policie nechť potrestá všechny viníky, jestliže tomu tak bylo. Praha není investorem, neřešila tyto pozemky, pouze to, aby Pražané měli lepší podmínky a aby byla odvedena tranzitní doprava.

Zdroj: Právo

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna