Tramvajemi jezdí i navzdory prodloužení metra A do Motola více lidí
Počátkem listopadu 2016 proběhl celosíťový průzkum tramvajových linek, který poskytl podrobná data o tom, kolik cestujících během typického pracovního dne využívá k cestám Prahou tento druh dopravy. Ukazuje na měnící se zájem lidí o společnou dopravu. Stanice Hradčanská, například, absorbovala o víc než 4% cestujících více.
Sčítači byli přítomni v 5 828 denních tramvajových spojích, které v období od 6 do 23 hodin přepravily celkem 1 069 863 cestujících.
Srovnání celkového počtu přepravených osob s daty z předchozích průzkumů je obtížné, protože v letech 2011, 2014 i 2016 byly průzkumy prováděny vždy v době, kdy probíhala nějaká výluka. Průzkum v roce 2016 byl ovlivněn ještě dvěma dalšími faktory. Po změnách realizovaných v srpnu minulého roku přibyla řada přímých spojení, tedy ubyla část nutných přestupů a tím i počet cest, které cestující vykonají.
Vlivem otevření nového úseku metra A směrem do Motola přešlo do podzemní dráhy 11 022 cestujících v oblasti Evropské ulice a 7 798 lidí z okolí tratě na Petřiny.
„Očekávali jsme, že by právě kvůli prodloužení metra A na Praze 6 mohl průzkum ukázat mírný pokles počtu přepravených osob, nicméně ten nenastal. Tramvaje ve zbytku sítě tento úbytek dorovnaly a ještě přepravily o dalších téměř 19 tisíc lidí denně navíc, což je velmi dobrá zpráva. Cílem totiž je, aby ekologickou kolejovou dopravu využívalo co nejvíce cestujících,“ říká náměstek primátorky a radní hl. m. Prahy pro oblast dopravy Petr Dolínek.
Při nezahrnutí území Prahy 6 ovlivněného metrem tramvaje oproti roku 2014 dokázaly v rámci celé sítě přepravit v pracovní den od 6 do 23 hodin o 37 587 cestujících více (+3,58 %). Při zahrnutí území Prahy 6 narostl počet přepravených cestujících oproti předchozímu průzkumu absolutně o 18 767 (+1,79 %).
Nárůst počtu cestujících i přes jejich částečný přesun do nového úseku metra nám napovídá, že změny tramvajové sítě provedené v srpnu loňského roku dokázaly již dva měsíce po jejich provedení přilákat do tramvajové dopravy další uživatele,“ dodává ředitel ROPID Petr Tomčík.
„Výsledky z pravidelných přepravních průzkumů jsou pro nás důležitou zpětnou vazbou. Listopadový průzkum nám potvrdil, že zájem cestujících o cestování pražskými tramvajemi i nadále roste. Naší snahou bude i nadále udržet vysoký komfort cestování našimi dopravními prostředky,“ doplňuje dopravní ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy Ladislav Urbánek.
ZAJÍMAVÉ ÚDAJE Z PRŮZKUMU TRAMVAJÍ 2016
(uvedená srovnání jsou vždy s průzkumem z roku 2014)
Celkový počet přepravených osob (pracovní den 6:00 – 23:00 hodin):
- 1 069 863 (nárůst o 1,78 % absolutně, při nezahrnutí okolí metra na Praze 6 nárůst o 3,58 %)
Linky s největším počtem cestujících (počet přepravených osob na lince za celé období průzkumu):
- 22 118 075 cestujících (-11,3 % vlivem posílení Ječné ulice linkou 6)
- 9 101 226 cestujících (-9,4 % vlivem posílení Seifertovy ulice linkou 15)
- 10 65 520 cestujících (-1,0 %)
- 26 58 548 cestujících (-15,1 % vlivem posílení Seifertovy ulice linkou 15)
- 16 54 891 cestujících (+3,6 %)
Nejvíce využívané linky (průměrný počet cestujících, kteří nastoupí do jednoho spoje linky):
- 24 274 cestujících (+80,3 %, vlivem provozu linky jen v období vyšší poptávky)
- 10 265 cestujících (beze změny)
- 22 258 cestujících (-9,8 %)
- 26 250 cestujících (-15,0 %)
- 16 233 cestujících (+6,9 %)
Nejvytíženější zastávky a uzly:
- Anděl 83 480 cestujících (+6,6 %, bez lokality Na Knížecí)
- Karlovo náměstí 73 790 cestujících (+5,1 %, včetně zast. Novoměstská radnice a Moráň)
- P. Pavlova 65 552 cestujících (+3,8 %, včetně zastávek v Bělehradské ulici)
- Palmovka 54 688 cestujících (+4,7 %)
- Hradčanská 44 184 cestujících (+4,3 %)
Počet přepravených osob v nejvytíženějších úsecích
- Karlovo náměstí – I. P. Pavlova 84 731 cestujících (+14 %)
- Václavské náměstí – Jindřišská 78 578 cestujících (+11 %)
- P. Pavlova – Náměstí Míru 65 400 cestujících (+2 %)
- Národní divadlo – Národní třída 65 128 cestujících (-2 %)
- Hlavní nádraží – Husinecká 60 739 cestujících (+8 %)
Počet přepravených osob na dalších vybraných úsecích
- Náměstí Míru – Jana Masaryka 38 109 cestujících (+3 %)
- Zborovská – Palackého náměstí 46 229 cestujících (+10 %)
- Lotyšská – Vítězné náměstí 19 002 cestujících (+19 %)
- Bruselská – I. P. Pavlova 19 952 cestujících (+22 %)
- Nádraží Vršovice – Otakarova 25 827 cestujících (+33 %)
Vývoj kapacitní nabídky a počtu cestujících na vybraných tramvajových radiálách
- Sídl. Petřiny – Vozovna Střešovice nabídka klesla o 34 %, poptávka klesla o 40 %
- Divoká Šárka – Dejvická nabídka klesla o 13 %, poptávka klesla o 34 %
- Sídl. Modřany – Nádraží Braník nabídka vzrostla o 8 %, poptávka vzrostla o 6 %
- Sídl. Barrandov – Smíchovské nádr. nabídka vzrostla o 13 %, poptávka vzrostla o 16 %
- Nádraží Vysočany – Balabenka nabídka vzrostla o 93 %, poptávka vzrostla o 43 %
Úseky, kde došlo k největšímu zlepšení z pohledu průměrného vytížení spojů
- Olšanské náměstí – Flora ve špičkách ze 103 % na 41 %
- Jindřišská – Hlavní nádraží ve špičkách z 97 % na 67 %
- Hlavní nádraží – Olšanské náměstí ve špičkách z 84 % na 74 %
- P. Pavlova – Karlovo náměstí dopoledne a kolem poledne ze 76 % na 66 %
Průměrná délka jedné cesty tramvají
- 2,87 km (délka jedné cesty se oproti roku 2014 prodloužila o cca 100 metrů, tedy o 3,2 %)
Filip Drápal, tiskový mluvčí ROPID