Ilustrační foto. Redakce SN.

Tramvajemi jezdí i navzdory prodloužení metra A do Motola více lidí

 Počátkem listopadu 2016 proběhl celosíťový průzkum tramvajových linek, který poskytl podrobná data o tom, kolik cestujících během typického pracovního dne využívá k cestám Prahou tento druh dopravy. Ukazuje na měnící se zájem lidí o společnou dopravu. Stanice Hradčanská, například, absorbovala o víc než 4% cestujících více.

Sčítači byli přítomni v 5 828 denních tramvajových spojích, které v období od 6 do 23 hodin přepravily celkem 1 069 863 cestujících.

Srovnání celkového počtu přepravených osob s daty z předchozích průzkumů je obtížné, protože v letech 2011, 2014 i 2016 byly průzkumy prováděny vždy v době, kdy probíhala nějaká výluka.  Průzkum v roce 2016 byl ovlivněn ještě dvěma dalšími faktory. Po změnách realizovaných v srpnu minulého roku přibyla řada přímých spojení, tedy ubyla část nutných přestupů a tím i počet cest, které cestující vykonají.

 

Vlivem otevření nového úseku metra A směrem do Motola přešlo do podzemní dráhy 11 022 cestujících v oblasti Evropské ulice a 7 798 lidí z okolí tratě na Petřiny.

 

„Očekávali jsme, že by právě kvůli prodloužení metra A na Praze 6 mohl průzkum ukázat mírný pokles počtu přepravených osob, nicméně ten nenastal. Tramvaje ve zbytku sítě tento úbytek dorovnaly a ještě přepravily o dalších téměř 19 tisíc lidí denně navíc, což je velmi dobrá zpráva. Cílem totiž je, aby ekologickou kolejovou dopravu využívalo co nejvíce cestujících,“ říká náměstek primátorky a radní hl. m. Prahy pro oblast dopravy Petr Dolínek.

Při nezahrnutí území Prahy 6 ovlivněného metrem tramvaje oproti roku 2014 dokázaly v rámci celé sítě přepravit v pracovní den od 6 do 23 hodin o 37 587 cestujících více (+3,58 %). Při zahrnutí území Prahy 6 narostl počet přepravených cestujících oproti předchozímu průzkumu absolutně o 18 767 (+1,79 %).

Nárůst počtu cestujících i přes jejich částečný přesun do nového úseku metra nám napovídá, že změny tramvajové sítě provedené v srpnu loňského roku dokázaly již dva měsíce po jejich provedení přilákat do tramvajové dopravy další uživatele,“ dodává ředitel ROPID Petr Tomčík.

„Výsledky z pravidelných přepravních průzkumů jsou pro nás důležitou zpětnou vazbou. Listopadový průzkum nám potvrdil, že zájem cestujících o cestování pražskými tramvajemi i nadále roste. Naší snahou bude i nadále udržet vysoký komfort cestování našimi dopravními prostředky,“ doplňuje dopravní ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy Ladislav Urbánek.

 

ZAJÍMAVÉ ÚDAJE Z PRŮZKUMU TRAMVAJÍ 2016

(uvedená srovnání jsou vždy s průzkumem z roku 2014)

Celkový počet přepravených osob (pracovní den 6:00 – 23:00 hodin):

  • 1 069 863 (nárůst o 1,78 % absolutně, při nezahrnutí okolí metra na Praze 6 nárůst o 3,58 %)

Linky s největším počtem cestujících (počet přepravených osob na lince za celé období průzkumu):

  • 22 118 075 cestujících (-11,3 % vlivem posílení Ječné ulice linkou 6)
  • 9 101 226 cestujících (-9,4 % vlivem posílení Seifertovy ulice linkou 15)
  • 10 65 520 cestujících (-1,0 %)
  • 26 58 548 cestujících (-15,1 % vlivem posílení Seifertovy ulice linkou 15)
  • 16 54 891 cestujících (+3,6 %)

 Nejvíce využívané linky (průměrný počet cestujících, kteří nastoupí do jednoho spoje linky):

  • 24 274 cestujících (+80,3 %, vlivem provozu linky jen v období vyšší poptávky)
  • 10 265 cestujících (beze změny)
  • 22 258 cestujících (-9,8 %)
  • 26 250 cestujících (-15,0 %)
  • 16 233 cestujících (+6,9 %)

Nejvytíženější zastávky a uzly:

  • Anděl 83 480 cestujících (+6,6 %, bez lokality Na Knížecí)
  • Karlovo náměstí      73 790 cestujících (+5,1 %, včetně zast. Novoměstská radnice a Moráň)
  • P. Pavlova 65 552 cestujících (+3,8 %, včetně zastávek v Bělehradské ulici)
  • Palmovka 54 688 cestujících (+4,7 %)
  • Hradčanská             44 184 cestujících (+4,3 %)

Počet přepravených osob v nejvytíženějších úsecích

  • Karlovo náměstí – I. P. Pavlova 84 731 cestujících (+14 %)
  • Václavské náměstí – Jindřišská     78 578 cestujících (+11 %)
  • P. Pavlova – Náměstí Míru             65 400 cestujících (+2 %)
  • Národní divadlo – Národní třída 65 128 cestujících (-2 %)
  • Hlavní nádraží – Husinecká 60 739 cestujících (+8 %)

Počet přepravených osob na dalších vybraných úsecích

  • Náměstí Míru – Jana Masaryka 38 109 cestujících (+3 %)
  • Zborovská – Palackého náměstí 46 229 cestujících (+10 %)
  • Lotyšská – Vítězné náměstí 19 002 cestujících (+19 %)
  • Bruselská – I. P. Pavlova 19 952 cestujících (+22 %)
  • Nádraží Vršovice – Otakarova 25 827 cestujících (+33 %)

Vývoj kapacitní nabídky a počtu cestujících na vybraných tramvajových radiálách 

  • Sídl. Petřiny – Vozovna Střešovice            nabídka klesla o 34 %, poptávka klesla o 40 %
  • Divoká Šárka – Dejvická nabídka klesla o 13 %, poptávka klesla o 34 %
  • Sídl. Modřany – Nádraží Braník nabídka vzrostla o 8 %, poptávka vzrostla o 6 %
  • Sídl. Barrandov – Smíchovské nádr. nabídka vzrostla o 13 %, poptávka vzrostla o 16 %
  • Nádraží Vysočany – Balabenka nabídka vzrostla o 93 %, poptávka vzrostla o 43 %

Úseky, kde došlo k největšímu zlepšení z pohledu průměrného vytížení spojů

  • Olšanské náměstí – Flora ve špičkách ze 103 % na 41 %
  • Jindřišská – Hlavní nádraží ve špičkách z 97 % na 67 %
  • Hlavní nádraží – Olšanské náměstí ve špičkách z 84 % na 74 %
  • P. Pavlova – Karlovo náměstí dopoledne a kolem poledne ze 76 % na 66 %

Průměrná délka jedné cesty tramvají

  • 2,87 km (délka jedné cesty se oproti roku 2014 prodloužila o cca 100 metrů, tedy o 3,2 %)

 

Filip Drápal, tiskový mluvčí ROPID

 

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna