NECHAT PRAŽANY 20 LET UMÍRAT, JE ŠPATNĚ
Pod tímto titulkem vyšel v Právu 23.6. min. roku rozhovor o Silničním okruhu kolem Prahy (SOKP) na východě města – stavba 511 s náměstkem primátorky pro dopravu p. Dolínkem.
Zmíněný politik je jedním z mála, který bere na vědomí alarmující studie (existuje konkrétní právě o Spořilově) o vlivu prachových částic PM 10-1 na zdraví a délku života obyvatel a snaží se stavbu prosadit. Loni jsem mu navrhoval aby zkusmo dva dny v Praze nechal usměrnit dopravu dle SPZ (sudá, lichá čísla) a následně se tak vyhodnotil dopad na znečištění Prahy. Návrh byl odmítnut s tím, že touto cestou se nepůjde (Paříž a jiná města toto používají). Takže při letošní lednové, 5 dní trvající, smogové epizodě každý den zasedající Rada MHMP rozhodla poslední den o MHD zdarma (v Ostravě se tento krok moc neosvědčil). Apelovat na svědomí řidičů aby nevyjížděli v situaci, kdy jde o poškození zdraví obyvatel, je neefektivní. Situace se musí řešit kombinací opatření, např. 0 MHD tarif + redukce provozu dle SPZ.
ČR je specifická tím, že se v naší kotlině drží smog při inverzi týden i déle (viz obr č.1), zatím co Polsko a Německo jsou během 2 dnů vyfoukány . Znám to i ze své letecké praxe – deka v 500m. Proto jsme na prvních místech žebříčku rakovin různých orgánů (žijeme v chem. koktejlu) !!
Největší škodlivinou v Praze jsou prachové částice PM (particulate matter) 10; 2,5; 1(velikost v mikrometrech) na něž se váží různé těkavé látky, zvláště pak prokázaný karcinogen benzo(a)pyren. Zdrojem 80% částic je v Praze automobilová doprava, nejvíce pak dieselové motory.
PM 10 vznikají otěrem pneumatik o vozovku a z brzd, relativně se drží linie. Jemnější částice jsou produktem spalovacího procesu. Jsou mnohem nebezpečnější, vydrží v ovzduší dny až týdny, mají přenosovou vzálenost v desítkách km(!) a pro svou členitost váží více karcinogenů. V organismu pronikají až do krevního řečiště, prokázany kardiovaskulární vlivy, kromě respiračních (nově změny na játrech a mozku).
Praze by pomohlo dokončení vnějšího obchvatu,
aby mohl být vyhlášen zákaz vjezdu dle emisních tříd
Cituji z příspěvku MUDr. Šráma na konferenci „Kvalita ovzduší v ČR“ 2.2.2017: „Zvýšené koncentrace PM 2,5 zvyšují výskyt – autismu, poruch kognitivních funkcí u dětí; dále onemocnění depresí, incidence demence, Parkinsonovy choroby…“..a též „redukce bílé hmoty mozku, zvýšení výskytu ADHD (hyperaktivita)“ při zvýšených koncentracích PAU“(polycyklické aromatické uhlovodíky).
Praze by pomohlo dokončení vnějšího obchvatu, aby mohl být vyhlášen zákaz vjezdu dle emisních tříd a aby se nemalá část aut nemusela probíjet skrz město. Obchvat je však v severozáp. části (SOKP 518,519 – var. J) blokován z větší části sobeckými zájmy starostů.
Např. Suchdol – v r. 1985 nechal tehdejší starosta V. Čížek vyjmout z pozemku určeného pro výstavbu okruhu (pole) parcely pro šest RD a sám tam postavil dům (č.parc. 2279/5). Slíbil, že s okruhem bude souhlasit za podmínky vedení v tunelu – když se našly peníze, slib odvolal. Jeho sousedem je můj švagr, kterého jsem varoval, že mu povede v blízkosti kapacitní komunikace – odpověděl: „30let na to komouši neměli prachy, dalších 30 let mít nebudou a co bude potom, mě nezajímá“. Podobně Chabry – býv. starostka (iniciátorka odporu) má bydliště na okraji obce nejblíže k SOKP. To jsou lidé, kteří blokují obecně prospěšnou stavbu a státní správa si s nimi neumí poradit. Bohužel jsou mediálně zdatní (byli i v Bruselu) a nikdo se nezabývá tím, že používají nepravdivé argumenty.
Příklad námitky:“druhy hmyzu budou zasaženy světelným znečištěním “ nebo „požární oddolnost mostu je pouhých 15min.“ (písemným dotazem na ČVUT zjištěno, že jde o lživý údaj – fakticky 40min., dle normy). Pro odpůrce je osobní prospěch (např. starostování) přednější než lidský život. Pod záminkou péče o životní prostředí tady menšina brání zlepšení životního prostředí řádově (násobně) většímu počtu obyvatel. Zde jsou limity demokracie. Značné části obyvatel Suchdola a Chaber jsou přitom pro obchvat! Doufám, že odpůrci budou jednou hnáni k odpovědnosti za prokazatelné újmy na zdraví a dále škody finanční.
Varianta J pod Suchdolem
význačně prospěje městu jako celku
Např. zpravodaj Suchdol č.5/2001 – náklady na var. J vyčísleny na 8.925 mld. Kč, na Ss 8.655 mld. Kč. Rozdíl 270 milionů Kč – na tom postavili dlouholetou argumentaci, že je Ss lacinější. Kde jsme v předpokládaných nákladech nyní? Řádově mnohem výše, díky jejich zdržování = zdražování !
Stavba (varianta J) má posudek EIA dle § 11 zák. č. 244/1992 Sb ze dne 30.4.2002, je zanesena v územním plánu. Všichni dopravní odborníci (kapacity) – prof. Lehovec, prof. Moos, prof. Přibyl a další (posudek ČVUT) se shodují na faktu, že varianta J pod Suchdolem význačně prospěje městu jako celku, díky tunelu nedojde k místnímu nadlimitnímu zhoršení. Rovněž porovnání variant J a Ss (Cityplan XII/2007- 8 inženýrů) jasně vyznívá ve prospěch var. J. Také závěr vládní komise (5 členů MD + 5 členů MŽP) je stejný V dokumentaci územního rozvoje var. J (DÚR – aktualizace 2004, průvodní zpráva) je na str. 4 tabulka, ze které vyplývá 6x menší spotřeba nafty a 3x menší spotřeba benzinu při existenci obchvatu oproti nynějšímu stavu ! Dovedete si představit kolik spoluobyvatel zemřelo dříve (zdravotní komplikace z emisí) kvůli několika desítkám aktivních odpůrců této varianty? Pro variantu J je kromě městských částí P 6, 7, 8 také cca 20 obcí okolo Prahy – viz. petice ze dvou shromáždění obcí z pravého a levého břehu Vltavy. Tunel Blanka je stále jen ve zkušebním provozu, protože podmínkou kolaudace (uvedenou ve staveb. dokumentaci) je existence výše uvedených staveb!
Most v Suchdole (nejužší místo kaňonu !)
Odpůrci prosazují tzv. variantu Ss, která je ovšem o 8,8 km delší, což znamená denní nárůst cca 200 000km projetých km s patřičným navýšením emisí. Leader SZ, která prosazuje delší variantu, Matěj Stropnický přitom prohlásí (MFd 15.2.2015): „Třetím důvodem je pro mne ochrana přírody – cenná přírodní lokalita, údolí Vltavy u Řeže, kudy je trasována tzv. severní varianta této části okruhu, by byla stavbou navždy zničena.“ Zastává názor, že na sz. Prahy není obchvat potřeba (podchyceno v tisku)! Přitom pod Suchdolem by mnoho nákladní dopravy nejezdilo ( je schválena spojnice D8 s R7, Kralupy – Kněževes, která převádí provoz).
Zajímavé je, že tato odpůrci vychvalovaná a dlouhodobě posazovaná varianta (Ss) najednou doznala nyní změn a je protlačována pod novým názvem Regionální. Podstatou je co nejvíce oddálit realizaci ve var. J., popř. vůbec ji utlumit. Bohužel jsou i mezi našimi zastupiteli a OS lidé, kterým stále nedochází, že vše co jede ze severovýchodního kvadrantu Prahy a jejího širokého okolí na letiště a Kladno, musí jet po Evropské.
Pokud by byl most v Suchdole (nejužší místo kaňonu !) tak by zmíněný dopravní tok šel tudy. Snížil by se např. počet busů na Veleslavíně ! To samé se studenty dojíždějícími na Suchdol (busy Kulaťák). Celkově by klesl počet aut na Evropské o cca 30% a na Jug. partyzánů o 15% ‚(s patřičným poklesem emisí – snížením počtu aut a plynulejším provozem).
Na jaře 2015 (12.4. -10 stran příloh) jsem podal ve věci ohrožení zdraví skupiny obyvatel podnět našemu starostovi. Šlo o to, že ve dnech 15.-20.3. jsme měli na Veleslavíně nejhorší ovzduší z celé republiky! Obr. č.2 – limit 50µg/m³ byl překročen více než 6x (311µg/m³!). Starosta dal odpověď za úkol radnímu pro životní prostředí – předsedovi Strany zelených P6. Ten vše svedl na stavbu metra.
Přiznávám jistý vliv, ale v přílohách (které asi nečetl) byly grafy AIM Veleslavín z doby, kdy se metro ještě nestavělo, a dále měření prováděná dánským klimatologem roku 2014 na jiných dvou místech Evropské (horší než magistrála!) – nadlimitní nárůst z individuální automobilové dopravy.
Pan předseda při náhodném setkání nedokázal odborně oponovat mým argumentům, položil mi ruku na rameno a řekl: „Tak rozhodla strana“!
Hlásič AIM byl přestěhován pod Strahov a když jsme před rokem na MHMP chtěli, aby byl tento monitor ovzduší vrácen zpět na Evropskou, bylo nám řečeno, že Praha má 14 monitorů, přičemž dle EU by jich stačilo 6 (údaje o znečištění jsou, jako za komunistů, pouze pro vyvolené). Teď se snad situace změní – dle ČTK bude TSK osazovat další monitory, otázkou však je, zda výstupy budou přístupné veřejnosti.
Závěrem dodávám – občane, chceš-li dýchat čistý vzduch, podej trestní oznámení! Osobně jsem psal známému europoslanci do Bruselu (doporučeno obrátit se na zdravotní výbor PS), s tématem seznámil premiéra, JUDr. Bradáčovou (na besedách) a při osobním setkání paní primátorku – ta var. J podporuje, ale pro mě nelogicky je proti busům na CNG (prakticky nulové PM), preferuje el. pohon.
Pozn. – DP má, dle mého soudu, nadstandartní vazby k firmě SOR od níž roky bere dieselové busy a nyní též objednal jí vyvíjené elektrobusy (cena, provoz?). Česká firma Iveco, která vyváží 94% produkce do zahraničí (vyhrává tendry, má vlastní patenty), si v Praze s busy na CNG ani neškrtne!
Takže se asi budeme dále dusit, pokud se vláda nerozhoupe k přijetí zvl. zákona o obchvatu (jako v případě Plzně, kde se dohadovali 13 let) anebo alespoň k trestnosti provozu aut s dieselovými motory bez funkčního filtru pevných částic.
Ing. Luboš Martinek ,
autor se dlouhodobě vědecky zabývá vlivem polétavého prachu na lidské zdraví
(Mezititulky redakce.)
Komentářů ( 3 )