Česká kotlina zalitá oblačností

NECHAT PRAŽANY 20 LET UMÍRAT, JE ŠPATNĚ

Pod tímto titulkem vyšel v Právu 23.6. min. roku rozhovor o Silničním okruhu kolem Prahy (SOKP) na východě města – stavba 511 s náměstkem primátorky pro dopravu p. Dolínkem.

Zmíněný politik je jedním z mála, který bere na vědomí alarmující studie (existuje konkrétní právě o Spořilově) o vlivu prachových částic PM 10-1 na zdraví a délku života obyvatel a snaží se stavbu prosadit. Loni jsem mu navrhoval aby zkusmo dva dny v Praze nechal usměrnit dopravu dle SPZ (sudá, lichá čísla) a následně se tak vyhodnotil dopad na znečištění Prahy. Návrh byl odmítnut s tím, že touto cestou se nepůjde (Paříž a jiná města toto používají). Takže při letošní lednové, 5 dní trvající, smogové epizodě  každý den zasedající Rada MHMP rozhodla poslední den o MHD zdarma (v Ostravě se tento krok moc neosvědčil). Apelovat na svědomí řidičů aby nevyjížděli v situaci, kdy jde o poškození zdraví obyvatel, je neefektivní. Situace se musí řešit kombinací opatření, např. 0 MHD tarif + redukce provozu dle SPZ.

ČR je specifická tím, že se v naší kotlině drží smog při inverzi týden i déle (viz obr č.1), zatím co Polsko a Německo jsou během 2 dnů vyfoukány . Znám to i ze své letecké praxe – deka v 500m. Proto jsme na prvních místech žebříčku rakovin různých orgánů (žijeme v chem. koktejlu) !!

Největší škodlivinou v Praze jsou prachové částice PM (particulate matter) 10; 2,5; 1(velikost v mikrometrech) na něž se váží různé těkavé látky, zvláště pak prokázaný karcinogen benzo(a)pyren. Zdrojem 80% částic je v Praze  automobilová doprava, nejvíce pak dieselové motory.

PM 10 vznikají otěrem pneumatik o vozovku a z brzd, relativně se drží linie. Jemnější částice jsou produktem spalovacího procesu. Jsou mnohem nebezpečnější, vydrží v ovzduší dny až týdny, mají přenosovou vzálenost v desítkách km(!) a pro svou členitost váží více karcinogenů. V organismu pronikají až do krevního řečiště, prokázany kardiovaskulární vlivy, kromě  respiračních (nově změny na játrech a mozku).

 

Praze by pomohlo dokončení vnějšího obchvatu, 
aby mohl být vyhlášen zákaz vjezdu dle emisních tříd

Cituji z příspěvku MUDr. Šráma na konferenci „Kvalita ovzduší v ČR“ 2.2.2017: „Zvýšené koncentrace PM 2,5 zvyšují výskyt – autismu, poruch kognitivních funkcí u dětí; dále onemocnění depresí, incidence demence, Parkinsonovy choroby…“..a též „redukce bílé hmoty mozku, zvýšení výskytu ADHD (hyperaktivita)“ při zvýšených koncentracích PAU“(polycyklické aromatické uhlovodíky). 

Praze by pomohlo dokončení vnějšího obchvatu, aby mohl být vyhlášen zákaz vjezdu dle emisních tříd a aby se nemalá část aut  nemusela probíjet skrz město. Obchvat je však v severozáp. části (SOKP 518,519 – var. J) blokován z větší části sobeckými zájmy starostů.

Např. Suchdol – v r. 1985 nechal tehdejší starosta V. Čížek vyjmout z pozemku určeného pro výstavbu okruhu (pole) parcely pro šest RD a sám tam postavil dům (č.parc. 2279/5). Slíbil, že s okruhem bude souhlasit za podmínky vedení v tunelukdyž se našly peníze, slib odvolal. Jeho sousedem je můj švagr, kterého jsem varoval, že mu povede v blízkosti kapacitní komunikace – odpověděl: „30let na to komouši neměli prachy, dalších 30 let mít nebudou a co bude potom, mě nezajímá“. Podobně  Chabry – býv. starostka (iniciátorka odporu) má bydliště na okraji obce nejblíže k SOKP. To jsou lidé, kteří blokují obecně prospěšnou stavbu a státní správa si s nimi neumí poradit. Bohužel jsou mediálně zdatní (byli i v Bruselu) a nikdo se nezabývá tím, že používají nepravdivé argumenty.

Parcela Praha-Suchdol 2279/5

Parcela Praha-Suchdol 2279/5

Příklad námitky:“druhy hmyzu budou zasaženy světelným znečištěním “ nebo „požární oddolnost mostu je pouhých 15min.“ (písemným dotazem na ČVUT zjištěno, že jde o lživý údaj – fakticky 40min., dle normy). Pro odpůrce je osobní prospěch (např. starostování) přednější než lidský život. Pod záminkou péče o životní prostředí tady menšina brání zlepšení životního prostředí řádově (násobně) většímu počtu obyvatel. Zde jsou limity demokracie. Značné části obyvatel Suchdola a Chaber jsou přitom pro obchvat!  Doufám, že odpůrci budou jednou hnáni k odpovědnosti za prokazatelné újmy na zdraví a dále škody finanční.

 

Varianta J pod Suchdolem
význačně prospěje městu jako celku

Např. zpravodaj Suchdol č.5/2001 – náklady na var. J vyčísleny na 8.925 mld. Kč, na Ss 8.655 mld. Kč. Rozdíl 270 milionů Kč – na tom  postavili dlouholetou argumentaci, že je Ss lacinější. Kde jsme v předpokládaných nákladech nyní? Řádově  mnohem výše, díky  jejich zdržování = zdražování ! 

Stavba (varianta J) má posudek EIA dle § 11 zák. č. 244/1992 Sb ze dne 30.4.2002, je zanesena v územním plánu. Všichni dopravní odborníci (kapacity) – prof. Lehovec, prof. Moos, prof. Přibyl a další (posudek ČVUT) se shodují na faktu, že varianta J pod Suchdolem význačně prospěje městu jako celku, díky tunelu nedojde k místnímu nadlimitnímu zhoršení. Rovněž porovnání variant J a Ss (Cityplan XII/2007- 8 inženýrů) jasně vyznívá ve prospěch var. J. Také závěr vládní komise (5 členů MD + 5 členů MŽP) je stejný  V dokumentaci územního rozvoje var. J (DÚR – aktualizace 2004, průvodní zpráva) je na str. 4 tabulka, ze které vyplývá 6x menší spotřeba nafty a 3x menší spotřeba benzinu při existenci obchvatu oproti nynějšímu stavu ! Dovedete si představit kolik spoluobyvatel zemřelo dříve (zdravotní komplikace z emisí) kvůli několika desítkám aktivních odpůrců této varianty? Pro variantu J je kromě městských částí P 6, 7, 8 také cca 20 obcí okolo Prahy – viz. petice ze  dvou shromáždění obcí z pravého a levého břehu Vltavy. Tunel Blanka je stále jen ve zkušebním provozu, protože podmínkou kolaudace (uvedenou ve staveb. dokumentaci) je existence výše uvedených staveb!  

 

Most v Suchdole (nejužší místo kaňonu !)

Odpůrci prosazují tzv. variantu Ss, která je ovšem o 8,8 km delší, což znamená denní nárůst cca 200 000km projetých km s patřičným navýšením emisí. Leader SZ, která prosazuje delší variantu, Matěj Stropnický přitom prohlásí (MFd 15.2.2015): „Třetím důvodem je pro mne ochrana přírody – cenná přírodní lokalita, údolí Vltavy u Řeže, kudy je trasována tzv. severní varianta této části okruhu, by byla stavbou navždy zničena.“ Zastává názor, že na sz. Prahy není obchvat potřeba (podchyceno v tisku)! Přitom pod Suchdolem by mnoho nákladní dopravy nejezdilo ( je schválena spojnice D8 s R7, Kralupy – Kněževes, která převádí provoz).

Zajímavé je, že tato odpůrci vychvalovaná a dlouhodobě posazovaná varianta (Ss) najednou doznala nyní změn a je protlačována pod novým názvem Regionální. Podstatou je co nejvíce oddálit  realizaci ve var. J., popř. vůbec ji utlumit. Bohužel jsou i mezi našimi zastupiteli a OS lidé, kterým stále nedochází, že vše co jede ze severovýchodního kvadrantu Prahy a jejího širokého okolí na letiště a Kladno, musí jet po Evropské.

Pokud by byl most v Suchdole (nejužší místo kaňonu !) tak by zmíněný dopravní tok šel tudy. Snížil by se např. počet busů na Veleslavíně ! To samé se studenty dojíždějícími na Suchdol (busy Kulaťák). Celkově by klesl počet aut na Evropské o cca 30% a na Jug. partyzánů o 15% ‚(s patřičným poklesem emisí – snížením počtu aut a plynulejším provozem). 

PM 10 Veleslavin

Monitor Veleslavín – 5ti denní průběh PM 10

Na jaře 2015 (12.4. -10 stran příloh) jsem podal ve věci ohrožení zdraví skupiny obyvatel podnět našemu starostovi. Šlo o to, že ve dnech 15.-20.3. jsme měli na Veleslavíně nejhorší ovzduší z celé republiky! Obr. č.2 – limit 50µg/m³ byl překročen více než 6x (311µg/m³!). Starosta dal odpověď za úkol radnímu pro životní prostředí – předsedovi Strany zelených P6. Ten vše svedl na stavbu metra.

Přiznávám jistý vliv, ale v přílohách (které asi nečetl) byly grafy AIM Veleslavín z doby, kdy se metro ještě nestavělo, a dále měření prováděná dánským klimatologem roku 2014 na jiných dvou místech Evropské (horší než magistrála!) – nadlimitní nárůst z individuální automobilové dopravy.

Pan předseda při náhodném setkání nedokázal odborně oponovat mým argumentům, položil mi ruku na rameno a řekl: „Tak rozhodla strana“! 

Hlásič AIM byl přestěhován pod Strahov a když jsme před rokem na MHMP chtěli, aby byl tento monitor ovzduší vrácen zpět na Evropskou, bylo nám řečeno, že Praha má 14 monitorů, přičemž dle EU by jich stačilo 6 (údaje o znečištění jsou, jako za komunistů, pouze pro vyvolené). Teď se snad situace změní –  dle ČTK bude TSK osazovat další monitory, otázkou však je, zda výstupy budou přístupné veřejnosti.

Závěrem dodávám – občane, chceš-li dýchat čistý vzduch, podej trestní oznámení! Osobně jsem psal známému europoslanci do Bruselu (doporučeno obrátit se na zdravotní výbor PS), s tématem seznámil premiéra, JUDr. Bradáčovou (na besedách) a při osobním setkání paní primátorku – ta var. J podporuje, ale pro mě nelogicky je proti busům na CNG (prakticky nulové PM), preferuje el. pohon.

Pozn. – DP má, dle mého soudu, nadstandartní vazby k firmě SOR od níž roky bere dieselové busy a nyní též objednal jí vyvíjené elektrobusy (cena, provoz?). Česká  firma Iveco, která vyváží 94% produkce  do zahraničí (vyhrává tendry, má vlastní patenty), si v Praze s busy na CNG ani neškrtne!

Takže se asi budeme dále dusit,  pokud se vláda nerozhoupe k přijetí zvl. zákona o obchvatu (jako v případě Plzně, kde se dohadovali 13 let) anebo alespoň k trestnosti provozu aut s dieselovými motory bez funkčního filtru pevných částic.

Ing. Luboš Martinek ,
autor se dlouhodobě vědecky zabývá vlivem polétavého prachu na lidské zdraví

(Mezititulky redakce.)
 

Komentářů ( 3 )

  1. / OdpovědětTen co rychle umře
    Článek je napsán velmi tendenčně. Mimo jine by mne zajímalo kam se z tunelu pod Suchdolem ztratí všechny ty škodliviny. Nebude tam kazdych par metru ventilace? Nebo se všechen ten kouř bude vyfukovat na konci tunelu? Uprostřed zastavěné oblasti? Takže místo pomalu umírající skupiny lidí tu bude hrstka lidí kterí umřou rychle? To je demokratický přístup?
    • / OdpovědětIng. Petr Hasnedl
      Milý pane. Myslíte si že ventilační šachty v tunelu Blanka někomu ničí zdraví nebo dokonce kumulují škodliviny v jednom místě? Pokud ano, tak mi sem dejte relevantní zdroj, který to dokazuje. Ano je tu varianta, že by byla dotčena hrstka občanů, kteří si postavili domy přímo u plánovaného vyústění viz článek a slíbili co slíbili a odvolali co slíbili. Víte odpovědnost za případně znečištění a zdravotní problémy nenese provoz ani stavba, ale úředník, který povolil výstavbu v těchto místech, ale to by se člověk jako součást lidské populace musel dívat na věci komplexněji, ale jsem bohužel v Čechách a prostě já u baráku nic nechci, ale u souseda to klidně postavte to mi je jedno. Absolutní apatie a sobectví ve vztahu k desítkám tisíc lidí trpících smogem, jen pro to, že si někdo postaví hlavu a ostatní mu je lidově řečeno u zadnice.....Je mi z lidí jako jste vy špatně a doufám, že takovýto typ sobeckosti bude v dalších desetiletích potrestán..viz žaloby za zničené zdraví na odpůrce stavby obchvatu.
  2. / OdpovědětMarek Bor
    Článek ing. Lubomíra Martínka o negativním vlivu prachových částic PM 10-1 na zdraví a délku života obyvatel v souvislosti se stále chybějící částí 519 Silničního okruhu kolem Prahy, vyvolala výše publikovanou reakci čtenáře podepsaného Ten co rychle umře. „Mimo jiné by mne zajímalo, kam se z tunelu pod Suchdolem ztratí všechny ty škodliviny,“ napsal přímo. Vzhledem k důležitosti tématu, které je léta zneužíváno ke strašení o špatném vlivu plánovaného tunelu pod Suchdolem, požádala redakce autora článku o odpověď. Zveřejněna je jako pokračování článku na stránce: http://www.suchdolskenoviny.cz/2017/03/13/nechat-prazany-20-let-umirat-je-spatne-odpoved-na-diskusi/

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna