Pražští zastupitelé schválili projekt dostavby vnitřního okruhu

Hlasování o veřejné soutěži na „vyhotovení dokumentace k územnímu rozhodnutí“ předcházela na čtvrtečním zastupitelstvu hl. města Prahy bouřlivá diskuse, která se stočila i k filozofickým otázkám o automobilismu. Trojkoalice (Zelení, KDU, STAN) do návrhu prosadila možnost zakázku zrušit, pokud by se v první polovině příštího roku ukázala jako výhodnější tzv. duální varianta severovýchodní části městského okruhu. To ale není pravděpodobné.

 

DO PĚTI LET BY MĚL BÝT HOTOVÝ PROJEKT

Záměr odsouhlasený drtivou většinou 54 zastupitelů počítá s výběrem projektanta stavby během příštího roku. Během dalších čtyř let by pak měla vzniknout finální podoba díla včetně například řešení křižovatek.

V závěru tohoto období má následovat územní rozhodnutí a poté stavební povolení. Dopravní dílo mezi PelcTyrolkou a Štěrboholskou spojkou za desítky miliard korun by za takových předpokladů mělo být hotové na začátku třicátých let. „Samotnou stavbu by mohly mít na starosti tři firmy, případně dvě nebo také jediná,“ upřesnil náměstek Petr Dolínek (ČSSD).

Do debaty zastupitelstva zasáhli i obyvatelé Libně. Tlumočili údajně obavy třiceti tisíc spoluobčanů ze zamoření lokality zplodinami a mimoúrovňovými křižovatkami.

Připravený plán dostavby okruhu narážel v koaličním vedení Prahy zejména na výhrady Trojkoalice, především pak Zelených. Jejich zastupitelé sice nakonec zvedli ruku pro projekt, který předpokládá umístění zhruba poloviny trasy pod zem. Stále ale preferují alternativní variantu, tzv. duál, který počítá i s využitím stávajících silnic.

„Město k tomu zpracovává podrobnou studii, tak aby byla plně srovnatelná s trasou, která byla projednávána v procesu EIA,“ tvrdí spolupředseda Strany zelených v Praze Ondřej Mirovský. Jeho stranická kolegyně a náměstkyně primátorky Petra Kolínská pak upozornila, že mezi podmínkami stavby z posuzování EIA je i dokončení vnějšího obchvatu kolem metropole.
 

TUNELOVOU VARIANTU PODPORUJE I OPOZICE

Vzhledem k rozložení sil ale tahá Trojkoalice za kratší stranu provazu. „Tunelovou variantu“ podporují jak její koaliční partneři, tak také opoziční TOP 09, ODS a KSČM. Podle primátorky Adriany Krnáčové (ANO) je posouzení varianty alternativní trasy nutným kompromisem vůči Straně zelených.

 

„Já ale nepředpokládám, že by to tu stavbu mohlo jakkoliv pozdržet. Udělali jsme zásadní krok k výraznému přiblížení začátku stavby,“ uvedla Krnáčová.

I podle opozičních Pirátů je po včerejšku jasným favoritem varianta s lidovou přezdívkou Blanka 2.

„Projektová dokumentace za 350 milionů už nemůže mít reálnou konkurenci,“ zdůraznil zastupitel Ondřej Profant.

 

MĚSTSKÝ OKRUH

„Duál“ ● Doprava je vedena po dvou už existujících trasách. Kromě již navržené východní části přibyla ještě Kbelská-Průmyslová. ● Kromě několika kratších tunelů je komunikace vedena na povrchu. ● Projekt rozpracoval Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy v rámci příprav metropolitního plánu. ● Náklady zatím nejsou vyčíslené, kvůli absenci tunelů by ale byly nižší.

 

Zdroj: Pražský deník

 

Trasa, které se zakázka týká a kterou preferují ČSSD a ANO, se skládá ze tří úseků. Prvním je 3,2 kilometru dlouhý úsek z Pelc-Tyrolky na Balabenku, kde mají být dva tunely. Druhý úsek mezi Balabenkou a Štěrboholskou by měl jeden tunel a třetí částí je 1,35 kilometru dlouhá Libeňská spojka. Tam by tunel měřil 865 metrů. Pokud město ve finále zvolí tuto variantu, v ideálním případě by mělo v roce 2021 získat územní rozhodnutí a v roce 2023 stavební povolení.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna