Historicky nejdelší autobus v pražské MHD - 24,785 m dlouhý Van Hool AGG300. Foto: twitter DPP.

Praha vybírá, který z obrů bude vozit cestující na letiště

Dopravní podnik otestuje další z velkokapacitních autobusů, které zajistí dopravu na letiště. Příští rok jich chce pořídit patnáct.

Rychlá železniční dráha na Letiště Václava Havla ještě minimálně příštích šest let stát nebude a autobusová linka, která sváží cestující na metro, už dnes vůbec nestačí. Obzvláště v letních měsících, kdy je příliv turistů největší, kolabuje linka číslo 119, která končí na Nádraží Veleslavín.

Ve špičkách jsou intervaly mezi spoji pouhé tři minuty, přesto je to málo. Další posilování už neumožňuje kapacita obratišť. Už tak jsou ale náklady na pohonné hmoty i na platy řidičů výrazně vyšší ve srovnání s jinými pravidelnými linkami ve městě. Řešením proto mají být velkokapacitní autobusy, jejichž rozměry nemají v Česku obdoby. A jejich pořízení má na starosti pražský dopravní podnik, který pro tento účel vypíše veřejnou zakázku.

Než se tak ale stane, musí společnost Ropid, která je organizátorem hromadné dopravy ve městě, připravit během podzimu veškeré podklady. Obě městské firmy čekají do konce srpna ještě společná setkání, kde budou řešit jednotlivé parametry, které by měly nové autobusy splňovat. Jde například o jejich kapacitu, výbavu nebo uspořádání interiéru, který bude specifický. Protože většina pasažérů na této lince obvykle cestuje s kufry a dalšími zavazadly, je nutné, aby také oni měli dostatek prostoru. Zatím dopravní podnik obry zkouší v plném provozu, aby se přesvědčil, že budou pro Prahu skutečně vhodní a užiteční. Už na přelomu roku testoval belgický autobus Van Hool AGG300, po nehodě na Evropské třídě ale jeho zápůjčka předčasně skončila.

Nyní dopravní podnik ohlásil, že od konce srpna vyzkouší na čtyři měsíce i podobný vůz MercedesBenz CapaCity L v pětidvéřovém provedení. „Jako operátor tak důležité linky musíme mít jasno, jaké parametry zvolíme pro budoucí pořízení a provoz velkokapacitních autobusů. Proto jsme se rozhodli otestovat autobus v pilotním provozu,“ uvedl generální ředitel dopravního podniku Martin Gillar.

BUSY MAJÍ SLOUŽIT UŽ PŘÍŠTÍ ROK

Hlavní město by si přálo získat nové vozy už pro příští hlavní turistickou sezonu. Vzhledem k tomu, že veřejné soutěže často provázejí průtahy, nechce nikdo slibovat přesné termíny.
Záležet bude nejen na tom, kdy se podaří vybrat vítěze, ale také za jak dlouho poté výrobce autobusy dodá. „Pokud všechno půjde dobře, tak bychom byli rádi, kdyby byly vozy k dispozici do června příštího roku,“ říká tiskový mluvčí společnosti Ropid Filip Drápal. Podle něj by se zakázka měla týkat jedenácti až patnácti kusů, které by kompletně pokryly linku 119.
Praha bude mít na výběr testovaný Mercedes-Benz i belgický Van Hool, do tendru se ale bude moci přihlásit také kdokoliv jiný. Kromě obvyklého nákupu je ve hře také možnost pronájmu nebo pořízení formou operativního leasingu.

Velkokapacitní autobusy na pražských silnicích ale nemají jen klady. Svojí přítomností způsobí jeden nenápadný, avšak podstatný problém. České předpisy totiž povolují u dopravních prostředků maximální délku 18,75 metru, mercedes přitom měří 21 metrů a Van Hool je dokonce ještě o čtyři metry delší. Dopravní podnik si proto musel obstarat krátkodobé výjimky u ministerstva dopravy, aby mohl autobusy vyzkoušet za plného provozu.
Pokud nakonec Praha některé natrvalo získá, bude muset jednou za tři měsíce žádat o povolení pro každý z nich samostatně. Kromě administrativní zátěže to bude mít dopad i na finanční stránku: každá žádost vyjde na šest tisíc korun.

MINISTERSTVU SE NÁPAD NELÍBÍ

Alespoň zpočátku se metropole složitému postupu nevyhne, magistrát však do budoucna hodlá prosadit legislativní změnu, která by nasazení megabusů umožnila i bez speciálního povolení. „Je v tomto směru potřeba zákon upravit, protože požadavky jsou už dnes jiné než v době, kdy vznikal,“ prohlásil náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) už koncem června po jednání radních a dodal, že se v této věci obrátí na ministerstvo dopravy.

Resort se však staví proti a takový krok nepovažuje za reálný. „Limit maximální délky autobusů je v zákoně stanoven kvůli okružním křižovatkám a železničním přejezdům, aby je vozidlo stihlo včas opustit,“ říká mluvčí ministerstva Tomáš Neřold a dodává, že pokud by byl provoz delších autobusů zákonem běžně umožněn, rezignovalo by tak ministerstvo na základní požadavky pro bezpečnost. Resort je ale podle slov mluvčího i nadále připraven Praze udělovat výjimky.

V případě, že se provoz rozměrných autobusů osvědčí, plánuje Praha jejich zavedení i na dalších vytížených linkách. Jít by mělo o spoje číslo 112 z Nádraží Holešovice do zoo, 107 z Dejvické do Suchdola a o linku 136, která spojuje širší centrum s Jižním Městem. „V těchto případech bychom také rádi kapacitu zvýšili, jednalo by se ale o jinou zakázku,“ dodal Drápal.

***

Na trase dlouhých vozů Velkokapacitní autobusy pro spojení s Letištěm Václava Havla

Van Hool AGG300

* Délka: 24 785 mm
* Šířka: 2 550 mm
* Výška: 3 280 mm
* Hmotnost: 35 000 kg
* Kapacita: 182 míst (75 k sezení a 107 k stání)
* Výrobce: SA Van Hool, Belgie

Mercedes-Benz CapaCity L

* Délka: 20 995 mm
* Šířka: 2 550 mm
* Výška: 3 350 mm
* Hmotnost: 32 000 kg
* Kapacita: 191 míst
* Výrobce: EvoBus GmbH, Německo

SOR NB 18

* Délka: 18 750 mm
* Šířka: 2 550 mm
* Výška: 2 750 mm
* Hmotnost: 13 000 kg
* Kapacita: 161 míst (44 k sezení a 117 k stání)
* Výrobce: SOR, Česká republika

* Jedná se o nejrozšířenější kloubový autobus dopravního podniku. Vlastní jich nyní 349.

 

Zdroj: MfD

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna