Prázdninové intervaly kvůli nedostatku řidičů? Ne, řidiči seděli ve vozovnách

Pamatujete si, jak první polovinu ledna jezdily tramvaje a autobusy v omezeném provozu? Říkalo se tomu prázdninové jízdní řády a to přesto, že Pražané chodili normálně do práce a do škol. Cestující se mačkali v přeplněných spojích především druhý lednový týden. Důvodem byl údajný nedostatek řidičů. Jenže, pravda je jiná. Řidiči byli v práci a seděli ve vozovnách.

 

NEDOSTATEK ŘIDIČŮ? OMYL

Řidiči během prázdninového provozu seděli ve vyšších počtech na zálohách ve vozovnách a neměli práci, protože v důsledku delších intervalů jezdilo v ulicích méně vozidel. Tito řidiči, kteří proseděli ve vozovnách celou pracovní dobu např. u televize a internetu, dostali dny řádně proplacené. Otázka zní, proč byl vyhlášen prázdninový provoz, když řidičů je dostatek? Proč dopravní podnik nenařídil zaměstnancům dovolenou, když pro ně neměl práci? Nebo bylo v zájmu ušetřit kilometrové výkony vozidel?

 

Srovnání nejlépe nabídne tabulka, kolik řidičů bylo na tzv. zálohách v listopadu a kolik na začátku ledna. Dvoupísmené zkratky značí tramvajové vozovny v pořadí Hloubětín, Kobylisy, Motol, Pankrác, Strašnice, Vokovice a Žižkov. První číselný údaj udává počet řidičů v daný den na záloze ranní směny, druhý údaj platí pro odpolední směnu. Z tabulky je zřejmé, že běžně jsou v záloze tři až pět řidičů na vozovnu. Ti jsou připraveni vyjet, když někdo z řidičů onemocní, či z jiného důvodu nemůže nastoupit na směnu. Jenže začátkem ledna bylo na zálohách mnohonásobně víc řidičů.

 

Rekord drží vozovna Kobylisy s 20 řidiči sedícími ve vozovně. Nezahálel ani Žižkov s 13 řidiči na “vozovenském gauči”. Podobně zvýšené zálohy lze očekávat i v autobusových garážích.

 

ZÁLOHY ŘIDIČŮ VE VOZOVNÁCH

 

KDO CHTĚL PRÁZDNINOVÝ PROVOZ?

 

Celá situace vrhá pochybnosti na realizovaný prázdninový provoz. Byl opravdu nutný? Už začátkem ledna odborový předák Luboš Olejár v článku na webu seznamzpravy.cz tvrdil, že řidičů má podnik dostatek a zároveň řidiči jsou ochotni chodit do práce z volna za přesčasy. Na téma prázdninového provozu se vyjádřil pro web MHD86.cz ředitel Ropidu Petr Tomčík, který sdělil, že na prázdninovém provozu byli dohodnuti s dopravním podnikem.

 

Jak to bylo doopravdy s prázdninovým provozem už se asi nedozvíme, ale křišťálově čisté to není.

 

Ondřej Matěj Hrubeš, MHD86.cz

 

 

 

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna