Diskuse: Městský kruh lze dostavět levněji s posílením MHD a vlaků, říká sdružení
Severovýchodní část pražského městského okruhu lze podle sdružení Automat dostavět levněji, když bude posílena městská hromadná doprava a železnice. Podle města má úsek mezi Holešovičkami a Jižní spojkou, pracovně nazývaný Blanka 2, stát 50 miliard korun. Sdružení navrhuje variantu odhadovanou na 30 miliard, řekl ČTK jeho dopravní expert Vratislav Filler.
Návrh Automatu oproti návrhu města nepočítá s navyšováním dopravní kapacity, auta by se jen převedla z centra na okruh. Stačily by tak užší silnice podobné městským bulvárům se dvěma jízdními pruhy v každém směru.
„Namísto mimoúrovňových křižovatek včetně plánované podzemní by byla úrovňová křížení,“ uvedl Filler.
Trasa okruhu by vedla po Kbelské, Průmyslové, Spojovací a Nové Dřevčické, plánovaný tunel pod Jarovem by sdružení zachovalo.
Chybějící přepravní kapacitu by podle návrhu Automatu nahradily posílené vlakové spoje a MHD.
Železniční linka, která jezdí o víkendu mezi Roztoky, Holešovicemi a Hostivaří, by jezdila ve všední dny každých 15 minut.
Pro autobusy jezdící mezi Vysočany a Skalkou chce Automat vyhrazený pruh, počítá také s novou tramvajovou tratí z Jižního Města přes Vršovice na Želivského.
„Všechno jsou to plány, které už na úrovni města existují. My je jen propojujeme,“ řekl Filler. Třicet miliard korun, které odhaduje za svou variantu Automat, by šly jen na úpravy silnic, se kterými počítá i magistrátní návrh.
„Navazující úpravy železnice a MHD by stejně bylo nutné udělat i v případě Blanky 2, jen by nebyly tak využívané,“ doplnil Marek Bělor z Automatu.
Ušetřit by se mělo na menším počtu tunelů, zúžení silnic a zrušení mimoúrovňových křižovatek. Nejnovější součástí městského okruhu je šestikilometrový tunelový komplex Blanka, který stál 43 miliard korun a otevřený byl v roce 2015. Doplnil starší Zlíchovský a Strahovský tunel a Mrázovku.
Vnitřní městský okruh tvoří i část Strakonické ulice, Barrandovský most a téměř sedmnáctikilometrová Jižní spojka a Štěrboholská radiála. Zbývá dokončit soubor tří staveb východní části okruhu v úseku Pelc – Tyrolka – Balabenka – Štěrboholská radiála, takzvaná Libeňská spojka a Radlická radiála. Jejich stavba ale ještě nezačala.
Dostavba městského a zejména vnějšího Pražského okruhu je podle odborníků největší prioritou města. Celý vnější okruh měří asi 80 kilometrů, v provozu je zhruba polovina. U mnoha míst není shoda na tom, kudy okruh povede.
Zdroj: prazskypatriot.cz