ilustrační foto

Strahovským tunelem bude jezdit autobus, který spojí Smíchov a Dejvice

Město Praha na několik měsíců vyzkouší autobusovou linku, která by jela ze Smíchova do Dejvic Strahovským tunelem. Důvodem je uzavření výstupu z metra na Anděl a plánovaná výluka tramvají z Újezdu na Malostranskou. S nárůstem počtu spojů nesouhlasí Praha 6.

O rozšíření autobusů do tunelu budou jednat pražští radní v úterý 31. října. Pokud záměr schválí, začne spoj jezdit zhruba do čtrnácti dní a provoz skončí 16. února 2018.

Organizace Ropid, která plánuje pražskou MHD, navrhla tři varianty. Všechny počítají s intervalem deset minut ráno a patnáct minut dopoledne. Autobusy by jezdily pouze od 6 do 20 hodin.

Podle první varianty by autobus číslo 126 jel z terminálu Na Knížecí přes Anděl, Vozovnu Střešovice, Prašný most a Vítězné náměstí na Dejvickou. Náklady na zkušební období by byly asi 1,7 milionu korun, roční potom 12,3 milionu.

Ze Smíchova do Dejvic za deset minut

Cesta ze Smíchova do Dejvic by se zrychlila asi o 9,5 minuty. Problémem je však nedostatečná kapacita některých ulic i terminálu Na Knížecí. S nárůstem počtu spojů na Dejvické navíc nesouhlasí Praha 6.

Druhá varianta počítá se spojem 126, který byl jel z Knížecí na Anděl, dále do stanice Vozovna Střešovice a končil by na Hradčanské. Náklady jsou zhruba stejné jako u první varianty. Nevýhodou je, že by autobus nejel na Dejvickou a přestup na Hradčanské by cestování na Vítězné náměstí prodloužil. Potíží zůstává kapacita terminálu Na Knížecí.

Poslední varianta počítá s úpravou trasy linky 147, která by obsloužila zastávky Na Knížecí, Anděl, Vozovna Střešovice, Prašný most, Vítězné náměstí a Výhledy.

Výhodou je, že nezvýší počet spojů na Vítězném náměstí. Naopak problémem je vytížená ulice Jugoslávských partyzánů, kde by se spoj zpožďoval. Nárůst počtu spojů na křižovatce na Prašném mostě by pak mohl zpožďovat tramvaje ve Svatovítské směrem na Hradčanskou. Náklady ve zkušebním provozu jsou spočítány na 1,4 milionu, roční pak na 10 milionů korun.

O zavedení spoje, který by jezdil tunely městského okruhu, se mluví dlouhodobě, město jej dosud odmítalo jako neopodstatněný. Naposledy záměr odmítl Ropid letos v lednu na jednání magistrátního výboru pro dopravu. Jako důvod zástupci organizace uvedli neefektivnost, bezpečnost, ekologii a nesouhlas některých dotčených městských částí.

Autoři: ČTK, rsr
Zdroj: idnes.cz

 

MfD: 31. 10. 2017

SPORY O TUNELBUSY NEKONČÍ

Strahovským tunelem má vést autobusová linka MHD. Magistrát zatím přesnou trasu nevybral

Tramvaje a autobusy na povrchu, metro pod zemí. Taková rovnice platí v pražské hromadné dopravě už roky. To se ale může nyní částečně změnit. Vedení města dnes bude jednat o zavedení autobusové linky, která povede dva kilometry dlouhým Strahovským tunelem. Cílem je vytvořit rychlé spojení s minimem zastávek mezi pátou a šestou městskou částí.

Společnost Ropid, která je organizátorem hromadné dopravy v metropoli, vytvořila dokument, který navrhuje tři možné trasy. Všechny počítají s cestou ze zastávky Na Knížecí přes Anděl a dále tunelem až k Vozovně Střešovice, dále se ale jejich vedení liší. První trasa míří na Vítězné náměstí a na Dejvickou, druhá varianta počítá s tím, že by autobus zastavil na Vítězném náměstí, následně by ale pokračoval až do zastávky Výhledy v Suchdole.

 

Poslední možnost vychází z předpokladu, že by autobus zastavil u metra na Hradčanské a pro otočení by využil obratiště na nedalekém Špejcharu. Za nejvhodnější považuje Ropid jednu ze dvou variant, které vedou přes Vítězné náměstí. Oproti stávajícím spojům totiž ušetří cestujícím nejvíce času a zároveň se lidé autobusy pohodlně dopraví do centra Prahy 6, kde se v okolí nachází řada obchodů a restaurací, úřad městské části i další přestupní body MHD.

A podobný názor má i radní Prahy 5 pro dopravu Tomáš Homola (DJK). „Preferujeme spojení Anděl – Vítězné náměstí. Linku skrz tunel chceme v každém případě vyzkoušet a následně ji můžeme ještě upravit do definitivní podoby,“ říká Homola. Oba návrhy vedoucí přes Vítězné náměstí však mají také jedno úskalí. V jeho okolí bývá zejména v ranních špičkách velmi hustá automobilová doprava, z ní pak plyne riziko častých zpoždění. Praha 6 proto nechce, aby tudy projížděly další autobusy. Že by u Dejvické měly navíc konečnou, pak radnice přímo odmítá.

 

„Vedení linky přes Vítězné náměstí je velmi komplikované vzhledem ke stupni dopravy, který tady je. Upřednostňujeme trasu na Hradčanskou, která je z pohledu průjezdnosti vhodnější,“ prohlašuje radní šesté městské části pro dopravu Roman Mejstřík (ANO).

Tato varianta je skutečně nejspolehlivější, nicméně její přínos je zároveň nejmenší. Časová úspora je oproti jiným spojům v tomto případě minimální a je otázka, jestli by o linku měli lidé vůbec zájem. Cesta z Anděla na Hradčanskou totiž tramvají číslo 20 trvá patnáct minut, metrem s jedním přestupem to je podobné. Jen těžko se dá předpokládat, že by to autobus tunelem zvládl výrazně rychleji.

 

NA PETŘINY AUTOBUS NEPROJEDE

Přestože Ropid doporučil radě hlavního města vybrat si ze tří konkrétních variant, náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) by rád viděl jako vítěznou ještě zcela jinou trasu.

 

„Osobně peferuji linku z Anděla přes Břevnov a Petřiny. Právě oblast Břevnova lepší propojení s obchodními centry potřebuje nejvíc,“ je přesvědčen Dolínek. I tuto trasu Ropid v minulosti prověřoval, ale nakonec ji zamítl. „Problémem je průjezdnost Radimovy ulice v Břevnově. Pokud by se podařilo udělat nutné úpravy, bylo by i toto řešení vhodné,“ řekl mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Vzhledem k velké různorodosti názorů se na dnešním jednání rady očekává bouřlivá diskuse. K rozhodnutí ale ještě dojít nemusí. Jako pravděpodobnější scénář se jeví, že radní pouze obecně schválí zavedení autobusových linek tunelem a zároveň pověří náměstka Dolínka jednáním o vedení finální trasy s dotčenými radnicemi. I to však bude průlom, protože autobusy hromadné dopravy dosud tunely na Městském okruhu nikdy pravidelně nejezdily.

 

KDO LINKU ZAPLATÍ?

Před případným spuštěním nové linky bude ještě nutné vyřešit dvě zásadní otázky. První z nich se týká financování, protože město musí na spoj vyčlenit peníze ze své kasy, nebo zadat Ropidu, aby našel potřebné prostředky ve svém rozpočtu. Potom však hrozí, že naopak dojde k omezení méně vytěžovaných spojů jinde v Praze. Druhý otazník pak visí nad tím, zda se podaří zajistit dostatek řidičů pro nový spoj. Už nyní jich je totiž značný nedostatek.

Ať dojde ke schválení takzvaných tunelbusů dnes, nebo později, neznamená to ještě, že se spoj natrvalo usadí v jízdních řádech. Nejprve by byl spuštěn pouze ve zkušebním provozu zhruba na čtyři měsíce, poté by magistrát vyhodnotil jeho přínos a zájem cestujících. Pokud by byl výsledek pozitivní, až následně by byl spoj zaveden s definitivní platností.

O zavedení MHD do pražských tunelů se hovoří už několik let. Kromě spojení mezi Smíchovem a Dejvicemi Praha v minulosti zvažovala také zavést autobus, který poveze cestující z Dejvic do Kobylis tunelem Blanka. Tento plán se však prozatím vzniku nedočká, což znovu potvrdil i náměstek primátorky Petr Dolínek.

Nic na tom nemění ani skutečnost, že radnice Prahy 8 o něj velmi stojí. „Byli bychom rádi, kdyby se podařilo Blanku využívat i pro hromadnou dopravu. Věříme, že by se odlehčilo přetížené automobilové dopravě,“ říká starosta Prahy 8 Roman Petrus (ČSSD) s tím, že město se naopak přiklání k závěru, že nový tunelový komplex pro tento účel není vhodný.



FAKTA: VARIANTY VEDENÍ LINKY STRAHOVSKÝM TUNELEM

  1. A) Na Knížecí – Anděl – Vozovna
    Střešovice – Prašný most – Vítězné
    náměstí – Dejvická
  2. B) Na Knížecí – Anděl – Vozovna
    Střešovice – Hradčanská
  3. C) Na Knížecí – Anděl – Vozovna
    Střešovice – Prašný most – Vítězné
    náměstí – Výhledy (Suchdol)

Zamítnutá varianta: Na Knížecí –
Anděl – Břevnov – Petřiny– sídliště
Dědina

 

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna