Ilustrační foto

Suchdol a spol. žalují Prahu. Dějství první.

Ve středu 10. února se u Městského soudu Praha v Hybernské ulici konalo první jednání ve věci žaloby MČ Praha – Suchdol, zastoupené starostou ing. Petrem Hejlem, a dalších jedenácti městských částí a obcí Středočeského kraje, plus šesti občanů z Černého Mostu, Dubče, Běchovic, Dolních Počernic a pana Jiřího Elicara ze Suchdola, proti Hlavnímu městu Praha za zrušení části aktualizace Zásad územního rozvoje Hl. města Prahy č. 1 ze dne 1. října 2014.

Suchdolské noviny o tom informovaly 15. října 2015, když uvedly i znění žaloby a stanovisek odpůrců. Podobná žaloba je zástupcem MČ Praha – Suchdol a dalších čtyř městských částí, čtyřmi ústavy Akademie věd ČR a občankou Prahy – Lysolaje i panem ing. Václavem Vikem ze Suchdola vedena proti témuž rozhodnutí týkajícího se zamýšlené stavby Nové paralelní vzletové a přistávací dráhy letiště Václava Havla Praha – Ruzyně.

JUDr. Michal Bernard, právní zástupce žalobců, zdůvodnil napadení odboru územního rozvoje Hl. města Prahy pro podezření z „významné nezákonnosti“ při schvalování „opatření obecné povahy“, k čemuž mělo dojít při schvalování uvedené aktualizace Zásad územního rozvoje, předpokládajících stavbu koridoru Pražského okruhu (Silničního okruhu kolem Prahy), v oddílu 5.1,2,1.

Okruh mapka

Žalobci žádají přezkoumání zákonnosti při schválení aktualizace zásad územního rozvoje. Ve 25 žalobných bodech konstatují chybějící vyhodnocení vlivu budoucí stavby okruhu na zdraví obyvatel Středočeského kraje, vadí jim zpracování bez variant a hlavně absence posouzení varianty Ss i nezpracování vlivu stavby na kaňon Vltavy u Sedlce, který je významnou chráněnou lokalitou, a přes nějž by měl směřovat most mezi Suchdolem a Bohnicemi. Mezi argumenty je obava ze zhoršeného životního prostředí v městských částech i obcích Středočeského kraje.

Žalobcům vadí, že byl zpracován pouze vliv automobilové dopravy na okolí, a nikoliv i kamionové dopravy na životní prostředí. Stejně jako podle nich chybí posouzení dopravní bezpečnosti.

Petr Hejl o obavách ze sto tisíc aut

Starosta MČ Praha – Suchdol ing. Petr Hejl promluvil jménem sedmi tisíc občanů, kteří opakovaně dali hlas vedení radnice.

„Máme obavy ze 100 tisíc aut, které zhorší ovzduší obce,“ řekl přímo a dodal, že očekával posouzení variant, k čemuž nedošlo. Při vítání občánků zdůrazňuje všem výjimečnost prostředí obce i okolí Suchdola, včetně kaňonu u Sedlce, který je významnou chráněnou evropskou lokalitou. To vše by bylo stavbou mostu narušeno. Podle jeho slov si radnice nechala zpracovat odborný posudek o vlivech chystané stavby na ekologii tohoto území.

Reagoval na „argumenty médií“ uvádějících plány okruhu od 30. let minulého století a připomněl územní plány z let 1974 a 1984, které s touto variantu prý nepočítaly, kdy se záměr z 30. let vrátil během stavební uzávěry v roce 1997 a poté v roce 1999.

Zástupci dalších obcí i občané potom upozorňovali na možné zhoršení životního prostředí i na rozhodnutí soudu o zrušení trasy stavby okruhu přes Středočeský kraj.

„To necháme postavit určité části, které se pak nebudou spojovat?“ řekl Stanislav Němec, starosta obce Radonice.

Obce i občané se obávají, že při jednání o následném územním rozhodnutí či stavebnímu povolení se už o celkovém vlivu stavby na životní prostředí a udržitelný rozvoj nebude jednat.

Uhl: Orgány ochrany životního prostředí neshledaly závadnost projektu

Zástupce odpůrce JUDr. Pavel Uhl konstatoval, že „Zásady územního rozvoje nejsou nástroj pro konkrétní řešení“, jde o záměr, a že kritizované předpoklady vlivu stavby patří k rozhodování o územním rozhodnutí a stavebním povolení. A tedy nemohlo dojít k nezákonnému přijetí aktualizace Zásad územního rozvoje Hl. města Prahy. „Zásady územního rozvoje není projekt,“ řekl také.

Ohledně chybějícího stanoviska o vlivu stavby na životní prostředí Středočeského kraje řekl, že není zákonně stanovena míra koordinovanosti s regiony. Praha podle něho „musí vést stavbu v prostředí, kde je realizovat může,“ a prosazovat variantu Ss „není v silách odpůrce“ a to z mnoha důvodů. Území Prahy je stavebně zastavené a jakýkoliv záměr samozřejmě musí narazit na stanoviska těch, kterých se dotkne. Konstatoval také, že dotčené orgány ochrany životního prostředí neshledaly závadnost projektu. A že vliv nákladní dopravy byl v aktualizaci zpracován.

Právní zástupce Prahy chápe a nezpochybňuje obavy obcí i lidí z důsledků stavby, ale uvedl, že žijeme v době, kdy se společnost rozvíjí a naše prostředí je tím ovlivňováno. V případě okruhu jde o stavbu dlouhodobě připravovanou, z níž jsou už určité části uskutečněné.

Soud poté probíral jednotlivé důkazní návrhy. Předsedkyně senátu JUDr. Ing. Viera Horčicová stanovila další líčení na středu 17. února od 13 hodin.

 

Zásady územního rozvoje
Vyjádření odpůrce k podanému návrhu
Stanovisko o hodnocení vlivů

 

Váš komentář ( 1 )

  1. / OdpovědětSoud rozhodne o žalobě týkající se okruhu Prahy 26. února | Suchdolské noviny
    […] Přílohy k tématu najdete v našem předešlém článku: Suchdol a spol. žalují Prahu. Dějství první. […]

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna