Spotřeba energie má pomoci tramvajím

Snaha města a dopravního podniku prodloužit tramvajové trati má různá úskalí. Jednoznačným argumentem pro jsou ovšem data o energetické spotřebě, důležitá kvůli závazku snížit spotřebu fosilních paliv.

Čísla, která dal dohromady technický ředitel dopravního podniku Jan Šurovský, jsou hrozivá. Uvedl je na konferenci věnované projektu Smart Prague.

Na celkové spotřebě energie se doprava v Česku podílí z 22 procent, přičemž 97 procent energie pro dopravu využívá ropu a její náhražky. Podíl elektřiny klesl na tři procenta, v jednotkách energie to představuje 0,6 kWh (kilowatthodiny) na člověka a celý den. Podobné číslo, spotřeba 0,5 kWh, se váže na jediný kilometr, který jedna osoba urazí po Praze autem. S přibližně stejnou spotřebou energie jezdí tedy jeden člověk buď den elektrickým vlakem po republice, nebo kilometr autem po Praze.

Spotřeba energie u veřejné dopravy po metropoli je mnohonásobně nižší než u aut. Nejméně energie zatím polyká metro před železnicí ve městě a tramvajemi, všechny jsou ale hluboko pod 0,1 kWh na osobu a kilometr.

Dlouhodobá statistika ukazuje, že více než tramvaje se dosud rozvíjela autobusová doprava. Autobusy nejsou zdaleka tak ekologické, ačkoli jasně předstihnou ve spotřebě energie (asi 1,5 kWh) na člověka a kilometr individuální jízdu autem.

„V posledních letech roste podíl autobusů, jsou flexibilnější,“ řekl Šurovský. Dopravce prostě nasadí autobusy tam, kam se lidé nedostanou metrem ani tramvají, jen autem. Tramvajová síť by se však mohla rozvíjet, zdroje by se například v operačním programu Doprava 2 měly najít.

Diskuse a sliby

Jenže za poslední léta se položilo asi 700 metrů tramvajových koleje pouze k Podbabě, o ostatních tratích se jen diskutuje. Dávno před tím se koleje prodloužily do Radlic.

Dráha       Dáha Podbaba

Kolejiště z Vítězného náměstí do Nádraží Podbaba. Náhledový obrázek: Nová tramvajová smyčka Podbaba.

Foto: František Cinger

Dopravní podnik má přitom už dlouho 12 projektů nových tratí. Každý ovšem naráží na problém. Návrh prodloužit tramvaj z Barrandova ke Slivenci čelil kritice kvůli tomu, že by končil na poli, kde chce stavět developer satelit.

Lidé se bouřili proti plánu prodloužit tramvaj z konečné v Divoké Šárce Vlastinou ulicí na Dědinu. Město se snaží námitkám vyjít všemožně vstříc, slibuje zachovat stromy a parkování i to, že na sídliště nepustí nová auta (s vysokou spotřebou energie). Prodloužení tramvajové trati z Modřan do Libuše naráželo mimo jiné na plány postavit novou linku metra D do stejných končin města. Podle dopravního podniku lze ale obě stavby koordinovat a tramvaj prodloužit už v předstihu před metrem.

Náskok autobusů před tramvajemi by se podle slov Šurovského mohl zvrátit už letos.

„Čekám pozitivnější trend v roce 2016 po reorganizaci tramvajové dopravy v srpnu,“ poznamenal Šurovský.

Auty se po Praze přepravuje trochu více než polovina lidí. Spolknou přitom přibližně 88 procent z celkového koláče spotřeby energie dopravou v metropoli. Více než pětinu cestujících odveze metro, zhruba osminu tramvaje, osminu autobusy a asi čtyřicetinu z přepravních výkonů v metropoli obstará železnice. Potřebují na to dohromady necelých 12 procent z celkové spotřeby energie.

 

Plány na nové tratě

Divoká Šárka–Dědina

Podbaba–Suchdol

Zlíchov–Dvorce (Dvorecký most)

ulice Na Florenci

Kobylisy–Bohnice

Pankrác–Budějovická

Chodov–Spořilov–Háje

Barrandov–Slivenec

Vypich–Plzeňská Kukulovou ulicí
Modřany–Libuš

Počernická ulice

smyčka v depu Hostivař

 

Zdroj: Právo

https://cs.wikipedia.org/wiki/Tramvajov%C3%A1_tra%C5%A5_V%C3%ADt%C4%9Bzn%C3%A9_n%C3%A1m%C4%9Bst%C3%AD_%E2%80%93_N%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD_Podbaba

 

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna