Tramvaj do Suchdola může dostat zelenou

Z Podbaby až na konec Suchdola se může vyšplhat tramvajová trať. Dlouho diskutovaný plán dostává jasné obrysy, potřebná změna územního plánu může být letos schválena.

S nelehkým úkolem, jak pět kilometrů dlouhou trať proplést po vltavském břehu a do kopce, se poprali architekti.

V platném územním plánu se nebudou vytyčovat jen nové koleje, jde o širší území. U zatáčky z Podbabské do Kamýcké ulice pětitisícovou čtvrť, nový Sedlec. Detaily se na posledním jednání zabývala gremiální rada Institutu plánování a rozvoje, rozhodovat budou pražští radní a zastupitelé. Detailní návrh pro ně zpracoval architektonický ateliér D3A Jaroslava Zimy a Tomáše Prouzy. Řešili území, které v roce 2002 zatopila Vltava.

 

Rozhodli se břeh nerozšiřovat a z Podbaby k Novému Sedleci vést tramvaj na konstrukci a valu, ve výšce paralelně s železniční tratí. Zároveň by se měnila stopa silnice.

„Namísto mohutného zemního valu vkládáme tramvajovou trať na zastropený tunel. Část automobilové dopravy, respektive ta, která směřuje do centra, by zmizela v novém tunelu,“ popsali návrh autoři. Jen ve směru z města by zůstal jeden jízdní pruh.

Konstrukce na pravidelných sloupech by ponechala prostor pro chodce a cyklisty na jakési galerii podél levého břehu Vltavy, tunel by nebyl celý uzavřený.

„Výsledný dojem možno přirovnat k částečně z boku otevřeným tunelům okolo italského jezera Lago di Garda,“ doufá ateliér D3A. Šlo by vlastně o dva tunely, aby bylo možné se dostat do Lysolají. Ve výhledu je nový tramvajový most do Troje.

 

Od Vltavy

by trať musela překonat

více než 60 výškových metrů

 

Částečně spornou se stala otázka navržené kruhové budovy na Brandejsově náměstí v Suchdole, skrz níž by tramvaj projížděla.

 

Suchdolský starosta Petr Hejl v připomínkách ke změně plánu zejména žádal, aby její součástí byly dostatečně velké plochy pro parkoviště P+R a přestupní terminál hromadné dopravy na konci Suchdola směrem k Horoměřicím. Právě tam má pro tramvaje, které by nahradily současné autobusy, vzniknout nové obratiště.

 

„Na tramvajovou smyčku bychom chtěli uspořádat menší architektonickou soutěž,“ řekla Právu náměstkyně primátorky Petra Kolínská (Trojkoalice, SZ).

Od Vltavy k nové smyčce v Suchdole by trať musela překonat více než 60metrové převýšení, z více než 180 na 250 metrů nad mořem. Podle výpočtů dopravního podniku by to znamenalo stoupání skoro sedm procent. Takové ale v Praze není největší. V Trojské ulici stoupání tramvaje přesahuje osm procent.

Kvůli možnosti nové zástavby v Novém Sedleci žádal magistrátní odbor ochrany prostředí o vyhodnocení vlivů na životní prostředí.

Na vedení trati Novým Sedlecem a jeho zástavbou by se město muselo dohodnout podle Kolínské s vlastníky pozemků, na nichž leží různé haldy. Vlastníků je více a patří k nim i významná developerská společnost. Památkáři a ministerstvo kultury v místě očekávají nálezy z doby bronzové a halštatské.

V Praze je nyní přes 142 kilometrů tramvajových kolejí, ročně je využije přes 360 miliónů cestujících. Naposledy se prodlužovala tramvajová trať do Podbaby, předtím se neodehrálo dlouho nic. Plánů na nové tramvajové trati je mnoho, jen některé však vyhovují současnému znění územního plánu.

 

Zdroj: foto i text Právo

 

Váš komentář ( 1 )

  1. / Odpovědětjohan.bohun@sez
    Kdy to bude nový tramvajová trať bude hotový.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna