Co si přejí Pražané a co chce magistrát? A jak by měla vypadat Praha v roce 2030?

Největší prioritou Prahy do roku 2030 je dokončení vnitřního Městského okruhu a vybudování přímého spojení na letiště. Naopak převod Nemocnice Na Bulovce do majetku města a výstavba nových pavilonů v zoo, nejsou pro metropoli důležité. A jak to vidí Pražané? Exkluzivní průzkum Blesku: Porovnali jsme plány magistrátu s názory Pražanů.

Hlavní město se má do roku 2030 zaměřit hlavně na zlepšení dopravy a rozšíření projektu SMART Cities, který díky chytrým nápadům, jako např. bezkontaktní placení v MHD, ulehčuje občanům život. Vyplývá to z analýzy společnosti Deloitte, která zkoumala 25 nejčastěji diskutovaných investic Prahy a seřadila je podle souladu se strategickým plánem hlavního města schváleným na konci roku 2016. Blesk pak udělal průzkum mezi Pražany, jak vidí budoucnost metropole oni, a kupodivu se názory občanů a magistrátu příliš neliší.

Primátorka Adriana Krnáčová je spokojená „Jsem ráda, že to vyšlo takto, vy protože se to v podstatě shoduje s mými s i prioritami. Praha se musí rozvíjet, a to bez z dokončeného Městského okruhu, metra D a dostavby Pražského okruhu půjde jen velmi obtížně,“ řekla.

 

PRIORITY MAGISTRÁTU DO ROKU 2030

  1. Dokončení vnitřního Městského okruhu
    2. Vybudování přímého spojení z centra na Letiště Václava Havla
    3. SMART Cities
    4. Dokončení vnějšího Pražského okruhu
    5. Vybudování nové trasy metra D
    6. Dokončení protipovodňové ochrany
    7. Rekonstrukce a výstavba pražských mostů
    8. Výstavba nových záchytných parkovišť
    9. Oprava a revitalizace Václavského náměstí
    10. Rekonstrukce Výstaviště Praha a
    11. Obchvat Vítězného náměstí

 

 


  1. Modernizace Ústřední čistírny odpadních vod
    13. Výstavba nové koncertní síně
    14. Výstavba nových tramvajových tratí
    15. Revitalizace Karlova náměstí
    16. Revitalizace Vítězného náměstí tí
    17. Výstavba nových základních a mateřských škol
    18. Výstavba nových sportovních zařízení
    19. Modernizace technické infrastruktury
    20. Výstavba národní knihovny
    21. Revitalizace pražské magistrály y
    22. Vytvoření holdingu, který by řídil společnosti ve vlastnictví Prahy
    23. Výstavba nové budovy Magistrátu hl. m. Prahy
    24. Výstavba nových pavilonů Zoo Praha
    25. Převod Nemocnice Na Bulovce do majetku města

JAK TO VIDÍ PRAŽANÉ?
Přejí si dokončení vnějšího Pražského okruhu! Stavba nové radnice může počkat.

Anketu mezi obyvateli Prahy provedla společnost Stem/Mark. Zúčastnilo se jí celkem 2000 lidí různých věkových kategorií.

CO LIDÉ CHTĚJÍ
1. Vnější Pražský okruh 96,8 %
2. Vnitřní Městský okruh 94 %
3. Modernizaci Ústřední čistírny vod 91,2 %
4. Modernizaci technické infrastruktury 89,4 %
5. Záchytná parkoviště 89,3 %

CO LIDÉ NECHTĚJÍ
1. Výstavbu nové budovy magistrátu
2. Výstavbu nové koncertní síně 83,7 %
3. Vytvoření městského holdingu 66,3 % 54 %
4. Převod Bulovky do majetku 46,4 města %
5. Výstavbu nové národní 46,3 knihovny %

10 kilometrů chybí k dostavbě vnitřního Městského okruhu. Aktuálně je postaven úsek z Troji přes tunelový komplex Blanka, Strahovský tunel, tunel Mrázovka, Barrandovský most a Jižní spojku, za níž provizorně pokračuje po začátku Štěrboholské radiály. Plánovaná délka je 32,1 km, v provozu je v současné době 22 km. Ve východní části se počítá s výstavbou tunelu označovaného jako Blanka 2. Dále je v plánu výstavba pražských radiál, konkrétně Radlické radiály, Břevnovské radiály a Libeňské spojky. Jejím dokončením se zlepší nejen průjezdnost, ale i ovzduší v centru Prahy.

33 miliard korun má stát nová rychlodráha do Kladna ryc s připojením na Letiště Václava připoje Havla. Modernizovaná trať povede z Masarykova nádraží a v celém úseku by měla být dvoukolejná a elektrifikovaná, ve špičce na ni bude možné vypravit až 6 párů osobních a spěšných vlaků za hodinu. Letiště hraje klíčovou roli v zájmu zahraničních investorů, ale i turistů, kteří do Prahy a celé ČR přináší ekonomické výdělky.

 

Letadla, součást suchdolského života

300 milionů korun ročně chce k Praha investovat do chytrých i popelnic, do kterých se vejde až 4krát víc odpadků a samy upozorní, že potřebují odpad vyvézt.

Projekt SMART Cities neboli chytrá města se snaží pomocí inovativních měst nápadů zvýšit kvalitu života obyvatel. Patří mezi ně například tel. bezkontaktní platby v MHD, nabíjecí stanice pro elektromobily nebo digitalizace úřadů.

 

 

ZATÍM POSTAVENA MÉNĚ NEŽ POLOVINA OKRUHU

39 kilometrů má v současné době vnější Pražský okruh. Po dokončení by měl vytvořit obchvat Prahy s celkovou délkou 83 kilometrů. Chybí tak dostavět ještě více než jeho polovinu. Nedokončené trasy jsou Běchovice – D1, Ruzyně – Suchdol, Suchdol – ol Březiněves, Březiněves Satalice. Okruh výrazně přispěje ke zvýšení bezpečnosti na silnicích a ke zlepšení životního prostředí jak v metropoli, tak i ve Středočeském kraji.

 

Kamýcká ulice, budoucí přivaděč Pražského okruhu?

6 let by měla trvat výstavba nové trasy metra D. Povede z náměstí Míru do depa Písnice, epa bude stát 51 miliard korun a hotová by měla být v roce 2022. Nová trať výrazně přispěje ke zlepšení dopravní dostupnosti na území jižního okraje Prahy a sníží počet automobilů na silnicích.

NA KONCI ŽEBŘÍČKU SKONČILY Převod Bulovky

„Nemocnice Na Bulovce je plně funkční a její převod do majetku města je spíše politickým rozhodnutím, které bude mít na fungování zařízení minimální vliv a život obyvatel zásadně neovlivní,“ vysvětluje Michal Melč ze společnosti Deloitte.

Zoo Praha Pražská zoo patří mezi nejlepší na světě a její další rozvoj je samozřejmě žádoucí. „Z hlediska zásadních priorit metropole je však hodnocena spíše jako nevýznamná,“ tvrdí Melč.
Budova magistrátu „Nová budova magistrátu nemá z pohledu priorit výrazný přínos. Naopak se ta současná jeví díky lokaci jako vhodnější,“ upozorňuje Melč.

 

NEJVĚTŠÍ PROBLÉMY

MHD

V oblasti tramvajové dopravy je to zejména zhoršená plynulost provozu v centru města, především v úseku I. P. Pavlova – Karlovo náměstí – Palackého náměstí/Lazarská. Vysoká intenzita spojů a vzájemné zdržování tramvají je důsledkem rušení tramvajových tratí v centru v 70. a 80. letech. Autobusovou dopravu zase nejvíce tíží okolí Barrandovského mostu a Vítězného náměstí.

DOPRAVA

Největší problém činí již zmiňovaný nedokončený Pražský okruh. Hlavně těžká kamionová doprava je nyní nucena zajíždět až na hranu širšího centra, kde za sebou zanechává negativní dopady v podobě spalin a hluku. Jeho dokončení vyřeší ty největší problémy.

 

Suchdolská radnice.

CYKLISTIKA

Cyklisty trápí chybějící vyhrazené pruhy na důležitých komunikacích. Časté vyznačování jednosměrných silnic bez možnosti průjezdu cyklistů v protisměru. Velké množství drobných přerušení, která ovšem výrazně snižují předvídatelnost trasy.

CO METROPOLI CHYBÍ?

Institut plánování a rozvoje vytváří speciální mapu, ve které bude zaznamenáno, co metropoli chybí.

„Jedná se o infrastrukturu jako vodovody, plynovody, rozvodné sítě nebo parkovací místa,“ řekl Blesku mluvčí magistrátu Vít Hofman. Hotova by měla být letos v říjnu.
Zdroj: Blesk

Foto: František Cinger

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna